کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تأثیر آلودگی نوری بر افراد کهن‌سال بیش‌تر است

افزایش بی‌خوابی سالمندان در اثر آلودگی‌های نوری

سیناپرس , 14 آذر 1397 ساعت 9:00

محققان کره‌ای در تحقیقات جدید خود دریافتند که افزایش آلودگی‌های نوری چه در فضای باز و چه در فضای داخلی منزل موجب اختلالات خواب ازجمله بی‌خوابی می شود که این موضوع در سالمندان بیشتر و شدیدتر است.


افزایش-بی‌خوابی-سالمندان-در-اثر-آلودگی‌های-نوریپژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که افزایش نورهای مصنوعی مانند نور  چراغ یا موبایل چه در فضای بسته چه در فضای باز در هنگام شب، آلودگی  نوری محسوب می‌شود و می‌تواند خطر ابتلا به بی‌خوابی را به‌ویژه در افراد  مسن افزایش دهد.

محققان دانشگاه ملی سئول در کره جنوبی در یک پروژه تحقیقاتی به  بررسی افزایش بی‌خوابی در افراد جامعه پرداختند. آن‌ها ارتباط مستقیمی را بین افزایش میزان نور شبانه و تعداد نسخه‌های داروهای خواب‌آور به دست آوردند. علاوه بر این، محققان دریافتند که افراد سالمندی که در معرض آلودگی‌های نوری در فضای باز شبانه قرار می‌گیرند، بیشتر نیازمند داروهای خواب‌آور می‌شوند و آن‌ها این داروها را در مدت طولانی‌تر و یا در دوزهای قوی‌تر استفاده می‌کنند.

کیانگ – بوک مین (Kyoung-bok Min) استاد دانشکده علوم و تحقیقات دانشگاه ملی سئول در این رابطه گفت: «این مطالعات ارتباط معناداری را بین شدت روشنایی فضای باز، نور مصنوعی، نور در شب و شیوع بی‌خوابی نشان می‌دهد. این نتایج از میزان تجویز داروهای بی‌خوابی برای سالمندان به‌دست‌آمده است.»

او در ادامه توضیحاتش خاطرنشان کرد: «نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهند که نور مصنوعی شبانه در فضای باز می‌تواند در بی‌خوابی افراد در داخل خانه نیز تأثیرگذار باشد.»

بر اساس تعریف آکادمی پزشکی خواب آمریکا، بی‌خوابی می‌تواند شامل تلاش برای خوابیدن، داشتن خواب با مشکلات مختلف یا زود بیدار شدن از خواب باشد.

به‌طورکلی عوامل محیطی بسیاری ازجمله سروصدای بیش‌ازحد معروف به آلودگی صوتی، نور زیاد و مصنوعی با تعریف آلودگی نوری و یا درجه حرارت شدید، باعث می‌شوند که اختلالاتی در خواب ایجادشده و فرد دچار بی‌خوابی شود.

آلودگی نوری ازجمله عوامل زیست‌محیطی جدید است که بر سلامت افراد جامعه تأثیرگذار است. این مطالعات جدید نشان می‌دهند که آلودگی‌های نوری چه در فضا یا محیط داخلی و چه در فضای باز موجب اختلال در خواب شده که به‌طور بالقوه منجر به بیماری‌های متابولیکی و مزمن ازجمله سرطان، دیابت، چاقی و افسردگی می‌شود.

محققان دانشکده علوم و تحقیقات دانشگاه ملی سئول ۵۲ هزار و ۲۷  فرد سالمند ۶۰ سال و بالاتر را در این پژوهش موردبررسی قراردادند که  از این تعداد ۶۰ درصد را زنان تشکیل می‌دادند.

پیش‌ازاین تحقیقات، مقامات بهداشت عمومی تصور می‌کردند که  آلودگی‌های نوری نسبت به سایر آلودگی‌های محیطی اثر کمتری بر سلامت افراد دارد درحالی‌که نتایج این پژوهش‌ها این تصورات را رد کرده و ارتباط مستقیمی را بین آلودگی نوری و پیامدهای ناشی از آن در سلامت افراد نشان می‌دهد.

پژوهشگران در خاتمه این مطالعات اعلام کردند که تحقیقات و بررسی‌های بیشتری در این زمینه لازم است و باید راه‌حل‌هایی را برای به حداقل رساندن اثرات نامطلوب آلودگی نوری بر سلامت انسان پیدا کرد.

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله پزشکی خواب بالینی (Journal of Clinical Sleep Medicine) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

ترجمه: فاطمه کردی
منبع: thehealthsite
 


کد مطلب: 45968

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/45968/افزایش-بی-خوابی-سالمندان-اثر-آلودگی-های-نوری

میگنا
  https://www.migna.ir