سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ / ۲۰:۵۸
کد مطلب: 46453
۱۱
۴۱
روان‌درمانی چیست؟

تنها روانپزشکان و روانشناسان بالینی قادر به انجام روان‌درمانی هستند

دکتر هما محمدصادقی
تنها روانپزشکان و روانشناسان بالینی قادر به انجام روان‌درمانی هستند
نویسنده: دکتر هما محمدصادقی
*روانپزشک، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران


روان انسان، که به یک تعبیر، آگاهی شهودی از خود (Intuitive self awareness) است، حاصل عملکرد عالی مغز در تعامل با سایر اعضای بدن و محیط است.
آنچه که ما از بدن خود و محیط پیرامون دریافت می‌کنیم، توسط مغز پردازش می‌شود و واقعیت دنیای فردی ما را شکل می‌دهد. پردازش عالی داده‌های بدنی و محیطی توسط مغز، که همواره متأثر از تجربیات گذشته و حال افراد است، روان نامیده می‌شود و شامل افکار، احساسات، رفتار و شخصیت ماست.
روان، حلقه اتصال مغز انسان با دنیای بیرونی است. بنابراین در تعریف روان‌درمانی، باید دو وجه اساسی را در نظر داشته باشیم: مغز به عنوان زیرساخت بیولوژیک، و محیط بیرونی.

تعامل یک انسان با ویژگی‌های بیولوژیک منحصر به فرد خود، با محیط بیرونی -که تجربه آن هم برای هر فرد انحصاری و یگانه است- سیستم پیچیده‌ای را می‌سازد که هر گونه دستکاری در آن نیازمند آشنایی با هر دو حیطه است.

فردی را مثال می‌زنیم که دچار اختلال افسردگی است. در این اختلال روانپزشکی، قسمت‌هایی از مغز دچار کم‌کاری و قسمت‌هایی از مغز دچار پرفعالیتی می‌شود. افکار فرد بیشتر حول و حوش مسایل منفی است. این فرد ممکن است تجارب تلخی در گذشته داشته باشد. در حال حاضر نیز با توجه به خلق افسرده و افکار منفی‌اش، در رابطه با اطرافیان دچار مشکلاتی است. در درمان چنین فردی، اگر داروی مناسب به مدت و مقدار کافی تجویز شود، قسمت‌هایی از مغز که دچار اختلال عملکرد بوده‌اند، فعالیت عادی خود را باز می‌یابند. همچنین خطر بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر نیز در آینده کاهش می‌یابد.

در درمان همین فرد، اگر از روان‌درمانی مناسب و به مدت کافی استفاده شود، باز هم عملکرد غیر طبیعی مغز به وضعیت عادی بر می‌گردد. بنابراین روان‌درمانی نیز اثر خود را در نهایت از طریق مسیرهای مغزی اعمال می‌کند.

همانطور که در تعریف سلامت جسمی، فقط «عاری بودن از بیماری» نشانه سلامت نیست، در تعریف سلامت روان نیز فقدان بیماری روانی، کافی نیست؛ بلکه سلامت روان به معنی توانایی استفاده از تمام ظرفیت‌های روان انسانی برای یک زندگی خلاقانه و رضایت‌بخش است. روان‌درمانی، درمانی مبتنی بر کلام است که گاه برای درمان برخی بیماری‌های روان، و گاه برای ارتقاء سطح سلامت روان انجام می‌شود. در روان‌درمانی، به نحوه تفکر، احساسات و رفتارهای فرد پرداخته می‌شود.

روان‌درمانی نیز مانند دارو درمانی، کاری ظریف و دقیق است و در برخی موارد می‌تواند با عوارضی همراه باشد. بنابراین انجام این شیوه از درمان نیاز به دانش و مهارت کافی دارد. روان‌درمانی، شیوه‌ای از درمان است که کمک می‌کند تا فرد قادر شود رفتارها، شناخت و هیجانات خود را به گونه‌ای که مایل است، تغییر دهد. به طور خلاصه، روشی برای کمک به تغییر در روان انسان است تا به آگاهی بیشتری از خویشتن دست یابد، رنج کمتری را برای زیستن متحمل شود و قادر شود توانمندی‌های بالقوه خویش را شکوفا کند.

در برخی از بیماری‌ها مانند افسردگی‌های خفیف، روان‌درمانی به عنوان اولین قدم در بسیاری از دستورالعمل‌ها، توصیه شده است. برعکس در برخی بیماری‌ها مانند اختلال دوقطبی، دارودرمانی خط اول درمان است. تشخیص و قضاوت در مورد این‌که کدام درمان برای یک بیمار فایده بیشتری دارد، به عهده روانپزشک می‌باشد. روانپزشک با توجه به احاطه‌ای که بر وجوه مختلف روان انسان دارد، تشخیص می‌دهد که فرد ابتدا باید چه درمانی دریافت کند و به طور مثال بهتر است که از درمان‌های دارویی بهره بگیرد یا از ابتدا درمان‌های غیردارویی (شامل روان‌درمانی) دریافت کند. تنها پزشکان متخصص (روانپزشکان) و روانشناسان بالینی قادر به انجام روان‌درمانی هستند.

روش‌های متنوعی از روان‌درمانی در حال حاضر وجود دارد؛ از جمله درمان‌های «رفتاری»، «شناختی»، «بین فردی»، «روان‌پویشی (تحلیلی)» و «وجودی». وجه اشتراک این روش‌ها بر طبق اکثر مطالعات، رابطه درمانی سالم درمانگر و مراجع است که عنصر درمان‌بخش نام گرفته است. رابطه درمانی صادقانه همراه با توجه نامشروط و توأم با همدلی، رابطه‌ای است که می‌تواند شفابخش باشد.

این رابطه، مبتنی بر کلام (گفتار) است؛ اما روان‌درمانی با «گفتاردرمانی» تفاوت دارد. گفتاردرمانی، شیوه ای از درمان اختلالات تکلم است و به عنوان مثال، برای مراجعینی به کار می‌رود که دچار اشکال در ادای لغات یا لکنت زبان می‌باشند. اما روان‌درمانی از رابطه مبتنی بر کلام استفاده می‌کند تا به هدف دیگری، که همان ایجاد تغییر مثبت در روان انسان است، بپردازد.



نمونه‌هایی از روان‌درمانی
درمان از طریق مواجهه:
یکی از انواع روان‌درمانی است که در آن به فرد کمک می‌شود که به مواجهه با عواملی بپردازد که برایش ترسناک یا اضطراب‌آور است. این درمان برای اختلالاتی مانند وسواس و برخی انواع هراس کاربرد دارد. «مواجهه همراه با اجتناب از پاسخ» بهترین شیوه روان‌درمانی برای افراد مبتلا به «اختلال وسواسی- جبری» است. در این روش به فرد آموزش داده می‌شود که بتواند با موضوعی که فکرش را مشغول می‌کند، مواجهه داشته باشد و بتواند اضطراب ایجاد شده را تحمل کند و رفتارهای اجباری برای رفع اضطراب را انجام ندهد. به عنوان مثال، فردی که مشغولیت زیاد فکری با موضوع شستشو دارد در این روش درمانی یاد می‌گیرد که بتواند با آنچه تصور می‌کند تمیز نیست مواجه شود و اضطراب حاصل از این مواجهه را بدون شستشوی زیاد (پاسخی که با اجبار همراه است)، تحمل کند. در نهایت، هم اضطراب وی کاهش می‌یابد و هم ظرفیت‌اش برای تحمل اضطراب افزایش پیدا می‌کند.
 
روان‌درمانی تحلیلی:
این شیوه از درمان به تعارضات ناخودآگاهی می‌پردازد که برای فرد مراجعه‌کننده عامل اضطراب و ناراحتی شده‌اند. وجود تمایلات متعارض، اضطراب ایجاد می‌کند. هدف این است که فرد به سطح عمیق‌تری از آگاهی نسبت به خود دست یابد و به منشأ رفتارها، تفکر و عواطف‌اش واقف شود. لازم به ذکر است که در روش‌های درمان رفتاری، علامتی که مورد توجه درمانگر و هدف درمان است، یک رفتار است.

