کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا باید مصرف قند را کاهش دهیم؟

وزارت بهداشت , 24 بهمن 1397 ساعت 15:35

کاهش مصرف قند کار ساده ای نیست چون این ماده در ترکیب تمام کیک‌ها، نان و غذاهای آماده وجود دارد اما کاهش مصرف این خوراکی‌ها، تغییرات مثبت در بدن ایجاد می‌کند و منجر به افزایش کیفیت زندگی، می‌شود.


میگنا: با برخی از اثرات مثبت کاهش مصرف قند آشنا شوید:

حفظ سلامت کبد: زیاده‌روی در مصرف قند فشار مضاعفی روی کبد می‌گذارد تا جایی که اثرات آن را با الکل مقایسه کرده ‌اند. اما خودداری از مصرف زیاد قند کار کبد را کاهش می‌دهد و به این ترتیب به سلامت آن کمک بیشتری می‌شود.

حفظ وزن سالم: رفتارهای غذایی مملو از تنقلات شیرین، با کالری بالا و کم فیبر بدون شک منجر به افزایش وزن می‌شود، خطر ابتلا به سندرم متابولیک و دیابت را نیز بالا می‌برد. علاوه بر این مصرف زیاد قند باعث از بین بردن هورمونی در بدن می‌شود که «لپتین» نام دارد و مسئول ایجاد احساس سیری بعد از مصرف غذا است. در نتیجه مدام احساس گرسنگی می‌کنید و میل زیادی به مصرف مواد غذایی قندی دارید.

اما زمانی که مصرف قند را کاهش می‌دهید و به حداقل می‌رسانید بدن به تدریج کنترل اشتها را به دست می‌گیرد. در نتیجه به موقع احساس سیری می‌کنید و به این ترتیب کالری بیش از نیاز عایدتان نمی‌شود. بدون شک کاهش دریافت کالری نیز شما را از چاقی و عوارض آن نجات می‌دهد.

کاهش سطح تری‌گلیسیرید: محققان کلینیک مایو اعلام کرده اند که خوردن بیش از حد مواد قندی سطح تری گلیسیرید خون را بالا می‌برد و ممکن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. ترک مصرف قند و رساندن آن به حداقل میزان، روشی مناسب برای حفظ سلامت قلب و کنترل تری گلیسیرید است. تری گلیسیرید نوعی چربی است که کالری‌های ناشی از مصرف قند را ذخیره کرده و اثرات کلسترول خوب خون را زایل می ‌کند.

کاهش مشکلات دندانی: قند بیشتر با تشکیل بیشتر حفره‌های دندانی ارتباط مستقیم دارد. با وجود مسواک زدن و استفاده منظم از نخ دندان، خوردن کمتر قند از بروز این حفره‌ها می تواند به نحو چشمگیری پیشگیری کند.

جوانی پوست: مصرف زیاد قند باعث بروز روندی به نام گلیکوزیله می‌شود که مخصوص ذوب کردن قند به وسیله‌ فیبرهای پروتئین‌ها است. این روند نیز آسیب‌های جدی به الاستین و کلاژن پوست می‌رساند. با کاهش مصرف قند پوست سالم‌تری خواهید داشت و علائم پیری یعنی چین و چروک و غیره دیرتر سراغتان خواهد آمد.

سالم ماندن مغز: بنا به اعلام پژوهشگران، افزایش قند خون یکی از عوامل بروز آسیب‌های مغزی است که می‌تواند حافظه را تخریب کند. البته به عقیده محققان هنوز برای رسیدن به این موضوع بررسی‌های بیشتری باید انجام شود.

پیشگیری از سنگ کلیه: مصرف نوشیدنی‌های شیرین و قندهای تصفیه شده خطر تشکیل سنگ‌های کلیوی را به میزان ۲۵ درصد افزایش می‌دهد. بدتر از همه اینکه نوشیدنی‌های شیرین که جزو کولاها محسوب می‌شود این احتمال را تا ۳۳ درصد نیز بالا می‌برند. برای پیشگیری از بروز این مشکل لازم است که مصرف هر نوع نوشیدنی شیرین را محدود کنید و به جای آن‌ها از نوشیدنی‌های سالمی مانند آب و آب میوه‌های طبیعی استفاده کنید.


 


کد مطلب: 46518

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/46518/چرا-باید-مصرف-قند-کاهش-دهیم

میگنا
  https://www.migna.ir