جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۴:۳۶
کد مطلب: 46394
۰

گرایش بیشتر افراد افسرده به مصرف مواد مخدر

گرایش بیشتر افراد افسرده به مصرف مواد مخدر
ناصحی روانپزشک درباره رابطه اعتیاد و اختلالات روانی اظهار کرد: اعتیاد موضوع بسیار پیچیده‌ای است که باید از ابعاد مختلف به بررسی آن پرداخت.

این مشاور خانواده با بیان اینکه اعتیاد را می‌توان از سه منظر مورد توجه قرار داد، گفت: در حوزه‌ بیولوژیک و زیست شناختی بسیاری از افراد به دلیل شرایط فیزیولوژیکی، استعداد بیشتری برای ابتلا به اعتیاد دارند. وی با اشاره به اینکه در حوزه‌ فردی ابتلا به اعتیاد با خلقیات فردی در ارتباط است، تاکید کرد: در حوزه‌ اجتماعی هم که نسبت به دو حوزه‌ دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است، مکان زندگی فرد مورد توجه قرار می‌گیرد.

ناصحی با اشاره به اینکه نوعی ارتباط دو سویه میان اعتیاد و اختلالات روانی وجود دارد، گفت: افرادی که دارای یکی از اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب هستند، برای تخفیف ناراحتی خود و کاهش رنج‌های روحی‌شان به سمت مواد مخدر و الکل گرایش پیدا می‌کنند.


این روانپزشک افزود: برخی افراد از ابتدا به اختلالات روانی مبتلا نیستند و گرایش به اعتیاد باعث شکل گیری بیماری‌هایی روانی مانند افسردگی در آن‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: انواع مواد مخدر و الکل می‌توانند باعث ایجاد اختلالات روانی در افراد بشوند، اما اختلالات افراد با توجه به نوع موادی که مصرف می‌کنند، متفاوت است.

ناصحی با بیان اینکه مصرف کنندگان تریاک و شبه تریاک اغلب دچار افسردگی می‌شوند، اظهار کرد: مصرف کنندگان گروه شیشه و...نیز به اختلالات روان پریشی، توهمات و هذیان گویی مبتلا می‌شوند.

این مشاور خانواده درباره درمان معتادانی که مبتلا به اختلالات روانی هستند، گفت: درمان معتادان حاد در اولویت قرار دارد و پس از درمان دارویی به فاصله‌ کوتاهی روان درمانی آغاز می‌شود. وی بیان کرد: در این شرایط شروع روان درمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا در صورتی که روان درمانی آغاز نشود، با وجود درمان‌های دارویی ممکن است، شخص دوباره به اعتیاد بازگردد.
مرجع : افكارنيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...