در درمان‌های شناختی، تفکر فرد حائز اهمیت بیشتری است و برای بهبود علایم، لازم است نحوه تفکر فرد، و نگرش او نسبت به خود، دنیا و آینده تغییر کند. هرچند که در درمان‌های شناختی نیز به عواطف فرد اهمیت داده می‌شود، در درمان‌های تحلیلی، عواطف نقش پررنگ‌تری دارد و فرض بر این است که ابتدا باید عواطف فرد سامان یابد تا او بتواند تفکر خود را تغییر دهد و در نهایت، علایم رفتاری بهبود یابد. در این درمان، «دفاع‌های روانی» (روش‌های ناخودآگاهی که فرد برای غلبه بر تعارضات ناخودآگاه به کار می‌گیرد) اهمیت ویژه‌ای دارند. یک هدف این نوع از درمان، استفاده از روش‌های بالغانه‌تر برای غلبه بر مشکلات درون‌روانی و بین فردی است.
 
 
مرجع : وبسایت روانپزشکان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سلوکی
Iran, Islamic Republic of
ممنون از خانم دکتر که به مردم آگاهی می دهند . تا برای حل مشکلات شون به متخصص مربوطه مراجعه نمایند. متاسفانه من دیدم خیلی از رشته های دیگر مثل برخی مشاوران که راهنمایی و مشاوره خوانده اند با قیافه حق بجانب داعیه درمانگری و رواندرمانی دارند .و از کار اصلی خود غافل شده اند. وظیفه سازمان نظام پزشکی است که با جدیت انجام رواندرمانی را تخصصی اعلام نماید
Iran, Islamic Republic of
بنده مشکلم رو به چند روانپزشک گفتم فقط قرص
بعد6 ماه هم گفتن شوک
اما پیش یه مشاور رفتم و 100% مشکلم حل شد.
Iran, Islamic Republic of
دقیقا حق با شماست
Iran, Islamic Republic of
خب پیش روانشناس ‌‌رفتیه بودین. چون به همه اینا میگن مشاور. برای اینکه در زبان فارسی معادل دیگه ای نداریم متاسفانه
سعید
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا برعکس روانپزشکا فقط قرص میدن و اصلا اهمیتی به مشاوره و رواندرمانی نمیدن
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز قرار نیست که بیمار تا وارد مطب شد روانپزشک به او بگوید بشین تا برات رواندرمانی انجام بدم . روانپزشکان در ابتدا بعد از ارزیابی و تشخیص و درمان اولیه مشکل بیمار برای او یک سری دارو با دوز کم تحویز می کنند و برای جلسات بعدی پروتکل درمانی تنظیم می کنند و به او وقت رواندرمانی می دهند.که معمولا روانپزشکان هفته ای دوبار در مطب خود وقت رواندرمانی میدن. و روزی سه بیمار را می بینند. ضمنا کتاب DSM را هم روانپزشکانی مثل فرزین رضاعی ترجمه کردند تا روانشناسان عزیز هم استفاده کنند.
Iran, Islamic Republic of
من حرف شما رو قبول ندارم یکی از آشنایان ما 18 سال روانپزشک میره و فقط دارو و شوک دارن بهش میدن
کی ارزیابی آقایون یا خانم دکترای روانپزشک تموم میشه که روان درمانی شروع بشه خدا میدونه
Iran, Islamic Republic of
میشه بپرسم اونوقت جلسه روان درمانی500هزار تومنی مردم چجوری باید بدن؟
بعدش مریض میگه در توانم نیست اونا هم میگن فعلا قرصاتو با دوز بالاتر بخور دو هفته دیگه بیا
محمودي
Iran, Islamic Republic of
ببخشيد دوست گرامي . اين تصميمي است كه وزارت بهداشت گرفته. يعني فقط روانپزشكان و باليني ها حق رواندرماني دارند . پس مشاوران عزيز بايد برن به كار اصلي شون يعني راهنمكايي و مشاوره بپردازند و به مباحث پيشگيري و راهنمايي روي بيارن و به سئوالات بسيار مردم در خصوص مسئل زندگي شخصي، تحصيلي و شغلي پاسخ بدهند و درامدزايي كنند. زيرا مبحث رواندرماني يك بحث تخصصي است كه مختص وانپزشكان و سپس روانشناسان است . اينطور نيست كه هركسي كه رفته است مشاوره خوانده است ادعاي درمان داشته باشد. اصل نوع مدرك و رشته است
Iran, Islamic Republic of
این یه تصمیم کاملا سلیقه ای هست که وزارت بهداشت گرفته و بعد از40 سال روان شناسی رو از گروه علوم به بهداشت منتقل کرده در صورتی که بسیاری از این دروس با گروههایی نظیر مشاوره یکسان هست.
متاسفانه در کشور خیلی موارد علمی نیست بلکه سلیقه ای هست مثل طرح سلامت که با شکست کامل مواجه شد. و فقط جیب بعضیا پر پول شد.
گرگانی
Iran, Islamic Republic of
در گرگان روانپزشکا فقط دارو میدن و وقتی به یکی اعتراض کردم که این دارو هیچ تاثیری نداره میگه من مجبورم قرص بدم تا مشتریامو از دست ندم
مردم عاشق قرص هستن ما هم مجبوریم
Iran, Islamic Republic of
بنده به یه روانپزشک گفتم میخوام رواندرمانی بشم میگه باید ویزیت 5 نفر رو بدی والا من نمیتونم برای یه نفر 30 دقیقه وقت بزارم
Iran, Islamic Republic of
لعنت بر پدر و مادر کسی که اینجا آشغال بریزد. خالی بند
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز غیر خالی بند اگه دوست داری اسم روانپزشک ادرس و شماره تلفنشو بدم
شما زنگ بزن ببین منشیش چه جوابی میده؟
خووبه؟!
Iran, Islamic Republic of
من اعتقادی به روانپزشکی در ایران ندارم
نمیدونم خارج هم داستانش اینجوریه یا نه
Iran, Islamic Republic of
جدا دیدن روانشناسی از مشاوره از اساس غلط و بی معنیه
مگر سازمان نظام مشاوره و راهنمایی نداریم؟
بعد شما میگید نصفش زیر نظر وزارت بهداشت و نصف دیگه عملا حق رواندرمانی نداره و زیر نظر وزارت علوم
سعید حاج سعیدی
Iran, Islamic Republic of
بنده لیسانس و ارشد مشاوره دارم
پس این همه نظریه های مشاوره و رواندرمانی که رشته های مشاوره میخونن میشه بپرسم برای چیه؟
شاید در بعضی قسمت ها کامل تر از روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد و... هم باشه
مهر نظام مشاوره پس دقیقا برای چیه؟
دادن مجوز مرکز مشاوره و روانشناختی به مشاورین برای چیه؟
اینا رو هم لطفا جواب بدید
صبحي
Iran, Islamic Republic of
جناب سعيدي گرامي . آن نظرياتي كه اشاره فرموديد در اصل نظريات رواندرماني است . ولي تو ايران كلمه مشاوره را جناب دكتر شفيع ابادي گرامي-پدر مشاوره شغلي ايران به اول كتاب رواندرماني اضافه كردند. بخاطر اينكه در كشورما به حل مشكلات مراجعان از طريق صحبت كردن و يا محاوره اي كه گفتگومحور باشد لفظ مشاوره اطلاق مي شود.

كلمه مشاوره ترجمه رواندرماني است. سوء برداشتي كه شده براي مشاوران و ترويج هم پيدا كرده است اينه كه هر كسي رشته اش مشاوره باشد مي تواند رواندرماني كند . در همه دنيا اين كل كل ها بين روانپزشكان و روانشناسان اتفاق مي افتد . زيرا رشته مشاوره اي مستقل وجود ندارد و علوم تربيتي است كه در اين زمينه حرف اول را ميزند. چرا مشاوران دوست دارند از شيره روانشناسي بمكند و جاهاي خوب روانشناسي را به نام خود سند بزنند و يا غصب كنند بايد از خودشان پرسيد. از طرفي بسياري مترجمان كتاب ها به كسي كه كار درماني مي كند نوشته اند مشاور در حاليكه درستش درمانگر يا روانشناس است كه به اين مباحث مي پردازد. البته در كتاب رواندرماني پروچسكا عنوان كتاب است نظريات رواندرماني . متاسفانه در هر كتاب يا منبعي كه به فارسي ترجمه شده است كلمه مشاوره آمده است و مشاوران تحصيلي هم خود را صاحب نظر ميدانند . درصورتيكه مشاوره يك كلمه عام است به معني مشورت كردن . و يك مهندس و يا روحاني و يا حتي پزشك هم وقتي با بيمارش در حال گفتگو است مي گويند او دارد مشاوره مي دهد. اين ايراد در سازمان نظام روانشناسي هم وجود دارد و قائل به مرزبندي هم نيستند. چون آنها به تعداد و كميت اهميت مي دهند نه كيفيت. نظام روانشناسي مثل سازمان نظام پزشكي انسجام علمي و تخصصي را ندارد و هركسي كه از كارگاه خصوصي اساتيد پول پرست دانشگاه استفاده كند مجوز رواندرماني مي دهند. و برايشان هم مهم نيست. از طرفي خوشبختانه انجمن روندرماني ايران بصورت مستقل توسط روانپزشكان تاسيس شده است و انتظار مي رود به اين نابساماني ها پايان بدهند.چون روانپزشكان مي دانند كار مشاوران چيز ديگريست. كه در جاي خود ارزشمند است
Iran, Islamic Republic of
با احترام مخالف نظر شما هستم
بک بار واحدهای پاس شده روانشناسی و مشاوره رو در کنار هم قرار بدید بعد متوجه خواهید شد چه خبره؟
در ضمن ما الان لیسانس بالینی و یا مشاوره نداریم و همه لیسانس با کلمه روان شناسی می خونن و در ارشد گرایش پیدا میکنند یعنی تا لیسانس وزارت علوم و بعد برای 12 ماه بالینی خوندن(میدونید دیگه الان دانشگاه آزاد داره 18 ماهه ارشد میده)طرف میشه رواندرمانگر میره زیر نظر وزارت بهداشت . اما مجوزش رو کماکان مثل ارشد مشاوره از سازمان نظام مشاوره میگیره
زیبا نیست!!!
ف
Iran, Islamic Republic of
خب دلیلش عرض می کنم دوست خوبم،. متاسفانه تو ایران برخی اساتید مشاوره که نتواستند در میدان رقابت با بالینی ها رتبه تک رقمی یا دو رقمی کنکور دکتری یا ارشد را بیارند و نتواستند مدرک دکتری بالینی یا روانشناسی مثلا دانشگاه علامه یا تهران را بدست آورند بخیال خود رفتند مدرک دکتری مشاوره گرفتند یعنی مسیر راحت ترا انتخاب کردند درصورتیکه هر آدم دیپلمه ای هم می داند تراز نمره بالینی خیلی خیلی بالاتر از رشته مشاوره است از اون طرف برخی اساتید با نفوذ رشته مشاوره متاسفانه با زرنگی برای اینکه بهتر کاسبی کنند اومدن سرفصل های مشاوره دانشگاه ها را بازنگری و دستکاری کردند و دروس علوم تربیتی رشته مشاوره را حذف یا کمرنگ کردند و واحدهای تخصصی بالینی مثل رشد،شخصیت،نظریات رواندرمانی،روانپزشکی،انگیزش و هیجان و ... را در روز روشن از بدنه روانشناسی جدا کردند و به مشاوره چسباندن.حالا هم می بیند مدعی هستند . اگر وزارت علوم در این زمینه سهل گرفته است وزارت بهداشت این آزادی را به مشاوره چی ها نمی دهد . روانشناسی یک رشته علمی وسیع است و در دنیا رشته روانشناسی مشاوره داریم نه مشاوره خالی. مشاوره یک فن و تنها یک تکنیک است در دستان روانشناس در کنار مصاحبه و تست . علت شباهت مشاوره با واحدهای بالینی بحث خیانت و غصب واحدهای روانشناسی از طرف دوستان شماست . تمام زحمات دکتر سعید شاملو و براهنی رو هدر دادید تا حالا همه ادعای رواندرمانی را داشته باشند . تو میاحث علمی تعصب معنی ندارد اما متاسفم از سکوت جامعه علمی و شورای انقلاب فرهنگی که فرق دوغ و دوشاب رو نمی دانند و مشاوران هم واسه خودشون دارن جولان می دهند. سرفصل های رشته مشاوره باید برگردد به سرفصل های دهه 60 .