کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روانشناسی بوسیدن کودک، بدون اجازه ممنوع!

ني ني سايت , 12 دی 1397 ساعت 15:16

شاید این موضوع به نظر مهم نیاید اما کارشناسان معتقدند بوسیدن کودکان باید با اجازه و اختیار خود کودک باشد.


ميگنا: بوسيدن نوزادان و کودکان ممکن است از روی علاقه باشد اما گاه کودک را دچار مشکلاتی جسمی و در آینده روحی میکند.

آیا تا به حال برایتان پیش آمده کودکی را از سر محبت بیش از اندازه، برخلاف میل او ببوسید یا در آغوش بکشید؟ متاسفانه یکی از عادت های ناسالم ما ایرانی ها این است که نمی دانیم چطور و چقدر احساسات خود را به دیگران، مخصوصا کودکانمان بروز بدهیم و خیلی هایمان هم مدیریت و کنترلی بر احساسات و هیجان های خود نداریم. این ضعف مدیریت و کنترل، می تواند برای کودک ، بسیار بیشتر از ما بزرگ ترها آزاردهنده باشد. متاسفانه این رفتار نادرست، ناشی از پایین بودن سواد عاطفی افراد است.


مهین ذوالفقاری مدیر بیمارستان اعصاب و روان بهمن درباره اهمیت توجه به مسئله بوسیدن کودکان، گفت:« این موارد به ظاهر ساده و پیش پا افتاده، تاثیرات مهمی بر سلامت روحی کودک و از روش‌های پیشگیری آسیب‌هایی مانند آزار جنسی کودکان ایفا می‌کند. ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻮﺩﮎ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻭﺭ ﻣﯽ‌ﺑﻮﺳﻴﺪ ﻳﺎ ﺑﻐﻞ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻴﺪ، ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﯽ‌ﺁﻣﻮﺯﻳﺪ ﮐﻪ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺗﻤﺎﻳﻼﺕ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ شود.»


ذوافقاری با بیان این که قوانین بوسیدن کودکان به سن و سال آن‌ها بستگی ندارد، گفت:« ﻣﻬﻢ ﻧﻴﺴﺖ که ﮐﻮﺩﮐﺘﺎﻥ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻝ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ چرا که باید ﺣﺮﻳﻢ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺷﻤارید ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺍﻭ ﺣﺘﯽ ﺫﺭﻩ‌ﺍﯼ ﺑﻪ ﺣﺮﻳﻢ ﺍﻭ ﻧﺰﺩﻳﮏ‌ﺗﺮ ﻧﺸﻮﻳﺪ. ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺧﺮﺩﺳﺎﻝ ﺷﻤﺎ ﻫﻨﻮﺯ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﻧﻴﺴﺖ، ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺑﻐﻞ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﻭ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺩﻳﺪﻥ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺍﻭ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﺪﻧﺶ ﺑﺎﺷﻴﺪ.ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ‌ﻫﺎﯼ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ باید ﺭﻭﺍﻝ ﻫﻤﻴﺸﮕﯽ زندگی باشد، باید ﮐﻮﺩﮎ ﺑﺎﻭﺭ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﻴﭻ ﮐسی ﺣﻖ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺟﺎﺯﻩ‌اش، ﺑﻪ او ﻧﺰﺩﻳﮏ ﺷﻮﺩ ﻳﺎ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺗﻤﺎﺱ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷد.»


آموزش نه گفتن به کودکان
این روانشناس با تاکید بر این که کودکان را مجبور به بوسیدن و بغل کردن نکنید، گفت: «اگر با دیگران در رودروایسی قرار گرفتید، برای آن‌ها اهمیت توجه به این موضوع مهم را توضیح دهید و با مهربانی از کودک اجازه این کار را سوال کنید. برای پرسیدن اجازه از کودک می‌توان از او سوالاتی مانند «دوست داری، دست بدی؟» و «دوست داری، روبوسی کنی؟» را بپرسید تا او با این رفتار احساس امنیت، احترام و عزت نفس کند و بداند که دیگران حریم خصوصیِ او را به رسمیت می‌شناسد . آموختن مهارت «نه گفتن» به کودک ضروری است. »


کد مطلب: 46185

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/46185/روانشناسی-بوسیدن-کودک-بدون-اجازه-ممنوع

میگنا
  https://www.migna.ir