جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ / ۰۶:۵۱
کد مطلب: 46004
۱

مراکز بهداشت خراسان شمالی کمبود روانشناس دارد

مراکز بهداشت خراسان شمالی کمبود روانشناس دارد
میگنا: زهرا یوسف نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به استقرار 13 روانشناس در مراکز بهداشت استان، افزود: اکنون تنها در شهرستان های بجنورد، شیروان، راز و جرگلان و مانه و سملقان روانشناس مستقر است

وی اظهار داشت: با اجرای طرح تحول سلامت، 6 نیروی روانشناس هفت مرکز بهداشت شهر بجنورد را پوشش می دهند، 2 روانشناس در مرکز بهداشت شهر آشخانه و روستای دورافتاده کهنه جلگه مانه و سملقان، سه روانشناس در شیروان و 2 روانشناس در راز مستقر شده اند.

یوسف نژاد گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته باید در مابقی شهرها و روستاها نیز روانشناس مستقر شود ولی هنوز اعتبار لازم در این خصوص تامین نشده است. این در حالی است که علوم پزشکی استان در این رابطه با کمبود روانشناس نیز مواجه است و باید زیرساخت های لازم فراهم شود.

مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: در سال های گذشته برنامه این دانشگاه ارائه خدمات روانپزشکی بود ولی در 2 سال اخیر بر اساس نیازی که به روانشناس در حوزه خانواده احساس شد این روانشناسان در مراکز بهداشت به کارگیری شدند.

وی یادآور شد: روانشناسان این مراکز باید حتما 150 ساعت دوره آموزش را بگذرانند تا در این مراکز بتوانند به نحو مطلوب خدمات را به خانواده ها ارائه دهند.

یوسف نژاد افزود: آموزش مهارت های زندگی، فردی، فرزندپروری و پیشگیری از آسیب ها و اختلالات روانی از مهمترین فعالیت های روانشناسان است که به دو گروه 2 تا 12 سال و 12 تا 17 سال ارائه می شود.

وی با اشاره به غربالگری مراجعان به این مراکز، گفت: در صورت وجود مشکل و نیاز به مداخله، این افراد به روانپزشکان کلینیک های دانشگاه ارجاع داده می شوند تا با کمترین هزینه درمان شوند.

بر اساس سرشماری و غربالگری سلامت انجام گرفته در 2 سال گذشته، 23.6 درصد جمعیت کشور دچار اختلالات روان و 16 درصد دچار افسردگی هستند که این رقم در خراسان شمالی نیز صادق است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد