شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۸:۲۰
کد مطلب: 46740
۱

مروری بر تحولات علمی و دانشگاهی فارس در سالی که گذشت

مروری بر تحولات علمی و دانشگاهی فارس در سالی که گذشت
میگنا: سال 1397 دستکم برای اهالی علم و پژوهش در استان فارس سالی پربار بود. برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی و کسب دستاورد‌های مختلف به ویژه در حوزه‌های نوین در زمره این موفقیت‌هاست و می‌توان گفت فارس سالی شیرین را در این زمینه گذراند.

** تعاملات بزرگ در عرصه‌های بین‌المللی در حوزه علمی در 29 فروردین ماه 97 و با حضور شهردار شهر درسدن آلمان و هیات همراه برای عقد تفاهم نامه‌ای دو جانبه با شهرداری شیراز آغاز شد و مقرر شد که شهرداری شیراز در مسیر الگو برداری از باغ های شیراز تخصص و تجربه خود را در اختیار طرف آلمانی قرار دهد.
این هیات همچنین با هدف گسترش ارتباطات با دانشگاه شیراز رویداد بین‌المللی با عنوان هفته دانشگاه صنعتی درسدن آلمان در دانشگاه شیراز کلید زد. رویدادی که 26 فروردین‌ آغاز شد و می‌توان آن را نقطه ‌عطفی برای فعالیت‌های علمی و تبادلات بین‌المللی پژوهشی و دانشگاهی برشمرد.

** در اردیبهشت ماه روابط عمومی دانشگاه شیراز اعلام کرد که شیمیدانان و پژوهشگران این دانشگاه موفق به ساخت موادی با کاربردهای مختلف در صنعت و درمان سرطان شده اند. این طرح با حمایت دانشگاه شیراز و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ریاست جمهوری انجام شد.

** نخستین آزمایشگاه بین‌المللی مشترک ایران و شرکت ایتالبز ایتالیا در محل آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز در خرداد ماه گشایش یافت. میزان سرمایه‌ گذاری شرکت ایتالبز در این پروژه60میلیون دلار اعلام شد.

** اما مردادماه، شب تابستانی شیراز را هیجان انگیز کرد. ماه گرفتگی در 5 مرداد جذاب‌ترین رویداد علمی طبیعی بود. این خسوف طولانی ترین ماه گرفتگی قرن میلادی نام گرفت.

** آمدن نتایج کنکور در این ماه، کام پشت کنکوری‌های فارس را چندان شیرین نکرد؛ چراکه‌ دانش‌آموزان شیرازی هیچ مقامی بهتر از رتبه 9 سیده زهرا موسوی در رشته هنر و رتبه 20 پویا برزین در رشته تجربی به خود ندید.

** در سوی دیگر، تیم اعزامی استان فارس در هجدهمین مسابقات ملی مهارت موفق به کسب سه مدال نقره، یک مدال برنز و شش دیپلم افتخار از هجدهمین مسابقات ملی مهارت شد.
برگزیدگان این دوره از مسابقات قرار است در سال 2019 در مسابقات جهانی که در شهر کازان روسیه برگزار می شود، شرکت کنند.
شهریور علمی شیراز با برگزاری چهارمین دوره رقابت های رباتیک بین المللی، در سالن ورزشی دانشکده باهنر شیراز آغاز شد. در این رقابت ها که تا 16 شهریورماه ادامه یافت 313 بازیکن در قالب 174تیم از ایران و چندین کشور خارجی با هم به رقابت پرداختند.

** آبانماه، اوج پاییز برگریز شیراز را باید بهار همایش‌ها و سیمنار‌های علمی فارس خواند. در این ماه پنج همایش علمی در زمینه‌های مختلف در شیراز برگزار شد.

**پنجمین فن بازار تخصصی ملی گاز در پارک علم و فناوری فارس با حضور بیش از 25 شرکت دانش بنیان استان برگزار شد.

** اجلاس دو روزه دبیران کل کمیسیون های ملی آیسسکو در شیراز با حضور محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.
24 نفر از دبیران کل کمیسیون های ملی آیسسکو از برخی کشورها نظیر عراق، توگو،سنگال، اردن، تونس، تاجیکستان، سودان،عمان، کویت، فلسطین، مالدیو،موریتانی، نیجریه، نیجر، مالی، مالزی و سایر کشورهای عضو آیسسکو میهمان از دو قاره آسیا و آفریقا میهمان دو روزه اجلاس یاد شده بودند.

