کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زمان مناسب برای تشخیص سندروم داون

باشگاه خبرنگاران , 17 اسفند 1397 ساعت 8:00

دانشیار سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: به کمک NT و تست‌های غربالگری خونی می‌توانیم کودکان مبتلا به سندروم داون را در دوران جنینی تشخیص دهیم.


میگنا: شهرام اخلاق‌پور متخصص رادیولوژی و دانشیار سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه کنفرانس یک روزه سازه‌های سونوگرافی و اقتصاد رادیولوژی که امروز در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره سونوگرافی سه بعدی اظهار کرد: امروزه سونوگرافی سه بعدی (سونوگرافی در فضا) در بیشتر مراکز رادیولوژی وجود دارد، سونوگرافی سه بعدی نسبت به ۲ بعدی پیشرفته‌تر است، همچنین سونوگرافی چهار بعدی، سونوگرافی در بعدهای xgzt را در کشور داریم.
 
وی بیان کرد: ‌برای اینکه سونوگرافی برای جنین آسیب زا نباشد میزان انرژی که به جنین می‌رسد و حرارتی که دستگاه تولید می‌کند باید در محدوده استاندارد باشد که به این میزان انرژی MI (مکانیکال ایندکس)‌می‌گویند.

زمان مناسب انجام سونوگرافی سه و چهار بعدی
اخلاق‌پور درباره زمان مناسب انجام سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی تصریح کرد: سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی باید در بین 18 تا 22 هفتگی جنین انجام شود، ما به کمک این سونوگرافی می‌توانیم ناهنجاری‌های انگشت‌ها و دست‌ها، لب شکری و کوتاهی اندام‌ها را تشخیص دهیم، انجام یک بار سونوگرافی سه بعدی یا چهار بعدی در بازه زمانی 18 تا 22 هفتگی به مادران باردار پیشنهاد می‌شود بنابراین اگر پزشک ضرورت ببیند و موردی مشکوک در سونوگرافی مشاهده شده باشد باید سونوگرافی‌های بعدی انجام شود.

این متخصص رادیولوژی یادآوری کرد: تشخیص سندروم داون در بازه زمانی 11 تا 13 هفتگی جنین ممکن است، ما به کمک NT (ضخامت پشت گردن جنین بین پوست و مهره‌های گردنی) و تست‌های غربالگری خونی می‌توانیم این سندروم را تشخیص دهیم.
 
 


کد مطلب: 46697

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/46697/زمان-مناسب-تشخیص-سندروم-داون

میگنا
  https://www.migna.ir