کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بلاهایی که شبکه‌های اجتماعی بر سر شما می‌آورند

باشگاه خبرنگاران , 16 دی 1397 ساعت 23:10

روانشناسان در جدید‌ترین پژوهش‌های خود دریافته‌اند استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ارسال پیامک به دیگران روان افراد را با خطراتی وحشتناک مواجه می‌سازد.


با وجودی که امروزه در عصر دیجیتال آخرین امکانات و فناوری‌های پیشرفته از جمله شبکه‌های اجتماعی در اختیار افراد قرار گرفته است،‌ اما تنهایی یکی از بزرگترین مشکلات افراد در عصر حاضر است.


روانشناسان اعتقاد دارند استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ارسال پیامک و استفاده از سایر امکانات این گونه نرم افزار‌ها به جای صحبت با افراد و دیدار با یکدیگر یکی از علت‌های اصلی تنهایی و افسردگی بین انسان‌ها به ویژه جوانان است.
 
به گفته این کارشناسان استفاده از وسایل الکترونیکی و امکانات موجود در آن نه تنها جایگزین ارتباط‌های واقعی بین انسان‌ها نیست بلکه می‌تواند زمینه ساز آسیب‌های رفتاری و از دست رفتن سلامت روان آنها شود.

از حدود ۵ سال پیش با شروع به کار نسل جدید شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه هوشمند در دنیا افراد بیش از پیش دچار تنهایی و انزوا شده‌اند. در واقع استفاده از پیامک به جای مکالمه سبب کاهش فعالیت‌های اجتماعی افراد و افت توان ارتباطی آن‌ها با دیگران شده است.

استفاه از تلفن، تبلت و فبلت‌های هوشمند به وسیله افراد نوعی اعتیاد در آن‌ها به وجود آورده است و بیشتر افراد در زمان صرف خوراک با اعضای خانواده، تماشای تلویزیون یا حتی صرف وقت با اعضای خانواده به کار با این وسایل الکترونیکی می‌پردازند.
 
وسایل الکترونیکی فرصت بودن افراد با یکدیگر، رفتن به مهمانی و گذراندن اوقات فراغت را از بین برده است و با وجود آنکه فرد گمان می‌کند اطرافیان او در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و هر لحظه می‌تواند برای آن‌ها پیام بفرستد، اما در تنهایی به سر می‌برد و دور از افراد است.

حضور انواع نرم افزار‌ها روی گوشی‌های تلفن همراه نیز سبب شده است تا افراد نیاز کمتری به گرفتن کمک از یکدیگر، دریافت راهنمایی و صحبت با دیگران داشته باشند؛ به طور مثال انواع نرم افزار‌های مسیر یابی و خرید برخط سبب بی نیازی افراد به مشاوره با دیگران شده است.
 

برخی از افراد به تلفن همراه خود اعتیاد پیدا کرده‌اند وبه طور متوسط هر ۵ دقیقه یکبار آن را بررسی می‌کنند. پژوهش دانشمندان نشان می‌دهند در سال‌های پیش که فناوری‌های ارتباطی پیشرفته امروزی وجود نداشت افراد در زمینه برقراری ارتباط با یکدیگرموفق‌ و خوشحال‌تر بوده‌اند. اما امروزه برقراری ارتباط با استفاده از فناوری جدید به ویژه شبکه‌های اجتماعی سبب آسیب دیدن روابط انسانی و انزوای افراد شده است.
 
به گفته کارشناسان سازندگان دستگاه‌های تلفن همراه، سیستم عامل‌های اندروید و آی او اس، همچنین توسعه دهندگان شبکه‌های اجتماعی با ساخت ابزار‌های جدید، وابستگی افراد را به محصولات خود بیشتر می‌کنند، آن‌ها حتی نرم افزار‌هایی برای مکالمه، ارسال پیامک در زمان رانندگی و حتی نرم افزار‌هایی برای مطالعه در زمان استراحت افراد و در نور کم تولید کرده‌اند که در تمامی اوقات افراد برنامه‌ای برای وابستگی به محصولاتشان داشته باشند.
 

روانشناسان به افراد به ویژه جوانان توصیه می‌کنند برای حفظ سلامت روان و جلوگیری از آسیب آن، مدت زمان محدودی برای استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و سایر وسایل الکترونیکی در نظر بگیرند، صحبت با افراد و مکالمه حضوری با آنها، انجام فعالیت‌های اجتماعی، مطالعه کتاب‌های کاغذی، انجام ورزش، طبخ خوراک سالم و مطالعه برای یادگیری مهارت و تخصص‌های جدید جایگزین‌هایی فوق العاده برای موفقیت فردی و حرفه‌ای در عوض صرف بازه زمانی زیاد و بیهوده در شبکه‌های اجتماعی است.

نتیجه‌های به دست آمده از این مطالعه درمجله The Conversation منتشرشده است.


منبع:Dailymail


کد مطلب: 46217

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/46217/بلاهایی-شبکه-های-اجتماعی-سر-می-آورند

میگنا
  https://www.migna.ir