کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عوارض وحشتناکی که اعتیاد به الکل بر سرتان می‌آورد

باشگاه خبرنگاران , 15 بهمن 1397 ساعت 1:00

یک درمانگر اعتیاد درباره خطر‌های هولناک مصرف الکل و روش‌های ترک اعتیاد به آن را توضیح داد.


میگنا: این روز‌ها با  شیوع و گسترش انواع مخدر گیاهی و صنعتی، لزوم اطلاع رسانی در حوزه مواد مخدر گوناگون و مضرات عجیب و خطرناک آن بیش از پیش در جامعه احساس می‌شود، به همین منظور حوزه کلینیک در نظر دارد، هر هفته یکشنبه‌ها اطلاعاتی مفید درباره خطر‌ات مصرف مواد مخدر مختلف را در صفحه علمی پزشکی در اختیار شما قرار دهد.

 

انواع نوشیدنی‌های الکلی و سطح اعتیاد آنها
سیدعلی بهشتی درمانگر اعتیاد با اشاره به اعتیادآور بودن نوشیدنی‌های الکلی گفت: نوشیدنی هایی الکلی به شمار می آیند که حاوی مقداری اتانول یا همان الکل هستند، مصرف الکل بسته به مقدار آن می تواند باعث نئشگی خفیف، سرخوشی و خوش مشربی شود و با بالا رفتن مقدار مصرف فرد دچار کاهش هشیاری و مستی می‌شود و تکرار این رفتار سوء مصرف و به مرور ابتلا به بیماری الکلیسم را به دنبال دارد.

این مشاور و درمانگر اعتیاد با بیان اینکه نوشیدنی‌های الکلی به سه گروه اصلی آبجوها، شراب‌ها ونوشیدنی‌های تقطیری تقسیم می‌شوند، گفت: مشروبات الکلی که با تخمیر جو به دست می‌آید در گروه‌ آبجو تقسیم می‌شوند و اغلب درصد الکل کمتری نسبت به مشروبات الکلی دیگر دارند.

وی افزود: نوشیدنی‌های الکلی که از تخمیر انگور به دست می‌آیند شراب محسوب می‌شوند و درصد الکل بیشتری نسبت به آبجو دارند و آنهایی که با تخمیر غلات و میوه‌ها و سپس تقطیر آنها به منظور بالا بردن درصد الکل درست می‌شوند، مشروباتی مانند ویسکی و ودکا هستند.
 

علائم اعتیاد به الکل را بشناسید
مشاور و درمانگر اعتیاد با بیان اینکه الکل نوعی ماده مخدر است که در مقایسه با سایر مواد مخدر، راحت‌تر در اجتماع پذیرفته می‌شود، گفت: با این حال، قدرت اعتیادآوری آن به هیچ عنوان کمتر از سایر انواع مواد اعتیادآور نیست و در زمره موادی دسته‌بندی می‌شود که فعالیت مغز و بدن را کند می کند و سرعت عملکردهای حیاتی را کاهش می‌دهد، در نتیجه فردی که الکل مصرف می‌کند به سختی راه می‌رود، بریده بریده صحبت می‌کند و قادر نیست که به سرعت از خود عکس‌العمل نشان دهد.

بهشتی با بیان اینکه مصرف الکل و سوء مصرف آن از نظر روانشناسی ٢ ‌وجه متفاوت دارد، گفت: از نظر بالینی به فردی الکلی گفته می‌شود که اجبار به مصرف داشته باشد و زندگی او به واسطه مصرف الکل دچار آشفتگی شده باشد.

سرطان هایی که با مصرف الکل به جانتان می‌افتد
بهشتی با تاکید بر اینکه براساس پژوهش های انجام شده مصرف مرتب یا زیاد الکل می‌تواند عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات روانی شود، افزود: با توجه به اینکه الکل می‌تواند عوارض متعددی ایجاد کند و مصرف آن عواقب جدی برای فرد به دنبال دارد.

این مشاور و درمانگر اعتیاد با اشاره سرطان زایی الکل گفت: پژوهشگران معتقدند دلایل محکمی وجود دارد که نوشیدن الکل احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها به خصوص سرطان را افزایش می‌دهد و در این میان سرطان‌های دهان و گلو، حنجره، مری، کبد، روده کوچک و بزرگ و پستان بیشترین ارتباط را با نوشیدن الکل دارند.
 

نشانه‌های ابتلا به الکلیسم
بهشتی با اشاره به عوارض مصرف طولانی مدت الکل و نشانه‌های ابتلا به الکلیسم گفت: لکنت زبان، استفراغ، اسهال، ناراحتی معده، سر درد، مشکلات تنفسی ، مشکلات جنسی، دوبینی و آسیب شنوایی، تصمیمات غیر منطقی، کاهش ادراک و هماهنگی، عدم هوشیاری کم خونی تا اغماء و از دست دادن حافظه را می‌توان نام برد.

مراحل اعتیاد به الکل
وی در ادامه به مراحل اعتیاد به الکل اشاره کرد و گفت:اعتیاد به الکل سه مرحله ابتدایی، متوسط و مزمن دارد و درمان اعتیاد به الکل در ‌مرحله مزمن نیازمند زمان و صرف انرژی زیاد است.

این مشاور و درمانگر اعتیاد افزود: اعتیاد مزمن به الکل علائمی مثل نوشیدن بیش ‌از اندازه مشروبات الکلی، فروپاشی عصبی، سوء‌ظن به دیگران، آشفتگی و نابسامانی در انجام مسئولیت ها به دنبل دارد.

متاسفانه بیماری الکلیسم نه تنها خود فرد را درگیر می‌کند بلکه خانواده و نزدیکان خود فرد الکی نیز دچار آسیب می‌شوند.
 

درمان اعتیاد به نوشیدنی‌های الکلی
بهشتی با اشاره به مراحل درمان اعتیاد به الکل ادامه داد: سم‌زدایی و درمان روان شناختی ٢ مرحله درمان الکل محسوب می‌شوند و درمان اعتیاد به الکل با سم‌زدایی بدن شروع می‌شود، این دوره می‌تواند بدون هیچ گونه دارو طی شود یا زیر نظر متخصص از داروهایی برای کاهش علائم جسمانی ترک الکل مثل توهم و لرز استفاده کرد.

این مشاور و درمانگر اعتیاد به مرحله درمان روان شناختی ترک اعتیاد به الکل اشاره کرد و گفت: درمان‌های روانشناسی در بهبودی فرد بسیار مهم هستند و این درمان‌ها معمولا شامل درمان گروهی، مشاوره فردی و مشاور خانواده است. متخصصین تغییراتی در سبک زندگی فرد نیز به خود و خانواده‌اش پیشنهاد می‌کنند.
 


کد مطلب: 46436

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/46436/عوارض-وحشتناکی-اعتیاد-الکل-سرتان-می-آورد

میگنا
  https://www.migna.ir