کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تجمع آهن در مغز باعث ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شود

باشگاه خبرنگاران , 3 اسفند 1397 ساعت 16:43

تجمع آهن در سلول‌های مغزی سبب از بین رفتن سلول‌ها و ابتلای افراد به یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مغزی فراگیر در قرن حاضر می‌شود.


میگنا: کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافته‌اند ارتباطی قوی بین وجود آهن درمغز و ابتلای افراد به اختلال شناختی به ویژه بیماری آلزایمر وجود دارد.
 
این ارتباط هنوز به‌طور علمی اثبات نشده اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد سطح بالای آهن در جریانِ خونِ موجود در مغز زمینه ساز ابتلای افراد به بیماری آلزایمر خواهد شد.
 
نتایج این مطالعه که در مجله روانپزشکی مولکولی به چاپ رسیده نشان می‌دهد سطح بالای آهن در مغز، زمینه ساز پیشرفت بیماری آلزایمر است. پیش‌تر ارتباط وجود آهن با ابتلای افراد به بیماری آلزایمر مطرح شده بود و حالا دانشمندان در جست و جوی راهکار‌هایی جدید برای کاهش میزان آهن درون جریان خون و سلول‌های مغزی بیماران هستند تا از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند.
 
به گفته محققان یکی از اصلی‌ترین عوامل‌ اثرگذار بر ابتلای افراد به آلزایمر تشکیل پروتئین سمی بتاآمیلیوئید در مغز است، اما در عین حال تشکیل این پروتئین تنها عامل این اختلال نیست. دانشمندان با مطالعه بر عده زیادی از سالمندان دریافتند برخی از آن‌ها با وجود دارا بودن میزان زیاد از پروتئین سمی بتاآمیلوئید به بیماری آلزایمر مبتلا نیستند.
 
در این مطالعه کارشناسان به بررسی نمونه‌هایی از سلول‌های مغزی بیش از ۲۰۰ اهدا کننده پرداختند که در زمان حیات به بیماری آلزایمر مبتلا بوده‌اند. در تمامی نمونه‌ها سطح آهن درون سلول‌های مغزی به میزان زیاد شناسایی شده است.

پیش‌تر این نتیجه به دست آمده است که تجمع آهن درمغز سبب ایجاد آسیب اکسیداتیو و افزایش مرگ سلول‌های مغزی می‌شود.

البته کارشناسان به افرادی که به دلیل کم خونی به مصرف دارو‌های مکمل درمان می‌پردازند یا در رژیم خوراکی خود مصرف مواد پروتئینی دارند اطمینان می‌دهند که مصرف این گونه مواد سبب ابتلا به آلزایمر نمی‌شود.

کارشناسان در نظر دارند راهکار‌هایی برای کاهش تجمع آهن درسلول‌های های مغزی بیابند تا به این ترتیب از ابتلای افراد به آلزایمر یا پیشرفت بیماری جلوگیری کنند.
 
سطوح آهن به وسیله فرآیند‌های شیمیایی جداگانه‌ای در سلول‌های مغزی تشکیل می‌شوند و ربطی به مصرف مکمل‌های آهن یا مصرف پروتئین حیوانی ندارد.

محققان اکنون به کارآزمایی نوعی دارو مشغول اند که می‌تواند برای جذب آهن مازاد در سلول‌های مغزی مورد استفاده قرارگیرند و به این ترتیب مانع از گسترش بیماری درمبتلایان شود.

منبع:Newatlas
 
 


کد مطلب: 46583

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/46583/تجمع-آهن-مغز-باعث-ابتلا-بیماری-آلزایمر-می-شود

میگنا
  https://www.migna.ir