کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پژوهشگران دانشگاه ارومیه بررسی کردند

تشخیص بیماری اوتیسم از طریق مدل ریاضی

ایسنا , 14 اسفند 1397 ساعت 22:22

پژوهشگران دانشگاه ارومیه در مقاله ای توانستند به تشخیص بیماری اوتیسم از طریق مدل ریاضی دست یابند.


میگنا: مقاله دکتر ماهرخ غنی شایسته، عضو هیأت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه ارومیه و شادی سرتیپی و دکتر هاشم کلب خانی به عنوان یکی از مقالات برتر نهمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات IST 2018 انتخاب شد.

این مقاله با موضوع تشخیص بیماری اوتیسم با استفاده از مدلی ریاضی در این سمپوزیوم ارائه شده بود.

اختلال طیفی اوتیسم ( ASD ) یک اختلال رشدی است که در ارتباطات و رفتار فرد تأثیر می‌گذارد. اگرچه اوتیسم در هر سنی می‌تواند تشخیص داده شود، ولی نشانه‌های آن در دو سال اول زندگی ظاهر می‌شوند. از آنجایی که اوتیسم به شدت در رفتار و ارتباط فرد با محیط افراد تأثیر می‌گذارد، تشخیص به موقع آن می‌تواند تأثیر به سزایی در روند درمان آن داشته باشد.

داده‌های FMRI ، که با اندازه گیری سطح اکسیژن خون به دست می‌آیند، اطلاعات بسیار با ارزشی از عملکرد نواحی مختلف مغز در اختیار قرار می‌دهند. در این پژوهش، سری‌های زمانی دادهFMRI با استفاده از روش زمان - فرکانس به زیرباندهای مختلف تجزیه شده و سپس تغییرات آن‌ها در زمان‌های مختلف اندازه‌گیری شده و مدل‌سازی ریاضی شدند.

نتایج به دست آمده نشان داد که مدل‌های افراد سالم و افراد مبتلا به اوتیسم از هم متفاوت هستند بر همین اساس می‌توان از آنها برای تشخیص افراد مبتلا به اوتیسم استفاده کرد.

نتایج این پژوهش در کنفرانس معتبر IST، که آذر ماه در مرکز تحقیقات مخابرات ایران برگزار شد، در قالب مقاله ارائه شد و در فهرست مقالات برگزیده کنفرانس قرار گرفت.
 


کد مطلب: 46678

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/46678/تشخیص-بیماری-اوتیسم-طریق-مدل-ریاضی

میگنا
  https://www.migna.ir