کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارتباط باکتری‌های روده با اسکیزوفرنی

باشگاه خبرنگاران , 20 بهمن 1397 ساعت 14:56

وجود باکتری‌های مضر روده تنها سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان یا آکنه صورت نشده بلکه می‌تواند افراد را در معرض ابتلا به خطرناک‌ترین بیماری روانی عصر حاضر قرار دهد.


میگنا: کارشناسان در مطالعات خود بر روی موش‌های آزمایشگاهی دریافته‌اند آن دسته از موش‌های آزمایشگاهی که میکروبیوم روده آن‌ها با پیوند مدفوع از دهنده تغییر کرده است رفتار‌هایی متفاوت از جمله علامت‌های اختلال روانی اسکیزوفرنی از خود نشان داده‌اند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند بین ابتلا به اسکیزوفرنی و باکتری‌های روده وجود ارتباطی قوی دارد. همچنین حکایت از آن دارد که میکروبیوم روده با نقشی بسیار مهم در دگرگون شدن عملکرد مغز و اعصاب می‌تواند علامت‌های اختلال اسکیزوفرنی را افزایش دهد.
 
در ادامه مطالعه کارشناسان به بررسی و تجزیه تحلیل نمونه‌های مدفوع حدود ۶۳ بیمار با اختلال اسکیزوفرنی پرداخته‌اند و نمونه‌ها را با مدفوع ۶۹ فرد سالم مقایسه کرده‌اند؛ پژوهش‌های دانشمندان نشان می‌دهند در مجموع اختلافی معنا دار در تنوع میکروبیوم موجود در مدفوع بین افراد سالم و مبتلایان به اسکیزوفرنی وجوددارد.

از جمله میکروبیوم‌های موجود در بدن افراد مبتلا به اسکیزوفرنی می‌توان Veillonellaceae، Prevotellaceae Bacteroidaceae، Coriobacteriaceae، Lachnospiraceae، Ruminococcaceae، Norank و Enterobacteriaceae را نام برد.

افزون برمیکروبیوم روده و عوامل‌ ژنتیکی برخی دیگر از پارامتر‌ها از جمله مصرف سیگار و مواد دخانی، بروز حادثه‌های تلخ در زندگی، ابتلا به برخی بیماری‌ها و مواردی از این دست در بروز اختلال اسکیزوفرنی اثر گذار است.

مصرف مواد دخانی، ابتلا به برخی بیماری‌ها و مصرف دارو، در کنار رژیم خوراکی ناسالم سبب دگرگون شدن میکروبیوم روده انسان خواهد شد.

محققان همچنین دریافته‌اند ارتباطی مستقیم بین ابتلا به افسردگی و میکروبیوم‌های روده وجود دارد. از جمله دیگر بیماری‌هایی که میکروبیوم می‌تواند در ابتلا به آن‌ها اثر گذار باشد می‌توان آلزایمر و اختلال استرس پس از حافظه PTSD را نام برد.
 
کارشناسان در ادامه پژوهش‌های خود در نظر دارند راهکار‌های درمانی جدیدی برای درمان اختلال اسکیزوفرنی با اصلاح الگوی باکتری‌های روده پیدا کنند. یکی از راهکار‌های درمانی پیشنهادی استفاده از پروبیوتیک برای افزایش میزان باکتری‌های مفید روده است که البته به تحقیق‌های بیشتری نیاز دارد.

منبع:Newatlas
 


کد مطلب: 46486

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/46486/ارتباط-باکتری-های-روده-اسکیزوفرنی

میگنا
  https://www.migna.ir