پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - 20 Jun 2019
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۹:۰۰
کد مطلب: 46383
۰

اشتباهاتی از جنس رژیم غذایی

اشتباهاتی از جنس رژیم غذایی
میگنا: یک رژیم غذایی سالم از ارکان اصلی دستیابی به هدف وزن سالم است. با این وجود، اشتیاق ما برای کسب بهترین نتایج، گاهی اوقات موجب می‌شود تا اشتباهاتی را مرتکب شویم که نه تنها وزن کم نکنیم، بلکه با افزایش آن نیز مواجه شویم. به واسطه رژیم‌های که شبیه معجزه به‌نظر می‌رسند و باورهایی اشتباه که درباره رژیم‌های غذایی وجود دارد، افراد بسیاری در مسیر کاهش وزن بارها و بارها شکست می‌خورند. از این‌رو، اگر برای کاهش وزن خود را برنامه‌ریزی می‌کنید، آگاهی از مواردی که باید از آنها پرهیز کنید نیز اهمیت دارد.

در شرایطی که ممکن است بی‌ضرر و موثر به‌نظر برسند، اشتباهات رژیم غذایی با گذشت زمان می‌توانند اثر مخرب خود را نشان داده و بی‌نتیجه شدن تلاش‌های فرد را به‌همراه داشته باشند. افزون بر این، برخی از این اشتباهات حتی می‌توانند سلامت انسان را در معرض خطر قرار دهند زیرا بدن مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کند.
 
به اندازه کافی آب نمی‌نوشید
تامین آب مورد نیاز بدن جزئی اساسی از هر برنامه غذایی سالم محسوب می‌شود، به ویژه اگر کاهش وزن را هدفگذاری کرده باشید. اگر به میزان کافی آب مصرف نکنید، آهنگ سوخت و ساز بدن و دیگر فرآیندهای مهم کند می‌شود و در دفع سموم و چربی سوزی با دشواری بیشتری مواجه می‌شوید.از این‌رو، تامین آب مورد نیاز بدن از طریق مصرف نوشیدنی‌های سالم در طول روز توصیه شده است. البته نباید در این زمینه زیاده‌روی کنید و از مرز سه لیتر یا 12 لیوان در روز عبور کنید. مصرف بیش از حد آب می‌تواند فشار مضاعفی به کلیه‌ها وارد کرده و سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد.

به اندازه کافی غذا نمی‌خورید
شاید فکر کنید که گرسنگی کشیدن روشی موثر برای صرفه جویی در کالری‌های مصرفی است، اما این اشتباه دیگری است که هنگام رژیم گرفتن مرتکب می‌شوید. در شرایطی که پرهیز از مصرف کالری اضافه به منظور تحقق هدف کاهش وزن ضروریست، اما رنج کشیدن از گرسنگی اقدامی نادرست است.این شرایط تنها به احساس قوی اضطراب و در ادامه پرخوری منجر می‌شود. در حقیقت، گرسنگی کشیدن می‌تواند موجب خستگی و ضعف شود زیرا مغز این گونه احساس می‌کند که هیچ انرژی ندارد.در عوض، بهتر است مواد غذایی سالم را به منظور کاهش احساس گرسنگی مصرف کنید، بدون اینکه آسیبی به رژیم غذایی شما وارد شود.

رژیم غذایی به شدت محدود را دنبال می‌کنید
مراقب باشید! دنبال کردن یک رژیم غذایی محدود کننده نه تنها از اشتباهاتی است که می‌تواند به افزایش وزن منجر شود، بلکه سلامت شما را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد. این قبیل برنامه‌های کاهش وزن بسیار محدود کننده، ناسالم، و اغلب موجب اثر نوسانی ناخواسته می‌شوند.اگرچه در ابتدا ممکن است گزینه‌ای موثر به‌نظر برسند، اما با گذشت زمان، وزن کاهش یافته بار دیگر بازگشته و حتی ممکن است با افزایش وزن بیشتر نیز مواجه شوید. افزون بر این، رژیم‌های غذایی محدود کننده موجب کمبودهای تغذیه‌ای می‌شوند که می‌توانند ابتلا به اختلالات متابولیک را در پی داشته باشد.

رژیم نامناسب را انتخاب کرده‌اید
انتخاب یک برنامه غذایی نامناسب که شاید یک دوست یا یکی از اعضای خانواده ما آن را دنبال می‌کند، یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که در تلاش برای کاهش وزن انجام می‌دهیم.اگرچه آن فرد ممکن است به نتایج مطلوب دست یافته باشد، اما این به معنای تحقق نتایجی مشابه برای شما نیست. شرایط بدن هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و هر کدام نیازهای خاص خود را دارند.اگر به نتایج مورد انتظار خود دست نمی‌یابید، احتمالا رژیم غذایی انتخابی مناسب شما نیست. مراجعه به یک متخصص تغذیه بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. وی می‌تواند یک برنامه غذایی بر اساس نیازها و با در نظر گرفتن وزن، وضعیت سلامت و عادات روزانه شما تنظیم کند.

سالادهای سالم انتخاب نمی‌کنید
به طور معمول با شنیدن واژه «سالاد»، غذایی سبک و کم کالری در ذهن ما نقش می‌بندد. اما باید توجه داشت که همواره اینگونه نیست. اگرچه دستورالعمل‌های مختلفی وجود دارند که به کاهش وزن کمک می‌کنند، اما برخی سالادها حاوی کالری بیش از حد و ناسالم هستند.زمانی که یک سالاد تهیه می‌کنید باید از چاشنی‌های تجاری، پنیرهای چرب و گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس پرهیز کنید.

مواد مصرفی شما متنوع نیستند
در هر برنامه غذایی سالم پرهیز از منابع قندها، آردها و مواد غذایی فرآوری شده توصیه شده است. اما این به معنای آن نیست که نمی‌توانید در وعده‌های غذایی سالم خود تنوع مواد غذایی داشته باشید.محدود کردن مواد غذایی مصرفی اشتباه بزرگی است که می‌تواند شما را از کسب نتایج دلخواه دور کند.همچنین، پرهیز از کربوهیدارت‌ها یا مواد غذایی حاوی چربی شاید انتخابی منطقی برای کاهش وزن باشد، اما در واقعیت، این گونه نیست.
 
مرجع : روزنامه آرمان امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

کشف عاملی که بر رفتار کودکان تاثیر می‌گذارد
میانگین سنی اعضای هیأت علمی دانشگاه به ۵۰ سال کاهش یافت
این موادغذایی، فشار خون را کاهش می‌دهند
برای کسب رتبه زیر ۲ هزار تجربی، باید به چند سوال جواب دهیم؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد