پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۵ بهمن ۱۳۹۷ / ۲۳:۱۴
کد مطلب: 46365
۳
۴
به بهانه افتتاح اتاق تخلیه خشم در چین

تخلیه خشم با شکستن اشیا؟!

ساحل گرامی
تخلیه خشم با شکستن اشیا؟!
میگنا: موضوع این است که به تازگی اتاقی به نام «اتاق خشم» در چین افتتاح شده و مردم به خصوص جوانان چینی استرس و عصبانیت خود را در این اتاق خالی می کنند. آن ها در این اتاق لوازم الکترونیکی، وسایل منزل، بطری ها و مانکن های مختلف را خرد می کنند و می شکنند تا تنش هایشان کم شود. همچنین این اتاق مجهز به چکش و چماق است و شرکت کننده ها می توانند خشم شان را روی وسایل از کار افتاده خالی کنند. در ادامه نگاهی روان شناسانه به این ایده برای کنترل و تخلیه خشم و میزان تاثیراتش خواهیم داشت.
 
تخلیه خشم با مشت زدن به کیسه بوکس؟!
یک باور عمومی نه چندان صحیح که همه ما با آن برخورد کرده ایم، این است که هیجانات خود را تجربه کنید تا خالی شوید و احساس راحتی کنید. این موضوع در خصوص هیجاناتی مانند غم و خشم زیاد گفته می شود اما این باور تا چه حد از نظر علمی صحت دارد و به چه میزان می توان به آن استناد کرد؟ عموم مردم فکر می کنند اگر هنگام ناراحتی گریه کنند، حال شان بهتر می شود در صورتی که معمولا پس از گریه احساس غم با شدت بیشتری باقی می ماند و فرد نه تنها بهتر نمی شود، بلکه احساس ناراحتی بیشتری می کند. همچنین گاهی اوقات شاهد این هستیم که به افراد پیشنهاد می شود که خشم ات را روی کیسه بوکس خالی کن و تا می توانی به آن مشت بزن یا چیزی را بشکن یا کاغذها را پاره کن تا خشم ات تخلیه شود. حال بیایید بررسی کنیم و ببینیم این نظریات از کجا نشئت می گیرد و از نظر علمی تایید می شود یا نه؟


تصوری رایج اما تایید نشده درباره راه های تخلیه هیجان
یکی از روان شناسان معروف به نام «فروید» اعتقاد داشت که تخلیه هیجانی یعنی ابراز جسمانی هیجان به وسیله یادآوری رویداد ناراحت کننده باعث برطرف شدن ناراحتی می شود. در فرهنگ عامه، اصطلاح تخلیه هیجانی به ابراز هیجان فرد به عنوان راهی برای کاهش دادن خصومت و پرخاشگری اشاره دارد. یعنی برای مثال اگر از دست رئیس خود عصبانی هستید با یادآوری آن موضوع و مشت زدن به کیسه بوکس اسباب راحتی خود را فراهم می کنید اما تحقیقات جدید نشان می دهد این موضوع از نظر علمی تایید نشده و باعث کاهش هیجانات منفی نمی شود. برای شاهد این ادعا به دو تحقیق در این زمینه که به تازگی انجام و نتایج آن هم در منابعی معتبر چاپ شده است، اشاره می کنیم.
 

نتایج جالب 2 آزمایش مرتبط با این موضوع
در تحقیقی که سال ۲۰۱۷ انجام شد به گروهی از دانشجویان انگلیسی گفته شد که تخلیه هیجانی راه مناسبی برای تخلیه خشم است و به گروه دیگر عکس این موضوع گفته شد. سپس در شرایط آزمایشی این دانشجویان را خشمگین کردند و به طور ساختگی به شدت از مقاله آن ها انتقاد کردند. دانشجویانی که پیام تخلیه هیجانی را به صورت مثبت دریافت کرده بودند، نه تنها تمایل بیشتری داشتند تا به کیسه بوکس مشت بزنند بلکه با کسی که منتقد مقاله آن ها بود به شدت پرخاشگرانه رفتار کردند. آن ها حتی به افراد بی گناهی که در برانگیختن خشم آن ها نقشی نداشتند پرخاشگری نشان دادند. در تحقیق دوم به دانشجویان دختر و پسر یک دانشگاه گفته شد که در حال مشت زدن به کیسه بوکس به فردی فکر کنند که آن ها را عصبانی کرده است. این گروه از دانشجویان پرخاشگری بیشتری نشان دادند. در صورتی که به گروه دیگر گفته شد که در حال مشت زدن به تناسب جسمانی و خوش اندام شدن فکر کنند. این گروه به فردی که آن ها را عصبانی کرده بود به مراتب پرخاشگری کمتری نشان دادند.

ایده اتاق خشم شکست خورده است
این دو آزمایش به خوبی نشان می دهند که ایده اتاق برای تخلیه خشم که به تازگی در چین راه افتاده، ایده ای شکست خورده است و نه تنها خشم را کاهش نمی دهد بلکه باعث طول کشیدن این هیجان هم می شود. با این توضیحات واضح است که اجرایی کردن آن در بقیه کشورها علمی به نظر نمی رسد.

5 توصیه برای کاهش خشم به صورت اصولی
همه ما به دلایل مختلفی در طول روز، ممکن است عصبانی شویم اما آن هایی موفق ترند و بعد از تجربه خشم از رفتارهای شان پشیمان نخواهند شد که به درستی این هیجان را مدیریت کنند. در ادامه به تعدادی راهکار اشاره می کنیم تا باعث شود خشم خود را به طور موثری کنترل کنید.

 
 - ساحل گرامی، روزنامه خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
حتی نوع نوشتاراین متن علمی نبود، ما چطور بایدبه این نوشته اعتنا کنیم؟
"یکی از روانشناسان معروف به نام فروید"؟ این چه طرز جمله نوشتنه؟ از نوع نوشتار ضعف نویسنده واضحه. می تونست اگر آدمی علمی باشه اینطور بنویسه: به عقیده فروید (روانشناس مشهور).....
از یک آزمایش بی درو پیکر و کنترل نشده هم نتیجه گیری جزمی وقطعی کرده.
Iran, Islamic Republic of
کاملا درسته
سهیلا
Iran, Islamic Republic of
پس ادامه متن خبر کجاست؟! اگه کپی پیست میکنین حداقل کامل انجامش بدین! جدا از اون، لطف کنید شرح درست حسابی آزمایش ها رو قرار بدین نه این توضیح ناقص
علی چنگیز
Iran, Islamic Republic of
شما دارید بر اساس دوتا تحقیق بی ربط مقوله اتاق خشم را زیر سوال میبرید که این کاملا اشتباهه چون وقتی ما میخواهیم را چیزی تحقیق و استناد کنیم راجب خوده اون موضوع و پیامد هاش و نتایجش تحقیق میکنیم نه مشابه های اون...من بنیانگذار اتاق خشم توی ایران بودم ۱ سال قبل از چین هم تو کشور خودمون اینکارا کردم و اتفاقا نتایج آزمایش های ما کاملا با حرفهای شما مخالف هستش...امیدوارم واسه پرکردن مطالب سایتتون هرچیزی را بدون تحقیق های لازم قرار ندید...چون تا به امروز پروژه اتاق خشم در سرتاسر دنیا نه پیامد منفی و نه پیامد شکست را نداشته و از سال ۲۰۰۸ تا الان در طی ۱۲ سال مسیر خودش را از ژاپن به تمام دنیا باز کرده...موفق پیروز باشید.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين