کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تکنیک‌های طلایی برای مدیریت زمان کنکوری ها

باشگاه خبرنگاران , 15 بهمن 1397 ساعت 8:00

یکی از مهم‌ترین رمز‌های موفقیت داوطلبان کنکور، چگونگی مدیریت زمان در مطالعه و پاسخگویی به سوالات در روز کنکور است.


میگنا: کنکور یکی از آزمون‌های مهم زندگی هر فرد و جزو خاطرات فراموش نشدنی زندگی ماست؛ نکته مهم و قابل توجه برای کسب موفقیت در این آزمون علمی و کسب بهترین نتیجه نیاز به شرایط و مقدماتی دارد؛ یکی از این شرایط مهارت مدیریت زمان در دوران مطالعه کنکور و پاسخگویی به سوالات در روز کنکور است.

برای اینکه بدانید کنکور غولی نیست که شما در ذهن ساخته‌اید و می‌توان با آرامش کامل و برنامه ریزی مناسب شبیه یک آزمون معمولی با آن رفتار کرد؛ قصد داریم از این پس با بسته‌های ویژه کنکوری‌ها شما را با نکات مهم و مطالب کلیدی در زمینه کنکور آشنا کنیم تا ضمن رسیدن به آرامش و دوری از استرس، تمام روش‌های رسیدن به موفقیت را کسب  کنید و نتیجه مطلوب و قابل قبولی را در کنکور به دست آورید.
برای بررسی راه‌های رسیدن به پیروزی و کامیابی در کنکور با سروش سعیدی مشاور تحصیلی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

سروش سعیدی فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و مشاور تحصیلی درباره اهمیت استفاده درست و بهینه از زمان توسط داوطلبان اظهار کرد: هر فرد در طول زندگی خود بار‌ها جمله ((وقت طلاست)) را شنیده است؛ اثبات این جمله و اهمیت زمان در سال کنکور مشخص می‌شود، زیرا یکی از ویژگی‌های کنکور این است که داوطلبان به صورت ملموس ارزش زمان را در این سال حس می‌کنند و می‌دانند برای رسیدن به نتیجه مطلوب و رسیدن به موفقیت باید از زمانی که در اختیار دارند به صورت بهینه و برنامه‌ریزی شده استفاده کنند.

مهم‌ترین نکته‌ای که داوطلبان کنکور باید به آن توجه کنند، داشتن برنامه‌ریزی مناسب و منسجم برای فعالیت‌های درسی، غیردرسی و فوق برنامه است؛ یعنی داوطلب بداند در هر ساعت و زمانی قرار است چه کاری و به چه مقدار انجام دهد.

یکی از معضلاتی که امروز بسیاری از داوطلبان کنکور با آن مواجه می‌شوند، این است که تنها برای فعالیت‌های درسی خود برنامه‌ریزی دارند و برنامه‌ای برای فعالیت‌های غیردرسی و فوق برنامه خود تنظیم نمی‌کنند؛ این امر باعث می‌شود خیلی اوقات که داوطلب یک کار غیردرسی انجام می‌دهد زمان مطالعه درسی‌اش بگذرد و برنامه‌ریزی درسی مختل شود.


چگونگی برنامه‌ریزی مطالعاتی برای داوطلبان کنکور
این مشاور تحصیلی گفت: یکی از نکات مهمی که باید داوطلبان کنکور برای بهینه‌سازی و مدیریت زمان رعایت کنند این است که در برنامه‌ریزی برای مطالعه درس‌ها، نوع درس، زمان و مبحثی که قرار است مطالعه شود، کاملا مشخص و تعیین شده باشد؛ در این حالت داوطلب علاوه بر اینکه زمان را مدیریت می‌کند، مطالعه درس‌ها هم هدفمند خواهد شد.

اگر زمان‌بندی درس‌ها به طور دقیق و منطقی صورت بگیرد، می‌توان به کار‌ها و فعالیت‌ها اولویت داد و آن‌ها را بر اساس اهمیت درجه‌بندی کرد. در این حالت کار‌های روزانه با اهمیت و کم اهمیت تعیین می‌شوند و می‌توان کار‌های مخرب و غیرضروری را از برنامه روزانه حذف کرد؛ این کار علاوه بر اینکه زمان را برای داوطلبان ذخیره می‌کند، باعث بالا رفتن کیفیت زندگی فرد هم خواهد شد.

مطالب متفرقه؛ قاتل ذهن و قدرت یادگیری داوطلبان کنکور
سعیدی بیان کرد: باید توجه داشت که مغز انسان مانند یک لیوان دارای ظرفیت مشخصی است و پر کردن آن از مطالب غیرضروری و غیرکاربردی نه تنها به فرد کمکی نمی‌کند، بلکه باعث ایجاد مشکل خواهد شد؛ به همین دلیل باید بدانیم وقت خود را برای چه کار و مطلبی صرف می‌کنیم و این مطلب دارای چه پیامد‌ها و مزایایی برای ماست.
برخی مطالب و موضوعات قاتل ظرفیت مغز، مخصوصا در سال کنکور است و علاوه بر اینکه کمک کننده نیست، باعث ایجاد اشکال در یادگیری هم می‌شود؛ به همین دلیل داوطلبان باید این مطالب اضافی و غیرضروری را در سال کنکور از زندگی خود حذف کنند.

ناتوانی دانش‌آموزان در مدیریت زمان امتحان
نکته دیگر مدیریت زمان در آزمون‌هاست، در حالی که جمله ((سوال را بلد بودم، ولی وقت کم آوردم)) زیاد از دانش‌آموزان شنیده می‌شود، زیرا آن‌ها نمی‌توانند در آزمون زمان را مدیریت کنند و با وجود داشتن آگاهی از جواب سوال، زمان لازم برای پاسخگویی به آن را ندارند.

نکته مهم و قابل توجه این است که در آزمون لزوما به بار علمی دانش‌آموز نمره نمی‌دهند، بلکه کسب نمره عالی در یک آزمون مستلزم مجموعه‌ای شامل بار علمی قوی، تسلط و مدیریت دانش‌آموز بر خود در مواجه با سوال سخت و از همه مهم‌تر مدیریت زمان است.

تمرین مدیریت زمان در آزمون‌های آزمایشی کنکور
داوطلب کنکور باید چگونگی مدیریت زمان در جلسه کنکور را یادگرفته باشد و بداند برای هر سوال و هر درس قرار است چه مدت زمان را اختصاص دهد تا برای پاسخگویی به تمام سوالات زمان کافی داشته باشد و با کمبود وقت مواجه نشود.

یادگیری مدیریت زمان در جلسه کنکور با تمرین و کسب مهارت در آزمون‌های آزمایشی آغاز می‌شود و داوطلب می‌تواند بهینه‌سازی زمان برای پاسخ‌گویی به سوالات را در چندین آزمون آزمایشی تمرین کند تا برای جلسه کنکور مشکل کمبود زمان نداشته باشد.

لزوم مدیریت و اولویت‌بندی سوالات کنکور
این مشاور تحصیلی گفت: داوطلبان کنکور باید توجه داشته باشند لزوما قرار نیست به تمام سوالات جواب دهند، زیرا حتی رتبه‌های برتر کنکور هم تمام درس‌ها را صد درصد پاسخ نمی‌دهند و درصد‌های معقول پاسخگویی ۸۰-۷۰ درصد است که برای رسیدن به این درصد‌ها باید داوطلب مهارت تشخیص سوالات آسان و سخت را داشته باشد تا زمان خود را برای سوالات سخت هدر ندهد و در نتیجه برای پاسخگویی به سوالات دیگر با بحران زمان مواجه شود؛ این مهارت در آزمون‌های آزمایشی و با تست و تمرین کسب می‌شود.

یکی از موارد دیگری که حتما باید در برنامه‌ریزی مطالعه مورد توجه قرار بگیرد، استراحت و خواب است؛ کنکوری‌ها باید بخشی از روز را به استراحت اختصاص دهند و خواب روزانه حداقل به میزان ۸-۶ ساعت لازم و ضروری است؛ کاهش زمان استراحت برای صرفه‌جویی در زمان و داشتن فرصت بیشتر برای مطالعه کنکور، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا باعث کاهش یادگیری و افت کیفیت مطالعه خواهد شد.

سعیدی بیان کرد: داوطلبان کنکور در صورتی که بخواهند به نتیجه مطلوب و دلخواه در این آزمون مهم و سرنوشت‌ساز برسند و بتوانند از اتلاف وقت جلوگیری و زمان را مدیریت کنند، باید نه گفتن به فرد یا چیزی که باعث اتلاف وقت می‌شود را یاد بگیرند، این فرد ممکن است خانواده، دوستان و نزدیکان باشند، ولی این کار برای سال کنکور و کسب موفقیت لازم و ضروری است.


کد مطلب: 46435

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/46435/تکنیک-های-طلایی-مدیریت-زمان-کنکوری

میگنا
  https://www.migna.ir