پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ / ۱۹:۳۲
کد مطلب: 45884
۲
برای کودکان خود خاطرات خوب بسازید

کودکی شاد منتهی به زندگی سالم می‌شود

کودکی شاد منتهی به زندگی سالم می‌شود
میگنا: بر اساس تحقیقات جدید پژوهشگران، خاطرات دوران کودکی که ناشی از ارتباطات خوب کودک با والدین باشد، می‌تواند به‌سلامت جسمی و روانی او در بزرگ‌سالی منجر شود.

این تحقیقات نشان می‌دهند که افراد سالخورده‌ای که به تجدید خاطره‌های خوش دوران کودکی خود با والدینشان می‌پردازند، احتمال بیشتری وجود دارد تا سلامت و تندرست باشند و احتمال کمتری وجود دارد که این افراد دچار بیماری‌های مزمن و افسردگی شوند.

پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی از اطلاعات دو پایگاه داده‌ها استفاده کرده و با تجزیه‌وتحلیل داده‌های بیش از ۲۲ هزار نفر در آمریکا نتایج قابل‌توجهی به دست آوردند. افرادی که اطلاعات آن‌ها در این پروژه استفاده‌شده از اواسط ۴۰ سالگی به مدت ۱۸ سال یا پس از ۵۰ سالگی برای شش سال موردبررسی قرارگرفته است.

قابل‌توجه است، کسانی که سطح بالایی از توجه و مهر مادری را در اوایل دوران کودکی خود به یاد می‌آورند از سلامت جسمانی بهتر با علائم کمتری از افسردگی برخوردار هستند. شرکت‌کنندگانی که در دوران کودکی از حمایت زیاد پدران خود برخوردار بودند دارای علائم کم افسردگی هستند.

ویلیام چوپیک (William Chopik) از محققان این پروژه تحقیقاتی و از استادان روانشناسی دانشگاه ایالتی میشیگان ایالات‌متحده آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: «ممکن است با گذر زمان خاطرات دوران کودکی را کمتر موردتوجه قرار دهیم اما این خاطرات دوران کودکی است که در سلامت جسمی و روانی افراد سالخورده و بزرگ‌سال تأثیرگذار خواهد بود.»

باید در نظر داشت که هنوز بررسی‌ها و تحقیقات در این رابطه کافی  نبوده و باید مطالعات بیشتری انجام شود. یکی از مهم‌ترین نکات  به‌دست‌آمده در این پروژه این است که ارتباط میان خاطرات خوب دوران  کودکی و سلامت بهتر پس‌ازآن در زندگی، در میان کسانی که رابطه  خوبی با مادر خود داشتند، در مقایسه با داشتن رابطه خوب با  پدرشان، قوی‌تر است.

رابین ادلستین (Robin Edelstein) از محققان این پروژه پژوهشی در این رابطه می‌گوید: «با توجه به شرایط اجتماعی احتمالا مادران، اصلی ترین و نخستین نقش حمایتی را برای فرزندان و نوزادان ایفا می کنند و به همین جهت نقش عمده‌ای در سلامت آینده افراد بر عهده خواهند داشت. البته ممکن است با تغییر هنجارهای فرهنگی در مورد نقش پدران در مراقبت کودکان، تأثیر سلامت افراد در بزرگ‌سالی بیشتر به روابط با پدران متمرکز شود.»

پروفسور چوپیک با اشاره به اینکه حافظه افراد نقش مهمی در چگونگی شناخت جهان و نحوه برخورد با اتفاقات و سنجش رفتار آن‌ها دارد، گفت: «نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که روش‌های مختلفی وجود دارد تا خاطرات ما از گذشته بتواند ما را هدایت کند. به نظر می‌رسد که خاطرات خوب تأثیر مثبتی بر سلامت و تندرستی انسان خواهد داشت و علاوه بر کاهش استرس به افراد کمک می‌کند تا انتخاب‌های بهتر و سالم‌تری داشته باشند.»

پروفسور چوپیک در انتهای توضیحاتش یادآور شد که تحقیقات پیشین ارتباط بین خاطرات خوب و سلامت جوانان را پیداکرده بودند.

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله روانشناسی بهداشتی (Health Psychology) به چاپ رسیده و قابل‌دسترسی است.

ترجمه: فاطمه کردی
منبع: consumer.healthday
 
مرجع : سیناپرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.