سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۰:۲۲
کد مطلب: 46405
۱
۱
باید سازمان نظام روانشناسی به رسمیت شناخته شود

مردم پذیرفته‌اند که باید به روانشناس مراجعه کنند

مردم پذیرفته‌اند که باید به روانشناس مراجعه کنند
میگنا: نشست هم اندیشی «چهل سال خدمات روان‌شناسی در انقلاب اسلامی» با حضور دکتر محمد حاتمی سرپرست سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، دکتر محمدابراهیم مداحی، معاون آموزش سازمان و رئیس کمیسیون نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام و چند تن از مشاوران دیگر، به همت مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی برگزار شد.

رئیس منتخب سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: ۲۰۰ هزار نفر دانشجو و فارغ التحصیل در سراسر دنیا در رشته روانشناسی و مشاوره تحصیل می‌کنند. از میان ۱۰ نفر اول محصلان علوم انسانی سه الی چهار نفر در رشته روانشناسی تحصیل می‌کنند.

استاد روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی افزود: در حال حاضر همه خانواده‌های سالم در دهه چهارم انقلاب، روانشناسی را انتخاب کرده‌اند تا در ماه گزارش کار رفتارهایشان را به روانشناس ارائه دهند. مردم پذیرفته‌اند که باید به روانشناس مراجعه کنند و در بدنه نظام نیز آن را قبول کرده‌اند.


*اقتصاد روان‌شناسی باید شکوفا شود
حاتمی استادیار دانشگاه و سرپرست نظام روان شناسی و مشاوره کرد گفت: قبل از سال 68 خاطره‌ای از مراکز روان‌شناسی و مشاوره نداشتم و این در حالی است که هر جایی که جنگ رخ می دهد روانشناسی و مشاوره پا می گیرد. ما در سال های بعد از جنگ مرکز مشاوره شاهد را ذیل بنیاد شهید پایه‌گذاری که به خانواده های شهید و ایثارگران خدمات ارائه می داد.


وی با بیان اینکه سازمان نظام روانشناسی در سال ۸۲ تأسیس شده بیان کرد: ۶ هزار پروانه تخصصی توسط سازمان نظام روانشناسی داده شده است. براساس قانون مجلس شورای اسلامی برای هر نوع فعالیت و مشاوره روانشناسی باید سازمان نظام روانشناسی مجوز دهد.

حاتمی عنوان کرد: امروز مفتخریم که در اوایل دهه پنجم انقلاب اسلامی، بسیاری از خانواده‌ها برای خود روان‌شناس انتخاب می‌کنند و ارتباط پیوسته‌ای با آن‌ها دارند، این یعنی فرهنگ استفاده از روان‌شناسی در بسیاری از خانواده‌های کشور نهادینه شده است، از طرف دیگر در طول این سال‌ها بدنه نظام نیز روان‌شناسی را پذیرفته است. در این راه تأکیدات مقام معظم رهبری بی‌تأثیر نبوده است که فرموده‌اند خانواده‌ها برای مشاوره‌گرفتن به روان‌شناس مراجعه کنند، البته فرمایش ایشان دنباله‌ای هم داشت.

وی ادامه داد: افراد سودجوی زیادی را می‌شناسم که حتی جزء فرقه‌های ضاله هستند اما با ادعای مشاوره کانال‌های پرمخاطبی راه انداخته‌اند، این در حالی است که قانون مجلس صراحتاً می‌گوید هر فعالیت روان‌شناسی و مشاوره با مجوز سازمان نظام روان‌شناسی باشد. این خودش از افتخارات نظام است که برای امر روان‌شناسی سازماندهی و استانداردسازی ایجاد شده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی وظایف سه گانه سازمان روان شناسی و مشاوره را این گونه برشمرد: یکی استانداردسازی فعالیت ها در این حوزه است که سازمان باید معیارهایی را مشخص کند. دوم نظارت بر اجرای درست این استانداردهاست و سوم بحث توانمندسازی افراد فعال در این حوزه است.


حاتمی با بیان اینکه سازمان نظام روانشناسی در سه زمینه فعالیت می‌کند؛ مشخص کردن معیارها و استانداردها، نظارت و توانمندسازی، در عین حال افزود: ناهماهنگی‌های کشور عامل پیشرفت آسیب‌های اجتماعی است؛ چراکه به افراد غیرمتخصص مجوز داده شده که کار مشاوره انجام دهند. باید در آستانه دهه پنجم انقلاب، با برنامه مدون و هماهنگ به مقابله با آسیب‌ها بپردازیم. باید محور و هسته برنامه سازمان نظام روانشناسی باشد. ما می‌توانیم با داشتن ۲۶ هزار عضو در حوزه آسیب‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کنیم. باید سازمان نظام روانشناسی به رسمیت شناخته شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره معتقد است: روانشناسی و مشاوره می‌تواند به عنوان دفاع غیر عامل مطرح شود و لازم است برای صیانت از خانواده‌ها و جوانان روانشناسی در محور قرار گیرد.


حاتمی در ادامه بیان کرد: باتوجه به برنامه ریزی‌هایی که دارم، بر اساس برنامه گام به گام حرکت می‌کنم. با توجه به سخنان و دغدغه‌های مقام معظم رهبری، یکی از برنامه‌های مدنظرم بحث اندیشکده اسلامی و بومی سازی رشته روانشناسی مبتنی بر فرهنگ دینی و اسلامی است. علم روانشناسی را قبول داریم، اما برای خدمات دهی باید تجربه ۴۰ ساله را مدنظر داشته باشیم تا فرهنگ مردم را به رسمیت بشناسیم و مبتنی بر فرهنگ مردم خدمات ارائه دهیم.


حاتمی افزود: روانشناسی  جزو ۱۰ رشته برتر دنیاست که می‌تواند تجاری ساز باشد. متأسفانه در این زمینه سازمان نظام روانشناسی ضعیف عمل کرده است اما در برنامه‌های خود بحث اقتصاد و مشاوره و تجاری سازی این رشته را مدنظر داریم.

حاتمی در پایان درباره برنامه خود برای تاسیس اندیشکده اسلامی بومی سازی روان شناسی نیز گفت: در دهه پنجم انقلاب اسلامی علمی را به رسمیت نمی‌شناسیم مگر اینکه آن علم تجاری سازی شود، علمی که با نیازهای جامعه ارتباط برقرار کند و درآمدزا باشد.


 
مرجع : ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دکتر عصمت دانش
Iran, Islamic Republic of
سلام . اقای دکتر حاتمی به نظر میرسد هنوز اکثرا نپذیرفته اند .
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند