جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲ آذر ۱۳۹۷ / ۱۹:۱۸
کد مطلب: 45892
۰

اهمیت مهارت گفتگو در روابط عاطفی

اهمیت مهارت گفتگو در روابط عاطفی
میگنا: مازیار جلوه روان شناس اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در روابط عاطفی جوانان مطرح می شود، اهمیت برقراری ارتباط سالم است.

وی با بیان اینکه ارتباط سالم یا موثر رابطه ای است که طرفین یک حال خوب واقعی را تجربه می کنند، افزود: در این شرایط آنها راحت با یکدیگر صحبت و  ابراز احساسات می کنند و علاوه بر این انتظارات و خواسته هایشان را مطرح  و در مقابل شنیده می شوند.

جلوه ادامه داد: نکته قابل بحث آگاهی از مهارت های گفتگو و گوش دادن است.

وی با بیان اینکه هنگام صحبت کردن مواردی همچون قضاوت کردن، بی توجهی به احساسات طرف مقابل، سرزنش، تهدید، برچسب زدن، راه حل یا پیشنهاد دادن و قطع کردن صحبت های طرف مقابل از موانع ارتباطی به شمار می رود، بیان کرد: اگر این اعمال انجام شود؛ میزان حال خوب در رابطه به شدت کاهش و رابطه عاطفی کمرنگ می شود.

قضاوت نکنید
جلوه گفت: قضاوت کردن به معنی ارزیابی رفتار، گفتار،افکار، ارزش‌ها و عقاید طرف مقابل بر اساس دیدگاه خود است که می تواند در قالب رفتار بروز داده شود.
این روان شناس با بیان اینکه واقعیت این است که حتی اگر از نظر تخصصی افکار یا رفتار مخاطب اشتباه و یا آسیب زا باشد ما حق نداریم خیلی قاطعانه و مستقیم موضوع را بیان کنیم، اظهار کرد: به عنوان مثال نمی توانیم بگوییم «این طرز تفکر اشتباه است» یا «نباید این رفتار را انجام بدی!»

جلوه تصریح کرد: اگر بخواهیم از زاویه مهارتی به این موضوع نگاه کنیم فقط در صورت رعایت موارد زیر می توانیم نظرات خود را بیان کنیم.
وی با بیان اینکه تنها زمانی می توانیم نظر دهیم که از ما نظر خواهی شود، تاکید کرد: مثلا طرف مقابل بگوید که نظر تو در این زمینه چیست؟

این روانشناس با بیان اینکه استفاده از ضمیر «تو» ممنوع است و به جای آن از ضمیر «من» استفاده کنیم، بین کرد: مثلا به جای اینکه بگوییم« تو اشتباه می کنی» ،بگوییم« من فکر می کنم اگر فلان کار انجام شود؛ به نتیجه نخواهیم رسید.»
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "