چهارشنبه ۵ تير ۱۳۹۸ - 26 Jun 2019
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۶:۴۴
کد مطلب: 46657
۰
۳

بیکاری فارغ‌التحصیلان رشته روانشناسی در ایران ۱۴ درصد بیشتر از دنیا

بیکاری فارغ‌التحصیلان رشته روانشناسی در ایران ۱۴ درصد بیشتر از دنیا
میگنا: رشته روانشناسی در دنیای امروز و با توجه به تغییر سبک زندگی، یکی از رشته‌های حیاتی محسوب می‌شود؛ رشته‌ای که در ايران گرایش‌های مختلفی مانند روانشناسی بالینی، سلامت، عمومی، تربيتي، صنعتی و سازمانی، شخصیت، کودکان استثنایی و... را شامل می‌شود، گرایش‌هایی که نشان می‌دهد این رشته در تمام جوانب زندگی انسان امروز ورود کرده و شاید جزء معدود‌رشته‌های دانشگاهی باشد که توانسته ارتباط زیادی با بخش‌های مختلف زندگی انسان‌ها برقرار کند، رشته‌ای که با توجه به بررسی وضعیت رفتاری و علل بروز هنجارها و ناهنجاری‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است تا جایی که می‌توان این ادعا را داشت که به‌رغم داشتن پیشینه قدیمی و تاریخچه کوتاه، یکی از رشته‌هایی محسوب می‌شود که در دنیای مدرن و پست‌مدرن هیچ‌گاه از گردونه رشته‌های دانشگاهی خارج نمی‌شود، موضوعی که شاید درباره بسیاری از رشته‌های دانشگاهی امروز صدق نکند و همین مساله باعث شده امروز روانشناسی جزء یکی از پنج رشته پرطرفدار دانشگاهی در دنیا محسوب شود و حتی تا مقطع دکتری نیز امکان ادامه تحصیل در آن وجود داشته باشد، رشته‌ای که اگر فردی در آن توانمند شود، می‌تواند تغییرات زیادی را حتی در عرصه زندگی انسان‌ها رقم بزند.

 
البته در برهه‌ای از تاریخ کشورمان اعتنایی به رشته روانشناسی نه‌تنها در میان جامعه بلکه در قشر دانشگاهی نیز وجود نداشت، اما امروزه این رشته به‌حدی پراهمیت شده که در تمام مراکز دانشگاهی کشور مرکز روانشناسي و مشاوره فردي وجود دارد و دانشجویان به‌راحتی می‌توانند با مراجعه به این مراکز بسیاری از مشکلات عاطفی، احساسی و... خود را رفع کنند. با این حال شاید تصور از تحصیل در رشته روانشناسی تنها این باشد که فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند در مراکز روانشناختي مشغول به کار شده یا اگر شانس با آنها یار باشد، نهایتا بتوانند خودشان کلینیک مشاوره راه‌اندازی کنند، اما این تصویر از رشته روانشناسی عامیانه است و فعالان این حوزه به‌خوبی می‌دانند که آنها نه‌تنها می‌توانند به‌عنوان درمانگر يا مشاور در مراکز مختلف مشغول به‌کار شوند بلکه به‌عنوان کارشناس تبلیغات، نماینده فروش، دستیار آزمایشگاه و حتی افسر تحقیق و پیگیری نیز فعالیت کرده و مباحث دانشگاهی خود را به فراخور شغل خود به‌کار بگیرند. 

 
امروزه جامعه دانشگاهی ایران نیز هم‌راستا با دانشگاه‌های دنیا در جهت پذیرش دانشجو در گرایش‌های مختلف روانشناسی حرکت می‌کند؛ چراکه تحصیل 280 هزار نفر در کل کشور در مقاطع مختلف تحصیلی این رشته حاکی از اهمیت آن میان داوطلبان و همچنین افزایش علاقه‌مندی نسبت به روانشناسی در جامعه است، موضوعی که شاید تا همین چند سال پیش وضعیت آن به‌گونه‌ای دیگر بود؛ البته در این میان سهم دانشگاه آزاد اسلامی نیز در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در گرایش‌های مختلف روانشناسی قابل‌توجه است؛ به‌طوری که به گفته محسن نفر، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی 26درصد از دانشجویان رشته روانشناسی کل کشور در این دانشگاه تحصیل می‌کنند، در مقاطع تحصیلات تکمیلی این دانشگاه نیز 8749 دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد و 274 دانشجو در مقطع دکتری هستند و 231 عضو هیات‌علمی مرتبط با این رشته نیز در دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند.

 
آمارها درباره بیکاری فارغ‌التحصیلان روانشناسی چه می‌گوید؟
یکی دیگر از مسائل مهم در حوزه رشته‌های روانشناسی مانند تمام رشته‌های دانشگاهی، موضوع ورود به بازار کار است؛ مساله‌ای که  به‌رغم وجود نگاه بعضا اشتباه برخی اقشار جامعه نسبت به روانشناسان تا حدودی شکسته شده، اما همچنان براساس آمارها نرخ بیکاری در فارغ‌التحصیلان علوم رفتاری و اجتماعی که روانشناسی نیز جزء آن به شمار می‌رود، 20درصد است؛ درصدی که از بیکاری 60 هزار فارغ‌التحصیل این رشته حکایت دارد؛ این درحالی است که براساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال نرخ بیکاری در رشته روانشناسی در دنیا 6.1 درصد است.  هرچند آمارهای سایر کشورها در حوزه روانشناسی چندان دقیق نیست، اما در سال 2012 و براساس آمار دفتر کارگری در ایالات متحده تنها 33 روانشناس بالینی يا روانشناس به‌ازای هر 100 هزار نفر وجود داشت و این آمار درباره آرژانتین به 280 روانشناس به‌ازای هر 100 هزار نفر می‌رسد.

 
مهارت؛ حلقه گمشده در رشته‌های بالینی
رشته روانشناسی شاید در ظاهر رشته‌ای صرفا تئوریک باشد، اما قطعا فارغ‌التحصیلان آن که جزء روانشناسان محسوب می‌شوند، باید از مهارت‌های لازم در حرفه خود برخوردار باشند، مهارتی که در اصل حلقه مفقوده دانشگاه‌ها محسوب می‌شود و صرفا به تربیت نیروی انسانی علم‌محور اکتفا می‌کنند، موضوعی که این روزها به‌شدت موردتوجه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته و محسن نفر نیز در آخرین روز هفته گذشته درباره آن و تاثیرش در رشته‌های بالینی این‌طور عنوان کرده بود: «بین رشته‌های بالینی نوعی انفکاک وجود دارد که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تصمیم داریم با رشته‌های بالینی دانشگاه آزاد اسلامی و کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها همگرایی ایجاد کنیم تا دانشجویان روانشناسی بالینی پیش از آنکه فارغ‌التحصیل شوند، دوره‌های بالینی را در این کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها بگذرانند و مهارت‌آموزی کنند.»

 
مدارس مهارتی؛ گامی در جهت افزایش مهارت دانشجویان  بالینی
دانشگاه آزاد اسلامی در راستای افزایش مهارت‌آموزی دانشجویان خود این روزها تصمیم مهمی گرفته، راه‌اندازی مدارس مهارتی که با رشته حقوق آغاز به‌کار کرد، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که این دانشگاه انجام داده، اقدامی که قطعا با ورود به عرصه رشته‌های بالینی هم می‌تواند بخشی از انفکاک موجود در رشته‌های بالینی را برطرف کند، البته طبیعتا این مدارس هم نمی‌توانند برای تمام دانشجویان رشته‌های بالینی بستر مهارت‌آموزی را فراهم کنند، اما  همین قدم هم می‌تواند آینده امیدوارکننده‌ای برای دانشجویان این رشته رقم بزند؛ البته نباید فراموش کرد که در دنیا مساله افزایش مهارت‌آموزی دانشجویان در چنین رشته‌هایی که مستقیما با سلامت روحی و روانی افراد ارتباط دارد، همیشه در دستور کار دانشگاه‌های برتر بوده و هست و لازم است در این زمینه دانشگاه‌های بزرگ کشور نیز قدم‌هایی هرچند کوچک بردارند و بالطبع هر چه دانشجویان این رشته‌ها مهارت بیشتری داشته باشند، راحت‌تر می‌توانند در بازار کار جذب شوند.
 
 
نگاهی آماری به وضعیت رشته روانشناسی
با نگاهی جزئی‌تر به وضعیت پذیرش در گرایش‌های رشته روانشناسی می‌توان به تحلیلی دقیق‌تر درباره این رشته رسید؛ براساس داده‌های موجود، رشته روانشناسی دارای 10 گرایش روانشناسی بالینی، تربیتی، سلامت، صنعتی و سازمانی، عمومی، کودکان استثنایی، سنجش و اندازه‌گیری (روان‌سنجی)، مثبت‌گرا، شخصیت و آموزش کودکان استثنایی است. در این میان گرایش روانشناسی بالینی به‌عنوان محبوب‌ترین گرایش به حساب می‌آید، به‌طوری که در سال 1396، نزدیک به 4104 نفر در دوره کارشناسی‌ارشد و 980 نفر در دوره دکتری تخصصی و در کل 4159 نفر ثبت‌نام کرده‌اند. روانشناسی تربیتی نیز یکی از گرایش محبوب این رشته است،  به‌طوری که در سال 1396، نزدیک به 2537 نفر در دوره کارشناسی‌ارشد، 318 نفر در دوره دکتری عمومی، 705 نفر در دوره دکتری تخصصی و در مجموع 2952 نفر در این سال ثبت‌نام کرده‌اند و در رشته روانشناسی نیز 29339 نفر در تمامی مقاطع تحصیلی سال ثبت‌نام کرده‌اند. 

روانشناسی عمومی نیز یکی دیگر از گرایش‌های پرطرفدار این رشته است، به‌طوری که در سال 1396، نزدیک به 5015 نفر در دوره کارشناسی‌ارشد، 485 نفر در دوره دکتری تخصصی و در مجموع 5793 نفر ثبت‌نام کرده‌اند.  این آمار و ارقام در حوزه آثار علمی ثبت‌شده در پایگاه اطلاعات علمی ایران یعنی «ایرانداک» قابل‌توجه است، براساس داده‌های این پایگاه تعداد آثار علمی از سال 1350 تا امروز بیش از 4000 عنوان پایان‌نامه و مقاله بوده است، که دوره کارشناسی‌ارشد دارای بیشترین آثار ثبت‌شده علمی است. 
 
از نکات قابل‌توجه دیگر داده‌های این پایگاه، رتبه‌بندی دانشگاه‌های فعال در این حوزه است، به‌طوری که دانشگاه‌های علامه‌طباطبایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در رتبه اول تا سوم بیشترین آثار ثبت‌شده در دانشگاه‌های سراسر کشور هستند.

مرجع : فرهیختگان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مشاور
Iran, Islamic Republic of
مساله افزایش مهارت‌آموزی دانشجویان در رشته‌هایی که مستقیما با سلامت روحی و روانی افراد ارتباط دارد،و يا به عبارتي جدي گرفتن كارورزي ها و واحدهاي درسي كه دانشجو ملزم شود با جامعه اعم از مدارس،زندان ها و مراكز اصلاح و تربيت روبرو شود و آبديده گردد اقدام مناسبي است ولي بخاطر داشته باشيم كه استقبال عموم از رشته روان شناسي مي تواند خسارت هايي را نيز ببار آورد كه نمونه اش محق بودن هر فارغ التحصيل براي ورود به عرصه كاري است
مینو
Moldova, Republic of
سازمان نظام از خواب زمستونه بیداربشه و از این بیکفایتی بیرون بیاد یک فکری به حال رشته روانشناسی بکنه تا این همه فارغ التحصیل در رشته روانشناسی مخصوصا بالینی نداشته باشیم چرا باید هرکسی تو رشته خودش کم میاره سرازیر بشه به رشته روانشناسی اونم بالینی چرا رشته روانشناسی را مثل پزشکی محدود نمیکنند چراباید بدون کنکور وارد بشن و خیلی چراهای دیگراینها همه اش به بیکفایتی سازمان نظام برمیگرده
United Kingdom
دقیقا موافق نظر شما همکار عزیز هستم بنده در هردو مقطع کارشناسی و ارشد دانش آموخته روانشناسی بالینی هستم اما متاسفانه باید بگم که هرساله خیل عظیمی از رشته‌های مختلف به روانشناسی سرازیر میشه و فقط با پاس کردن چند واحد در کارشناسی ارشد و گذراندن چند کارگاه با پارتی مشغول به کار میشوند و متاسفانه باید عنوان کرد این افراد و خیلی از روانشناسان دانشگاه های بدون کنکور فقط با اسم روانشناس بازی میکنن و این رشته را به یه رشته لوس و کم اهمیت تبدیل میکنن امیدوارم که ظرفیت سالانه روانشناسی پایین آورده شود تا شاید کمی از بی ارزشی این رشته دانشگاهی نسبت به سایر دروس درمانی کمتر بشود ....
۸ حقه روان شناسی در منوی رستوران‌ها
چرا تاثیر داروها در افراد مختلف یکسان نیست؟
برای سلامتی، یک روز کار در هفته کافی‌ است
تشخیص روان‌پریشی با کمک هوش مصنوعی
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم