کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ساختار شخصیت در ازدواج در همایش سه شنبه های مشاوره ای بررسي شد

1 بهمن 1397 ساعت 15:51

يكي ديگر از سلسله همايش هاي دانشجويي سه شنبه های مشاوره ای با همکاری انجمن علمی مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی، انجمن مشاوره ایران و گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش ميگنا روز سه شنبه ۲۷ آذر ماه ۱۳۹۷، همایش سه شنبه های مشاوره ای با برگزاری کرسی انتقادی با عنوان"ساختار شخصیت در ازدواج" آخرین همایش نیمسال نخست سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ نیز محسوب می شد با حضور دکتر کیومرث فرحبخش، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و عضو هیئت مدیره انجمن مشاوره ایران، دکتر آسیه شریعتمدار عضو هیئت علمی گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی و به داوری دکتر احمد برجعلی، رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی و همچنین دکتر عبدالله شفیع آبادی به کار خود پایان داد.

این کرسی انتقادی که دبیر انجمن علمی دانشجویی مشاوره مسئول هماهنگی آن بود، نخست با پخش کلیپهای صوتی کوتاهی از صحبتهای دکتر فرحبخش و دکتر شریعتمدار در خصوص سنجش، ازدواج و شخصیت از کلاسهای درس این دو استاد آغاز گردید سپس با بخشهای تنظیم شده ای اساتید مربوطه به نقل دیدگاه خود پرداختند.

اهم صحبتهای این اساتید به شرح زیر میباشد:

سنجش در خانواده و ازدواج
دکتر شریعتمدار: هر مشاوری در مشاوره پیش از ازدواج، رویکرد خاص خودش را دارد. زیرا هر کدام مان تجارب متفاوتی داریم که زیر بنای رویکرد های ما را می سازند. اما مشخص کردن اینکه کدام یک از این رویکرد ها میزان توفیق بیشتری دارد را باید توسط آزمون بررسی کنیم. مثلا میتوانیم روی مراجعان مختلف تحقیق کنیم و ببینیم روش کار ما درست بوده یا نه. پس رویکرد های مختلف می توانند در جایگاه خودشان درست باشند اما اثر بخشی هر کدام از طریق تحقیق بررسی می شود.

دکتر فرحبخش: همه مسایل را نباید از یک دید نگاه کنیم چون شناخت ما محدود می شود. در دنیای علم هر کس باید برای خودش حرفی داشته باشد. از اطلاعات قبلی استفاده کند و در نهایت چیزی به علم بیفزاید. یک دیدگاه غالب در مشاوره پیش از ازدواج این است که دو نفر با هم همخوانی و تشابه داشته باشند. باید توجه کنیم که تشابه در برخی زمینه ها خوب است و در برخی دیگر خیرو حتی خطرناک می شود. همچنین در برخی موارد تشابه کامل امکان پذیر نیست؛ مثلا تشابه فرهنگی یا شخصیتی.

در زمینه مشاوره پیش از ازدواج فرض کرده اند هر کسی شخصیت ثابتی دارد و موقع ازدواج شخصیت ها باید همخوان باشند. همخوانی را گاهی معادل مشابه بودن به کار می برند و گاهی هم مفهوم آن مشخص نیست. پس از تعدادي آزمون ها استفاده می کنند تا ببینند به هم می خورند یا خیر. اما چنین کاری اساسا غلط است. چون ما شخصیت ثابتی نداریم. شخصیت در حال تغییر است. ما پیوستگی شخصیت داریم اما پایستگی شخصیت خیر.

خیلی از مشکلات بعد از ازدواج، ربطی به صفات شخصیت ندارد؛ وقتی در نقش خاصی قرار می گیریم ادراک ما عوض می شود و رفتار خاصی صادر می کنیم. مثلا من فرد ریاکاری نیستم اما در برخورد با خانواده همسر و در نقش عروس یا داماد خانواده، صفت ریاکاری نشان می دهم. پس رفتار متناسب با نقش و قدرت تمییز و تشخیص یکسری صفات تغییر می یابند یا بروز می کنند. پس آزمون هایی که پیش از ازدواج می گیریم به آن صورت نمی توانند کاربرد داشته باشند چون وقتی در نقش خاصی قرار می گیریم ادراک ما بسته به آن نقش عوض می شود.

در زمینه عشق های رمانتیک هم باید گفت که از ویژگی های بارز آن این است که افراد در آن ویژگی های مثبت یکدیگر را می بینند اما ویژگی های منفی را خیر. تا زمانی که عشق رمانتیک وجود داشته باشد، افراد الویت های شان را به نفع نقش های شان تغییر می دهند.

دکتر شریعتمدار: در مسئله ای مثل ازدواج که قرار است دو فرد مدت ها با هم زندگی کنند، لازم است ویژگی های با ثبات افراد را شناسایی کنیم؛ نه اینکه ویژگی های مشترک شان را پیدا کنیم. وقتی به افراد در شرف ازدواج پرسشنامه می دهیم، مثلا اگر مشاهده کردیم هر دو سطح هیجان بالایی دارند، نباید بابت این تشابه خوشحال باشیم و حس کنیم می توانند با هم کنار بیایند. این تشابه خطرناک است زیرا تبعات منفی به دنبال دارد. پس فقط تشابهات را نمی سنجیم بلکه میزان تکمیل کنندگی صفات را بررسی می کنیم. آزمون MMPI را نیز زمانی استفاده می کنیم که احتمال وجود اختلال در یکی یا هر دو را می دهیم. برای روشن شدن مسئله وجود اختلال می توان از این آزمون استفاده کرد.


سخن پایانی با جمع بندی داوران نشست:
طبیعت بخاطر تفاوت زیباست و گرنه خداوند متعادل همه چیز ار یکسان خلق می کرد. این تفاوت های بین انسان هاست که انتخاب را زیبا می کند. کار مشاور این است که تفاوت ها را همگن کند. اگر روزی دو فرد یکدیگر را پیدا کنند و بتوانند با وجود تفاوت ها با هم بسازند زیباست. هر کدام از ما اگر تمام دنیا را بگردیم هرگز کسی مثل خودمان پیدا نخواهیم کرد. باید بتوانیم با همین تفاوت ها با هم زندگی کنیم.

مشاوره ازدواج باید خود آگاهی ما را بالا ببرد و نقاط ضعف و قوت هر کس را مشخص کند. باید از تمام ظرفیت های مان برای شناخت طرف مقابل استفاده کنیم و با شناخت کافی از ویژگی های او و نه صرفا و لزوما تشابه با وی، زندگی مان را آغاز کنیم.


گزارش از: فاطمه فرزان فر
تنظیم: الناز پيش قدم


کد مطلب: 46338

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/46338/ساختار-شخصیت-ازدواج-همایش-سه-شنبه-های-مشاوره-بررسي

میگنا
  https://www.migna.ir