يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ - 21 Jul 2019
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ / ۰۸:۲۶
کد مطلب: 46024
۵
۴

آيا لزومي به درج شعار در آرم انجمن مشاوره ايران وجود دارد؟

علي عظيمي
آيا لزومي به درج شعار در آرم انجمن مشاوره ايران وجود دارد؟
میگنا: گفته می شود در ایران بیش از 400 انجمن علمی، زیر نظر وزارتخانه هاي علوم و بهداشت در حال فعالیت مي باشند. انجمن‌ها مانند NGO فعاليت مي كنند و بودجه دولتی برای آنها لحاظ نمی‌شود، اما برای پیشبرد اهداف خود می توانند کمک هایی از سازمان ها و دیگر دستگاه های دولتی دریافت نمایند.

در حوزه بهداشت روان هم تعدادی انجمن هاي علمی همسو وجود دارند كه تا حدودي نوع خدمت، جنس فعالیت و عملکرد آنها برای اعضاء، همپوشاني خاصي با همديگر دارند و گاهي نيز ديده مي شود بدون توجه به مرزهای علمی، ماموريت هاي هم باعث ايجاد تداخل در وظايف يكديگر و حتی موازی کاری مي شوند.

امروزه به منظور هویت سازی، یکی از وجوه مشترک هر شرکت، موسسه یا انجمن رسمی و استانداردی دارا بودن یک نشان یا آرم اختصاصی است تا علاوه بر استقلال و تمایز با دیگر رقبا، با آن نام و نشان در محافل ديگر يا عرصه تبليغات و خدمت رساني شناخته یا دیده شود.

لوگو یا آرم یک موسسه به عنوان یک نشان هویتی اداري يا تجاری کاربرد فراوانی دارد. از لوگو برای درج در پوستر، پرچم، بنر، استند، مُهر ، سایت، بروشور، مجله،سربرگ و ست های اداری، کارت ویزیت و... استفاده فراوانی می شود . اما گرافيست ها، لوگو را در سه نوع واحد تولید می کنند:

1- نوع اول لوگوتایپ است که در آن لوگو با استفاده از حروف کامل یا اختصاری نام برند یا شخص طراحی می شود. در این نوع از لوگو انتخاب فونت مناسب بسیار تاثیرگذار است. در لوگوهای ایرانی از فونت های فارسی زیبایی نظیر نستعلیق استفاده می شود. از لوگو تایپ بیشتر در طراحی لوگوی سازمانی و شرکتی استفاده می شود.

2- نوع دیگر لوگو، لوگو تصویری است. در این نوع لوگو سعی می شود با استفاده از تصاویر مرتبط و زیبا یک لوگو منحصر به فرد ایجاد نمود. انتخاب رنگ مناسب در این نوع لوگو برای شکلی که ایجاد می شود و یا نمادی که ترسیم می گردد بسیار پراهمیت است چراکه در این مدل، تمامی وظیفه انتقال مفهوم بر عهده تصویر میباشد. لوگو و آرم تصویری، به دلیل آنکه معمولا جلوه بصری بالایی دارد مخاطب را سزیع مجذوب کرده و در ذهن او باقی می ماند .
 

 

3- نوع دیگری از لوگو، لوگو ترکیبی است. در این نوع از لوگو از ظرفیت های هر دو نوع لوگو برای بیان مفهوم استفاده می شود و طراح در این مدل قدرت مانور بالاتری دارد. اکثر انجمن های علمی ایران برای طراحی لوگوی خود از این الگو بهره گرفتند.
 

مطابق قاعده و عرف گرافیک کاران، لوگوی یک موسسه، سازمان، انجمن یا شرکت استاندارد معمولا شامل گروه سوم است که دو عنصر نام و نماد (آیکون ترکیبی) که به آن حرفنماد نیز می گویند ترسیم می شود.
در لوگوی انجمن روان شناسی آمریکا شعاری دیده نمی شود

 
 
یکی از اشتباهات طراحان آماتور، استفاده از شعار سازمانی در درون آرم یا لوگوي شركت است که از نظر بصري علاوه بر شلوعی کار باعث می شود تا کلیت آرم  (نام،تصویریا آیکون) برای بینندگان شركت تحت شعاع قرار گیرد. 

در بررسی طراحی لوگوهای چند انجمن علمي فعال در حوزه سلامت روان در ايران، تقريبا همه اين انجمن هاي ياري رسان به افراد جامعه از اين اصل گرافيكي تبعيت كردند،  تنها انجمن مشاوره ایران بود که بر خلاف بقيه انجمن هاي همسو، یک شعار مشخص را در لوگوی خود گنجاند با عنوان: رشد، پیشگیری و درمان! این شعار زیباست اما دليل استفاده از شعار در لوگو از سوي اين انجمن پويا مشخص نيست. زيرا جايگاه و موقعیت هرگونه شعاري در داخل لوگوي رسمی یک انجمن نمي تواند باشد و چيزي زايد به نظر مي رسد و بسیاری از طراحان باتجربه از این امر اجتناب می کنند يعني کیفیت طرح براي آنها مهمتر است هرچند كارفرما اصرار به آن داشته باشد.

از نظر روان شناسی تبلیغات نيز، درج شعار در لوگو نه تنها به زیبایی آن لطمه وارد می کند بلکه با در هم آمیختن تصوير يا نام انجمن، ذهن مخاطب را برای دقت و توجه بيشتر و به خاطرسپاری سریع مفاهیم دچار آشفتگی می کند. جايگاه شعار شايد در سربرگ اداری يك شركت می تواند خوب باشد اما در آرم به جز شلوغي طرح خاصيت ديگر ندارد.


از سويي ديگر از نظر معنوی نیز، این شعار كلي مي تواند سیاست مشترك و يا معرف فعاليت هاي سایر انجمن هاي گروه بهداشت روان باشد كه به صورت موازي در حال فعاليت هستند و حتی کلنیکال تر از انجمن مشاوره ايران هستند.

بنابراين عبارت رشد، پيشگيري و درمان نمی تواند فقط مختص یک انجمن باشد و این عبارات می تواند  شعار کل تیم های روان شناسی یا سلامت روان و یا مداخله در بحران هم باشد.

.
 
با اين تفاسير بي ترديد انتخاب شعار خاص برای هر سازمان و يا برندي می تواند جذاب و عالي هم باشد اما همانطور که ذکر شد درج آن در لوگوي رسمی يك انجمن علمي،غیرحرفه ای و اقدامي ناآگاهانه يا حتي شاید بدعتي نمایشی باشد.

در كل هدف از اين يادداشت بحث مچ گيري يا برجسته نمودن ايرادت جزيي يا سليقه اي يك نفر يا يك انجمن خاص نبوده بلكه نيت ما كمك فكري به منظور استانداردسازي همه فعاليت هاي خانواده بهداشت روان است. كه هريك در جاي خود در حال خدمت رساني به اعضاء و جامعه هستند.  نظر شما چيست؟

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

جعفرنژاد
Iran, Islamic Republic of
بهترين شعار براي انجمن مشاوره اينه: انتخاب آگاهانه برای تصميم گيري بهتر در زندگي با انجام راهنمايي و مشاوره . اين شعار بهتر و تخصصي تر از اون شعاره. من موندم چرا مشاوران عزيز كار اصلي شون را گذاشتن كنار و رفتن سراغ مباحث باليني و كلنيكي
رضا
Iran, Islamic Republic of
بخ نظر منم لزومی به داشتن شعار نبود . چرا اینها قبلش نمیان برن از دو نفر آدم آگاه مشورت بگیرن مگر مشاور نیستن .شعار را معمولا کمپانی ها و شرکت های اقتصادی و تجاری بزرگ بخاطر به دام انداختن مشتری ها برای فروش محصولات شون استفاده می کنند .کار انجمن های علمی و دانشگاهی که اقتصادی نیست و نباید از اینها تقلید کنن
رضا خاکپور
Iran, Islamic Republic of
شعار پیشگیری، رشد، درمان بر مبنای اهداف کلی رشته و حرفه مشاوره و راهنمایی است و این اهداف در متون و منابع تخصصی ذکر گردیده است. واژه درمان (Therapy) اصطلاحی کلی است که متخصصان بهداشت روان گاهی از آن به جای اصطلاحات مشاوره و رواندرمانی ، استفاده می کنند.
مجیدی
Iran, Islamic Republic of
اصلا گیریم این شعار عالیه ولی اینجا دارن میگن که لزومی نداره شعار توی آرم انجمن بیاد. مگه بقیه انجمن های دیگه حتی انجمن پزشکی و بالینی برداشتن تو لوگوشون شعار نوشتن ؟ حتی پزشکان هم اینهمه ادعای درمان و دکتربازی ندارن که بعضیا دارن
با تغییر در سبک زندگی با پدیده پدران غایب مواجه هستیم
«ده باور غلط عامل اصلی نابهنجاری‌های روانی» از دیدگاه آلبرت الیس
نپذیرفتن شخصیت فردی، عامل تنش های رفتاری در افراد
تصاویر/ مراسم افتتاحیه دوره آموزشی توجیهی مجریان طرح نماد
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.