جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۷:۳۷
کد مطلب: 46408
۳

سردرد سمت چپ سر را جدي بگيريد

سردرد سمت چپ سر را جدي بگيريد
سردرد پديده اي شايع در عصر حاضر است که بسياري از افراد چندين بار در عمر خود اين بيماري را تجربه کرده اند، اما برخي از اين دردها عادي نيستند و نياز به بررسي پزشکي دارند. ابتلا به سردرد و ميگرن مي تواند بسيار ناراحت کننده باشد، اين بيماري گستره وسيعي دارد و در صورتي که در سمت چپ سر رخ دهد مي تواند نشانه خطر باشد و نياز به رسيدگي درماني وجود دارد.

براساس آمار ها بيش از ۵۰ درصد بزرگسالان در سراسر دنيا دچار سردرد و ميگرن مي شوند که البته در بيشتر زمان ها اين سردرد خطرناک نيست و با مصرف دارو و استراحت برطرف مي شود.

مهم ترين نکته شناخت تفاوت بين سردرد ساده و ابتلا به بيماري مغزي است که بايد از هم تشخيص داده شوند؛ سردرد اوليه به دلايلي، چون ميگرن، سردرد ناشي از استرس و سردرد خوشه اي رخ مي دهد. در شرايطي ممکن است سردرد در سمت چپ سر رخ دهد که به دليل بروز صدمه و آسيب مغزي، بيماري التهابي، گرفتگي رگ هاي مغز، مصرف بيش از حد دارو يا سينوزيت رخ مي دهد و نياز به رسيدگي پزشکي دارد.

سردرد ميگرني
سردرد سمت چپ سر مي تواند به خاطر ميگرن نيز ايجاد شود، براساس پژوهش ها بيش از ۱۲ درصد از مردم آمريکا دچار ميگرن هستند که در اثر آن مشکلاتي همچون کاهش سطح بينايي، تهوع و استفراغ، سرگيجه، حساسيت شديد به صدا، نور و بو هاي تند، بي حسي و احساس سوزن سوزن شدن پا رخ مي دهد.

حمله ميگرن به طور معمول بين چهار الي ۷۲ ساعت به طول مي انجامد و در برخي موارد مي تواند به نابينايي موقت يا دائم تبديل شود. ميگرن در اثر مواردي همچون خوردن غذا هايي مانند پنير و شکلات، کم خوابي و بدخوابي، استراحت در فضايي با نور زياد، حضور در مکاني با آلودگي صوتي بالا، استشمام بو و رايحه هاي تند در افراد مستعد ايجاد مي شود.

سردرد استرسي
سردرد استرسي در اثر استرس و تنش ايجاد مي شود و معمولاً پس از برطرف شدن موارد تنش زا اين سردرد برطرف مي شود. استراحت، مصرف مواد غذايي پرانرژي و آرام بخش مي تواند سبب درمان اين نوع استرس شود. يکي ديگر از عوامل ايجادکننده سردرد در افراد وضعيت ستون فقرات است، تنش در گردن و شانه ها، نشستن در وضعيت نادرست، آسيب هاي گردني، ضعف قدرت بينايي، کار کردن در محيطي با نور کم همگي مي تواند سبب سردرد در افراد شود.

سردرد خوشه اي
سردرد خوشه اي هم يکي از شديدترين گونه هاي سردرد است و از جمله نشانه هاي آن درد در پشت کره چشم، شديد شدن سردرد تنها پس از پنج دقيقه از شروع علامت و ادامه دار بودن آن حداقل به مدت سه ساعت است.


سردرد گردنی
این نوع سر درد به سادگی در ناحیه ستون مهره‌های گردن ایجاد شده و محل ایجاد آن دقیقاً در ناحیه نزدیک به پایه جمجمه است. درد ایجاد شده در این شرایط معمولاً یک‌طرفه است. سر درد گردنی از ناحیه گردن شروع شده و در ادامه در ناحیه سر پخش می‌شود. این نوع سر درد ابتدا به صورت گاه و بی گاه احساس شده، اما در ادامه می‌تواند به یک درد دائمی تبدیل گردد. دلیل ایجاد این نوع سر درد مقدار زیاد فشار وارد شده به ناحیه گردن و ستون فقرات است.

درد عصب سه‌قلو
یکی از بزرگ‌ترین اعصابی که در ناحیه سر انسان وجود دارد در اصطلاح عصب سه‌قلو نامیده می‌شود. درد عصب سه‌قلو شرایطی است که عصب سه‌قلو تحریک شده و باعث درد شدید و مزمن برای فرد می‌شود. این سردرد معمولاً در حدود دو دقیقه ادامه پیدا می‌کند. درد شدید ناشی از این شرایط در ناحیه صورت یا سر گاهی اوقات ناتوان کننده است. این شرایط معمولاً در نتیجه از بین رفتن غلاف محافظ عصب سه‌قلو به خاطر فشار مداوم از طریق رگ‌های خونی موجود در این ناحیه ایجاد می‌گردد.

سردرد آلرژي
سردرد آلرژي نيز يکي ديگر از گونه هاي سردرد است که در افراد مبتلا به آلرژي فصلي بيشتر مشاهده مي شود. بيشترين زماني که افراد دچار سردرد مي شوند درفصل هاي بهار و پاييز است.

براين اساس کارشناسان به افراد بالاي ۵۰ سال توصيه مي کنند سردرد سمت چپ سر را جدي بگيرند، زيرا احتمال مشکلاتي، چون تومور مغزي يا آسيب به رگ ها و بروز سکته مغزي وجود دارد.


از جمله راه هاي درمان سردرد آرام سازي عضلات، تنفس عميق و اکسيژن درماني، يوگا و مديتيشن، دارو درماني، طب سوزني، تغيير در رژيم غذايي و حذف خوراکي هايي، چون شکلات و پنير، درمان استرس و روان درماني است.
مرجع : تبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود