جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۸:۱۸
کد مطلب: 46665
۱
در همایش مشاوره و حوزه سلامت؛

اولویت اول معاونت پرورشی آموزش و پرورش تقویت حوزه مشاوره و فعالیت‌های مشاوره‌ای است

اولویت اول معاونت پرورشی آموزش و پرورش تقویت حوزه مشاوره و فعالیت‌های مشاوره‌ای است
میگنا: صبح امروز هجدمین همایش انجمن مشاوره ایران با همکاری اداره کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تحت عنوان مشاوره و حوزه سلامت در دانشکده روانشناسی و امور تربیتی دانشگاه تهران با حضور جمعی از اساتید مشاوره و 250 نفر از مشاوران رسمی آموزش و پرورش و دیگر دانشجویان رشته های روانشناسی و مشاوره برگزار شد.

علیرضا کاظمی در مراسم افتتاحیه این همایش تقارن برگزاری این همایش را با هفته امور تربیتی در دهه پنجم انقلاب به فال نیک گرفت و گفت: «امروز فضای تعلیم و تربیت خیلی پیچیده شده است به گونه‌ای که شاید همه پدران و مادران نیز در تربیت فرزندانشان درمانده‌اند. پیچیدگی این فضا برای آدم های متخصص خود را نشان داده است و باید در این برون‌دادها توجه ویژه‌ای به مهارت‌های تربیتی داشته باشیم.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «اگر به تربیت، فرایند آن و تعریف‌های مختلف صاحب‌نظران از تربیت نگاه کنیم در می‌یابیم که تربیت فرایندی است که موانع رشد را بر می‌دارد و مقتضیات تعالی را ایجاد می‌کند؛ لذا به این ضرورت پی می‌بریم که اولین گام برای شکل‌گیری تربیت مبانی آن است.»

او ادامه داد: «در گام اول تحقق تربیت ضرورت توجه به حوزه مشاوره است. نکته ای که برای همه مهم است بحث آسیب‌های اجتماعی است امروزه آسیب‌های اجتماعی در تمام سطوح به قدری فراگیر شده که یکی از اولویت‌های اول نظام جمهوری اسلامی شده است.»

وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش بستر توسعه کشور است، گفت: آمادگی داریم تا با استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور موضوع مشاوره را در آموزش و پرورش بهبود بخشیم.


تقویت حوزه مشاوره برای ارتقای سطح بهداشت روان دانش آموزان
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «امروزه اولویت اول معاونت پرورشی و فرهنگی تقویت حوزه مشاوره و فعالیت‌های مشاوره‌ای در سطوح بهداشت روان دانش‌آموزان و در بخش طراحی مسیر شغلی دانش‌آموزان است که این دو بهم وابسته است.»

او افزود: «زمانی تعلیم و تربیت را می توان آغاز کرد که سلامت روان دانش‌آموزان آمادگی پذیرش این رشد را داشته باشد. معتقدم سلامت روان از سلامت جسم مهمتر است. آموزش و پرورش در این دوره با رویکرد ارتقای توانمندی‌های مهارتی و سلامت روان دانش‌آموزان به عنوان یک نگرش جدید فعالیت‌ها را طرح‌ریزی می‌کند.»

کاظمی افزود: «امروزه با توجه به این رویکرد نیاز به مساعدت شما و صاحب‌نظران داریم تا مدل‌ها و الگوهایی را طراحی کنیم که خلاءها را پر کند.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نیازمند همکاری صاحب نظران برای ارائه مدل‌ها و الگو‌هایی هستیم تا خلأ‌های مشاوره جبران شود، بیان کرد: اکنون در حوزه مشاوره ، آزمون سلامت روان و غربالگری را در دستور کار داریم و نقشه خطرپذیری دانش آموزان برای سلامت روان در دست تهیه است تا اطلسی از آسیب‌های روانی آن‌ها را داشته باشیم.

او ادامه داد: «طرح نماد به عنوان یک طرح ملی با کمک ۱۴ دستگاه در آموزش و پرورش انجام می‌شود که برای درمان و رسیدگی به فعالیت‌های اورژانسی عنوان می‌شود تا از برخی آسیب‌ها جلوگیری کنیم.»

کاظمی گفت: «توانمندسازی اجتماعی دانش‌آموزان از طرح‌های دیگر است که منطبق با نقشه خطرپذیری است و توانمندسازی معلمان را نیز در دست اقدام داریم. دو اصل مهم شناخت متربی و مهارت‌های مربی در برخورد با متربی را در تعلیم و تربیت داریم.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به اجرای طرح همیار مشاور اشاره کرد و گفت: این طرح هم ظرفیت قابل توجهی برای تقویت موضوع مشاوره است که از ظرفیت دانش‌آموزان بهره می‌گیریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر بسترسازی فرهنگی برای اقدامات مشاوره‌ای
اظهار کرد: طراحی نظام راهنمایی و مشاوره را در دستور کار داریم که به تعیین مسیر شغلی دانش آموزان کمک می‌کند؛ همچنین نظام مشاوره هم گام‌های پایانی را می‌گذراند و در حال تدوین و تصویب قرار دارد.


کاظمی افزود: «امیدوارم این همایش سرآغاز یک حرکت جدید برای استفاده از ظرفیت‌های علمی انجمن مشاوره در آموزش و پرورش باشد. آموزش و پرورش بستر توسعه کشور است و آینده امید بخش جامعه را می‌سازد. ما آمادگی داریم تا تفاهم‌نامه‌ای را با انجمن مشاوره امضا و از ظرفیت‌های علمی این انجمن استفاده کنیم.»


 

 
مسعود شکوهی: اجرای طرح نماد آسیب‌های اجتماعی را کاهش می دهد
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد که اجرای طرح نماد بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

مسعود شکوهی در همایش انجمن مشاوره ایران گفت: «مشاوره دغدغه همه بخش‌های آموزش و پرورش است و حتی خانواده‌ها هم به این موضوع توجه دارند.»

او ادامه داد: «حوزه سلامت پیچیدگی و ظرافت‌های خاص خودش را دارد و متولیان بیش از این باید به این حوزه ورود کنند. البته سابقه مشاوره در کشور هم با آموزش و پرورش آغاز شد.»

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: «برای موضوع راهنمایی و مشاوره فعالیت‌های ارزشمندی از دهه۵۰ صورت گرفته است، حوزه مشاوره فراز و فرودهای بسیاری داشته است اما تلاش داریم مشاوره که نیاز جدی تعلیم و تربیت ماست را توسعه دهیم و برای رسیدن به این نقطه مطلوب به همکاری همه دغدغه‌مندان این بخش نیاز داریم.»

شکوهی اشاره کرد: «بیش از ۷۰ درصد همکاران حوزه راهنمایی و مشاوره تحصیلات مرتبط و سطوح عالی تحصیلی دارند و این جز فرصت‌های ارزشمند است.» او به کمبود نیروی مشاور اشاره کرد و گفت: به ازای هر ۱۵ نفر دانش‌آموز یک مشاور داریم و همکاران را به مشاوره گروهی سوق می‌دهیم.»

مدیرکل امور تربیت و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: «در حوزه بهداشت روان دانش‌آموزان گام‌های ارزشمندی داشتیم، یکی از این طرح‌ها، طرح نماد است و دستگاه‌های مختلفی در این بخش با آموزش و پرورش همکاری دارند. بنا داریم در ۲ حوزه شناسایی و غربالگری و مداخلات درمانی کار را پیگیری کنیم.»

شکوهی ادامه داد: «این طرح تاکنون به طور پایلوت در برخی مناطق کشور اجرا شده است. این طرح تجربه خوبی بود و ایرادات و مشکلات آن را رفع کردیم، امیدواریم با تمهیدات صورت گرفته این طرح را بیشتر پیش ببریم که در این مسیر همکاری سایر نهادها ضرورت دارد.»

او به آماده شدن نقشه‌های خطرپذیری اشاره کرد و گفت: «علاوه بر این نقشه در حوزه استعدادی اقدامات خوبی داشتیم و در انتخاب رشته به دانش‌آموزان پایه نهم با آزمون رغبت و استعداد کمک می‌کنیم.»

مدیرکل دفتر مشاوره آموزش و پرورش افزود: «اگر طرح نماد به طور کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد اما اکنون مشکل نیروی انسانی داریم البته اقداماتی مانند خرید خدمات، حق‌التدریس و راه‌اندازی مجدد رشته مشاوره در دانشگاه فرهنگیان را در دستور کار داریم.»

شکوهی گفت: «زیرساخت‌های ما همچون نظام استعدادیابی مناسب نیست، اکنون حدود ۴۶ هزار دانش‌آموز به اسم تیزهوش در مدارس تحصیل می‌کنند و باید ببینیم آیا نُرم تیزهوشی رعایت می‌شود یا نه.»

او از تشکیل کارگروه استعدادیابی خبر داد و گفت: «در حوزه نظام استعدادیابی از مسیر نماد اقداماتی را در حوزه استعدادیابی در دستور کار داریم.»

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: «در حوزه استعدادیابی مشکل محتوا داریم و اکنون اغلب آزمون‌های استعدادی از خارج می‌آیند و بومی‌سازی نشده‌اند که نیاز به متخصصان داخلی برای آزمون‌سازی داریم.»
مرجع : خبرگزاری پانا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.