و رشته مشاوره در قلمرو خود حرکت کند. البته بیشترین خیانت در این زمینه را سازمان نظام روانشناسی انجام داد که پسوند مشاوره را به انتهای تابلوی خود چسباند . تا باعث شود روانشناسی به حاشیه برود و مشاوران مدعی درمان شوند درصورتیکه هرچه شنیدن و دیدن و آموختند از منابع روانشناسی است . خداروشکر در دنیا اصلا مثل ایران نیست و روانشناسان مشاوره میدهند . ببخشید
Iran, Islamic Republic of
فعلا که روان شناسی به سازمان چسبیده
نظام مشاوره و روانشانسی
البته این رو جهت شوخی گفتم
ولی حرف شما رو هم قبول ندارم
همه روان شناسا و مشاورا جهت افزایش معلومات دارن کارگاه میرن یعنی عملا در دانشگاه بجز حفظیات چیزی آموزش داده نمیشه
Iran, Islamic Republic of
نظام مشاوره و روانشانسی ؟ مطمئنی دکتر؟ چرا شما اسم سازمان نظام روانشناسی و مشاوره رو بخاطر تعصب بی مورد ، برعکس داری میگی؟ من نمیدونم چه حکمتیه که اکثر مشاوران تو صحبت ها یا در فضای مجازی هی زور میزنن بگن مشاوره و روانشناسی ؟ در صورتیکه روانشناسی علم است و مشاوره یک فن جزیی از روانشناسی. مثل کلمات ایران و لرستان . یا پزشکی و فیزیوتراپی. کدوم بزرگتره؟ بترتیب حروف هم حساب کنی اول حرف (ر) میاد بعدش حرف(م). اینجوری اثر ضد تبلیغ داره .
Iran, Islamic Republic of
ویلیام گلاسر اعتقاد داشت دارو هیچ تاثیری نداره
اما روانپزشکان ایرانی میگن فقط دارو
Iran, Islamic Republic of
آیا می انید 95درصد نظریات رواندرمانی را پزشکان و روانپزشکان ارائه کرده اند
کهدی
Iran, Islamic Republic of
بله . اما می دانید که همین 90 درصد ، دارو را کاملا به کنار نهادند و مشاوره را پیش گرفتند؟ تاریخ روانشناسی را بخونید
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا 90% روانپزشکا فقط قرص میدن
و روان درمانی نمیکنن
نمیدونم شاید8 روانپزشکی که من مراجعه کردم اینجوری بودن و بقیه خوبن
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
میشه بپرسم یه روانپزشک چند واحد درس زوج درمانی میخوونه که مشاوره ازدواج و طلاق میده؟
مگه اینا نباید بیماران روانی رو درمان کنند؟
رزمي
Iran, Islamic Republic of
همچين با غروز ميگين زوج درماني رو خوندين؟ انگاري فرمول اتم رو ميخواين بشكافين.البته فكر كنم شوخي كردين. چون همه اين كتابارو ميشه يك هفته اي خوند. جالبه بدوني پزشكان تسلط خوبي به زبان انگليسي و مياحث دارو و فيزيولوي و آناتومي دارند و به بخاطر انگليسي بودن منابع دست اول خارجي راحت تر از شما ورود ميكنن. . خنده ام ميگيره بعضي مشاوران اسمشونو گذاشتن س ك س تراپ. جوك سال . اون مباحث كاملا تخصصي است . انشالله سازمان نظام پزشكي ورود كنه و ناموس مردم رو نجات بده از چن تا فارغ التحصل دانشگاه هاي علوم انساني كه تو تخصص هاي پزشكي ورود مي كنن و ادعا هم دارند. مياحث درمان از هر نوع كه باشه مربوط به پزشكي است حتي رواندرماني
Iran, Islamic Republic of
شما ماشاا... خیلی از خود راضی تشریف دارید برید یه سر زندگینامه دکتر بشارت فوق دکتری س ک س تراپی رو بخونید بعد نظر بدید
مثلا یه پزشک عمومی چی از زوج درمانی و س ک س تراپی و... میدونه که اینجوری صحبت میکنی
واقعا که
Iran, Islamic Republic of
دكتر محمدعلي بشارت روان شناس هستند . نه مشاور
Iran, Islamic Republic of
بله
ولی روانپزشک نیستند
با دارو درمانی هم 100% مخالف هستن
اعتقادی هم به روانپزشکی در بحث خانواده درمانی و س ک س تراپی ندارن و مصرف دارو در این زمینه رو از اساس غلط میدونن
و تبلیغ بعضیا میدونن برای سوددهی
Iran, Islamic Republic of
ببخشيد ما که روانپزشكي خوندیم.
Iran, Islamic Republic of
کاملا معلومه آدم بی شعوری هستی
در دنیا همه چیز به علوم انسانی وابسته هست بجز ایران که همه عشق پزشکی دارن
تو هیچ اطلاعی از علوم انسانی نداری و یه بی سواد هستی ولو پزشک باشی😡
Iran, Islamic Republic of
آفرین دقیقا با حرف شما موافقم
ولی یه مقدار مودبانه بحث بشه بهتره
Iran, Islamic Republic of
ولش کنین ایشون اختلال شخصیت مرزی دارند
Iran, Islamic Republic of
عجب
چه خبره اینجا؟
مشاور و روان شناس وروان پزشک هر کدوم داشتن کار خودشونو میکردن شما یه مقاله مشکوک گذاشتی و همه رو به جوون هم انداختی لطفا با هر کسی مصاحبه و بعد پخشش نکنید
ممنونم
Russian Federation
متاسفانه عقب گرد در همه ارکان این مملکت رسوخ کرده. در شرایطی که در تمام کشورهای پیشرفته دنیا رشته مشاوره پیشرفته تر ، محترم تر و به روز تر به حساب میاد ، در ایران به خاطر سودجویی گروه اندک ولی پر قدرتی از روانپزشکان که حاضر نیستند درمان رو از انحصار خودشون دربیارن مبادا از سودهای کلانشون کم بشه ، رشته مشاوره به زباله دان فرستاده شده و در این راه با به اصطلاح هندوانه دادن موقتی به همکاران بالینی به بهترین شکل ممکن استفاده شده و متاسفانه این همکاران فعلا خوشحالن که بخشی از همکارانشون به سمت حذف شدن میرن و در جریان نیستند که پله بعدی حذف خودشون و یا تبدیل شدنشون به پادوی روانپزشکان است.
کریمی
Iran, Islamic Republic of
سلام. ببخشيد قسمت شد بنده چند سالی خارج از کشور تحصيل کنم. و حاصل تجربیاتم اینست که در كشورهاي صاحب نام، در کل رشته مستقلی به نام مشاوره وجود ندارد بلكه يك زيرمجموعه و يكي از ابزار هاي روانشناسان براي تشخيص و شناخت مراجعان تكنيك مشاوره است یعنی گفتکو محوری برای حل مشکلات. . اما در عوض در اکثر كشورها ، رشته ای بنام «روانشناسي مشاوره» ايجاد شده است.. اینکه بعضی دوستان با تعصبات صحبت می کنند جالب نیست ولی در مجموع روانشناسی یک علم محسوب می شود وشکی هم در آن نیست. اما مشاوره بدون دانش روانشناسی هیچ است و همه نظریات و تئوری آن از این علم برداشت شده است
یه مشاور
Iran, Islamic Republic of
احسنت
عالی بود و لپ کلام رو گفتید
دقیقا این مقاله در راستای ترویج همین تفکر نوشته و سپس توسط سایت مذکور پخش شده و بنظرم در هیچ سایتی ردی از این مقلیه دیده میشه
خسرو
Iran, Islamic Republic of
ازونجایی که احتمالا افرادی که تحصیل کرده رشته های مشاوره و روان شناسی نیستند دارند این کامنت ها رو میخونن اجازه بدید خیالتون رو راحت کنم: در ایران دروس رشته مشاوره و دروس رشته روان شناسی کاملا یکسان هستند به ویژه دروس اصلی و منابع اصلی مثل کتاب هیلگارد. آینده شغلی این دو رشته هم کاملا یکسان هست. اما یه چیزی اون وسط میمونه و اون هم مسئله شرکت فارغ التحصیل های این رشته در کارگاه ها و دوره های آزاده. فارغ التحصیل چه مشاوره خونده باشه چه روان شناسی اگه بخاد مثلا درمانگر افسردگی بشه باید کارگاه های آزاد این دوره رو شرکت کنه در نتیجه مهم نیست رشته اش مشاوره بوده یا روان شناسی. مهم اینه که در زمینه ای که میخاد کار کنه مثلا شغلی یا تحصیلی یا اختلالات یا... مطالعات وسیع داشته باشه و کارگاه بره
Iran, Islamic Republic of
احسنت
این بحثا الکیه بنده با 18 سال سابقه تدریس و حضور در مراکز دولتی و خصوصی عرض میکنم مشاور یا روان شناسی که کارگاه نرفته باشه در تمام زمینه های مورد بحث هیچ اثر درمانی نمیتونه داشته باشه و فقط وقت و پول مراجع رو هدر میده
چه مشاوره خونده باشه چه روان شناسی
چه دولتی چه آزاد
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.