پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ / ۰۸:۰۷
کد مطلب: 46218
۰
بررسی دلایل اُفت ریاضیات در ایران

کم‌طرفدارشدن رشته ریاضی میان دانش‌آموزان

کم‌طرفدارشدن رشته ریاضی میان دانش‌آموزان
میگنا: قربانعلی نصیری با بیان اینکه فعالیت‌های این مرکز علمی به چهار دسته مسابقات ریاضی، دوره‌های آموزشی کوتاه یا بلند مدت، برگزاری اردوی‌های تفریحی-آموزشی و برگزاری همایش‌ها تقسیم می‌شود، گفت: استقبال از برنامه‌های خانه ریاضیات بروجن خوب است؛ در حال حاضر معضل ما جلب کمک‌های مالی است؛ از آن‌جایی که در اساسنامه خانه ریاضیات ذکر شده که نباید هزینه‌های زیادی از دانش‌آموزان گرفته شود و باید حمایت‌های مالی از افراد خیر یا نهادهای دولتی دریافت شود، برای جلب حمایت‌های مالی مشکلاتی داریم؛ البته افراد خیری در بروجن حضور دارند که به خانه ریاضیات کمک می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که متولی خانه ریاضیات بروجن، شهرداری بروجن است، افزود: حمایت‌های مالی شهرداری از خانه ریاضیات  خیلی کم است، حمایت‌های شهرداری بروجن بدین شکل است که به طور مثال زمینی را در اختیار خانه ریاضیات قرار داده تا خانواده زنده‌یاد مژگان هادی‌پور که از افراد نیکوکار هستند، ساختمانی برای خانه ریاضیات تاسیس کنند و یا اگر ما نیاز به وسایل نقلیه برای شرکت در همایش‌های کشوری داشته باشیم در اختیار ما قرار می‌دهد. البته اینطور نیست که مالکیت را به خانه ریاضیات بدهند؛ مالکیت با شهرداری است اما همین حمایت‌ها هم خیلی خوب است.


وی با تاکید بر این‌که خانه ریاضیات بروجن یکی از خانه‌های ریاضیات‌ فعال ایران است، افزود: در خانه ریاضیات بروجن جلساتی با عنوان "گفتمان ریاضی" و با محوریت موضوعات مختلفی که خود دانش‌آموزان پیشنهاد می‌دهند، برگزار می‌شود؛ همچنین دوره‌های آموزشی پنج، ده یا دوازده جلسه‌ای "معما و بازی ریاضی" هم برگزار می‌شود که در انتهای این دوره‌های آموزشی دانش‌آموزان برتر به اردوهایی فرستاده می‌شوند و یا جوایزی به آن‌ها داده می‌شود. در خانه ریاضیات به مناسبت‌های مختلف مسابقات عملی و گروهی پروژه‌نویسی، برنامه‌نویسی و مقاله‌نویسی برگزار می‌شود. مسابقات خانه ریاضیات به این سبک نیست که دانش‌آموزان با نگرانی در جلسات بنشینند و سوالات را جواب دهند، بلکه دانش‌آموزان با همفکری و همکاری یکدیگر مشغول حل سوالات می‌شوند.

وی با بیان اینکه در این مرکز بخش‌های دانشجویی، همکاران فرهنگی، عامه مردم و دانش‌آموزی وجود دارد، درباره گروه دانشجویی خانه ریاضیات بروجن گفت: گروه دانشجویی، امسال جلساتی برای انتخاب رشته و معرفی رشته‌های دانشگاهی برای دانش‌آموزان برگزار کردند، همچنین کارگاه‌هایی برای آموزش "متلب" برگزار شد؛ گاهی سمینارهایی هم برگزار می‌شود و از استادان دانشگاه برای سخنرانی دعوت می‌کنند.

مدیر خانه ریاضیات بروجن یکی دیگر از مشکلات خانه ریاضیات بروجن را همکاری نکردن آموزش و پرورش و دیگر نهادهای دولتی با این موسسه عنوان کرد و افزود: همکاری آموزش‌وپرورش و دیگر نهادهای دولتی با خانه ریاضیات سلیقه‌ای است و کمک چندانی به خانه ریاضیات بروجن نمی‌شود؛ در واقع بیشتر به خانه ریاضیات به چشم یک موسسه خصوصی نگاه می‌کنند که نیازی به حمایت ندارد. فکر می‌کنم برای جلب حمایت آموزش‌وپرورش نیاز به دستوری از مسئولان رده‌بالاتر وزارتخانه باشد.

نصیری در ادامه با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه وی به عنوان مدیر خانه ریاضیات بروجن "کم‌طرفدار" شدن رشته ریاضیات میان دانش‌آموزان است، افزود: به نظر من یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش علاقه‌مندی به رشته ریاضی این است که تامین شغل برای فارغ‌التحصیلان آن با مشکل روبه‌رو شده؛ به همین‌ خاطر اغلب دانش‌آموزان رشته تجربی را انتخاب می‌کنند. من امیدوارم که این وضعیت اصلاح شود؛ زیرا اگر بچه‌ها به ریاضیات علاقه‌مند نباشند آینده کشور به خطر می‌افتد. ما در خانه ریاضیات سعی می‌کنیم زیبایی‌های ریاضیات را به دانش‌آموزان‌ نشان دهیم؛ البته کاهش علاقه‌مندی دانش‌آموزان به انتخاب رشته ریاضیات تاثیری بر حضور آن‌ها در خانه ریاضیات بروجن نداشته و از آنجایی که ما ریاضیات را به صورت عمومی آموزش می‌دهیم، دانش‌آموزان رشته تجربی هم به خانه ریاضیات رجوع و در مسابقات شرکت می‌کنند.

مدیر خانه ریاضیات بروجن در پاسخ به سوالی درباره میزان تعامل این‌ مرکز علمی با صنایع، گفت: ما با تعدادی از صنایع ارتباط گرفتیم و حضوری برای ارائه پیشنهاد همکاری به آن‌جا رفتیم؛ اما به جز یک کارخانه و یک شرکت فرآورده‌های معدنی بقیه برای همکاری استقبال نکردند. الان حامی مالی اصلی ما همین دو بخش هستند؛ البته گروه دانشجویی بروجن فعلا به حدی نرسیده که بتواند مشکلات و مسائل ریاضیاتی صنایع را حل کند.
 
 
مرجع : خبرگزاري ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود