کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقش استرس در افزایش بیماری های مرگبار کبدی

سیناپرس , 6 آذر 1397 ساعت 11:15

پژوهشگران انگلیسی اعلام کردند، همانگونه که استرس عامل مهمی در ایجاد بیماری های چاقی، فشار خون بالا و بیماری های قلبی است، می توان یک ارتباط غیر مستقیم را بین این عامل و بیماری کبدی اثبات کرد.


نقش-استرس-در-افزایش-بیماری-های-مرگبار-کبدی
میگنا: پژوهش های گذشته نشان داده اند که استرس عامل مهمی در ابتلای افراد به  بیماری هایی چون چاقی، فشار خون بالا  و بیماری های قلبی_عروقی است.

با این پیش زمینه، محققان دانشگاه ادینبورگ (University of Edinburgh) انگلستان مطالعات و بررسی های جدیدی را در  رابطه وجود ارتباط بالقوه بین استرس و بیماری کبدی آغاز کردند.

این پژوهشگران پس از بررسی داده های جمع آوری شده از یک نظرسنجی حاوی 166 هزار نفر شرکت کننده در انگلستان و مطالعه روند سلامتی آن ها، به وجود یک ارتباط غیر مستقیم بین استرس و ایجاد بیماری کبدی دست پیدا کردند.

دکتر تام راس (Tom Russ) از مرکز علوم مغز بالینی (Centre for Clinical Brain Sciences) دانشگاه ادینبورگ در یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با این موضوع  اعلام کرد: «با ادامه پیدا کردن این پژوهش ها شواهد و مدارک بیشتری در مساله ارتباط بین ذهن و بدن و اثرات مخربی که اضطراب و استرس به عنوان عامل روانی می تواند بر سلامت جسمانی افراد داشته باشد، به دست آمد».

علاوه بر پریشانی روانی ، دیگر عوامل سلامتی و تندرستی از قبیل شاخص توده بدن ، دیابت و انتخاب نوع و سبک زندگی ناسالم با مصرف الکل، نیز در ایجاد این بیماری نقش خواهد داشت . محققان متذکر شدند که رابطه ای بین استرس و بیماری های کبدی وجود دارد و داده های به دست آمده از این بررسی ها ، این مساله را مشخص می سازد اما نمی توان ارتباط مستقیمی را در آن ها نشان داد. به طور کلی می توان گفت که استرس برای سلامتی بدن مضر است.

دکتر راس در رابطه با این موضوع می گوید: «با این که ما نمی توانیم دلیلی بر وجود رابط مستقیم اثر استرس بر بیماری کبدی ارائه دهیم، اما در وجود این ارتباط شکی نداریم . برای به دست آوردن این مساله نیاز به مطالعه و بررسی بیشتر در این زمینه دیده می شود ».

لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Gastroenterology به چاپ رسیده و قابل دسترس است.
 


کد مطلب: 45921

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/45921/نقش-استرس-افزایش-بیماری-های-مرگبار-کبدی

میگنا
  https://www.migna.ir