** همچنین کنگره سلامت برای صلح با حضور معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در 22 آبان‌ماه آغاز به کار کرد.

** نهمین سمینار سه روزه علمی کاربردی دندانپزشکی با حضور بیش از هزار و 200 دندانپزشک کشور چهارشنبه 23 آبان در شیراز آغاز شد که در حاشیه آن نمایشگاه تجهیزات دندانپزشکی با حضور فعالان این حوزه از سراسر کشور برگزار شد.

** هفتمین کنفرانس سلامت زنان در شیراز 30 آبانماه میزبان پژوهشگران و استادان دانشگاه از سراسر کشور بود.

** در آذرماه نیز شاهد اهدای جایزه بنیاد نخبگان استان فارس با عنوان 'پروفسور حبیب فیروزآبادی' در علم شیمی به حسین ثابت سروستانی دانشجوی نخبه سروستانی بودیم. این اتفاق در آیین تقدیر از پژوهشگران برتر فارس رقم خورد.

** در رویدادی بین‌المللی در همین ماه، پرفسور ناینهاس استاد دانشگاه درسدن آلمان از پارک سلامت روان شیراز بازدید کرد و گفت: زیرساخت های احداث شده در این پارک بالاتر از حد استانداردهاست و می تواند بستر مناسبی برای خدمات رسانی به جامعه هدف باشد.
حضور آلمانی‌ها در شیراز جز بازدید از مکان‌های علمی، دستاوردی دیگر نیز داشت و آن، اهدای دکترای افتخاری دانشگاه شیراز به رئیس دانشگاه فنی درسدن آلمان، دکتر هانس مولر اشتاین هاگن بود.
دانشگاه شیراز که در زمره سه دانشگاه جامع کشور قرار دارد، در قالب توسعه فعالیت‌های پژوهشی و بین‌المللی خود و همچنین برای تحکیم روابط با دیگر دانشگاه‌های جهان و همکاری در زمینه‌هایی همچون انرژی، حمل و نقل، ارتباطات و محیط زیست که از موضوعات مهم و روز ایران محسوب می‌شود، اقدام به برگزاری هفته دانشگاه صنعتی درسدن آلمان کرده بود. اهدای دکترای افتخاری به رئیس دانشگاه درسدن آلمان در ادامه همین همکاری‌ها صورت گرفته است.

** دانشگاه شیراز در ماه نهم سال موفق شد در جشنواره ملی حرکت که در اصفهان برگزار شد با ارائه یک هزار و 327 اثر علمی پژوهشی از بین 9 هزار واحد انجمن علمی سراسر کشور ، با کسب 12 مقام و برای دومین سال پیاپی در صدر دانشگاه های کشور قرار گیرد.

** در دی ماه در عرصه علمی رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی و شیراز با هدف استفاده از ظرفیت ها، توانمندی ها و امکانات این دو مرکز علمی، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
هدف از امضای این تفاهم‌نامه اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی و اقتصاد سلامت و بهره‌گیری از امکانات مشترک در وضعیت تحریم های کنونی عنوان شده است.

** در ادامه رویداد‌های علمی سال 97 نباید از میزبانی شیراز از بیست و پنجمین کنفرانس اپتیک و فوتونیک ایران در بهمن‌ماه غافل شد. این رویداد همزمان با یازدهمین کنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیک ایران از نهم تا یازدهم بهمن ماه به همت دانشگاه شیراز برگزار شد.

** همچنین در این ماه به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و در اولین جشنواره کتاب انقلاب اسلامی با عنوان همایش چلچراغ در تهران، از دکتر بهرام اخوان کاظمی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز به عنوان یکی از 10 نویسنده برگزیده آثار فاخر در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی تجلیل شد.

تالیف اصلی و برگزیده دکتر بهرام اخوان کاظمی، رونمایی چاپ دوم کتاب 'نقد و ارزیابی گفتمان های اجتماعی - سیاسی مطرح در جمهوری اسلامی' است که به عنوان کتاب درسی مقاطع ارشد و دکتری در گرایش های رشته علوم سیاسی و روش شناسی تدریس می شود.

** اسفندماه در عرصه علمی با ورود سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با هدف بازدید از شرکت های دانش بنیان و شرکت در آیین افتتاح طرح های نوآورانه، آغاز شد.
او در سفر یک روزه خود از شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک صنعتی بازدید کرد و در آیین افتتاح شتاب دهنده و مرکز نوآوری پرسیس ژن در شهر جدید صدرا در فاصله حدود 20 کیلومتری شمال غرب شیراز شرکت کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه این سفر از پارک علم و فناوری استان فارس و شرکت‌های مستقر در این مجموعه نظیر شرکت مهندسین مشاور رادمان صنعت نصر، شرکت مهندسی و پژوهشی امواج آبی نیز بازدید کرد.
بازدید از مرکز نوآوری و طرح های فناورانه و شتابدهنده کوانتوم دانشگاه شیراز از جمله دیگر برنامه های ستاری در سفر به شیراز بود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و واحدهای فناور حوزه سلامت این شهر بازدید و در شورای اداری استان فارس نیز شرکت کرد و در نهایت بازدید از شرکت کارخانه مخابراتی ایران در شیراز پایان بخش برنامه های معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در شیراز بود.

** همچنین در رویدادی دیگر هشتمین نشست منطقه‌ای نقشه راه اورآسیا با حضور روسای دامپزشکی 15 کشور جهان و گرولد بودکر نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران، آغاز به کار کرد.
علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور موضوع این همایش را بررسی بیماری تب برفکی اعلام کرد.عامل بیماری تب برفکی یک نوع ویروس است که در بین دام ها و به ویژه گوسفندان شایع است.
کشورهای پاکستان، ترکیه ، ارمنستان ،آذربایجان، گرجستان، ایران،عراق، سوریه، قزاقستان، قرقیزستان ، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، روسیه و افغانستان در این همایش شرکت کردند.

** در خبری امیدبخش دانش آموزان مدرسه‌ای پسرانه روستای محروم ظفرآباد شیراز در اقدامی خود جوش برای درمان و ریشه کن شدن بیماری سرطان هم‌پیمان شدند و 15 میلیون و 500 هزار ریال اندوخته خود را به بیمارستان در حال ساخت سرطان شناسی شیراز اهدا کردند.

** در 19 اسفندماه خبر کسب جایزه علمی بریتانیا به دست استاد زن دانشگاه شیراز، بار دیگر توانمندی بانوان را در عرصه‌های علمی ثابت کرد. دکتر مرضیه موسوی نسب استاد تمام علوم صنایع غذایی و مؤسس و رئیس گروه پژوهشی فراوری آبزیان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز است جایزه علوم سافریج ٢٠١٩ را از بریتانیا دریافت کرد.
این جایزه با هدف معرفی موفقیت های علمی زنان و انگیزه بخشی به جامعه بانوان در زمینه ورود به فعالیت های علمی و تحقیقاتی اهدا می شود. این جایزه جمعه 24 اسفندماه جاری همزمان با روز جهانی زن در آیینی به خانم موسوی نسب تعلق گرفت.

** در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ دو دانشجوی دختر دانشگاه شیراز در بیست وهفتمین دوره جشنواره تقدیر از دانشجویان نمونه کشوری با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نهاد ریاست جمهوری به عنوان دانشجوی نمونه کشوری انتخاب شدند.

فهیمه محمدپور، دانشجوی مقطع دکتری روانشناسی بالینی و فرشته صمیمی، دانشجوی دکتری مهندسی شیمی از دانشگاه شیراز موفق شدند عنوان دانشجوی نمونه کشوری امسال را کسب کنند.

محمدپور دانشجوی مقطع دکتری روانشناسی بالینی، برگزیده مرحله کشوری بیست و هفتمین جشنواره دانشجوی نمونه در سال 1397 است.
صمیمی نیز دانشجوی دکتری مهندسی شیمی از دانشگاه شیراز و مدیر مسئول سابق نشریه روشنا برگزیده بیست و هفتمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری است.
 
مرجع : خبرگزاری ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد