پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۰
کد مطلب: 46752
۱

جوانان و ازدواج؛ راهنمايي و نه جرم‌انگاري!

آذر فخري
جوانان و ازدواج؛ راهنمايي و نه جرم‌انگاري!
میگنا: خانواده، رکن مهم و اساسي اجتماعي است که با پيوند دو انسان و به رسميت شناخته شدن اين پيوند از سوي مراجع ديني، رسمي و نيز اطرافيان، آغاز مي‌شود و سازوکاري خاص دارد جهت تداوم و تربيت نسلي که آن جامعه را پايدار نگاه مي‌دارد. با توجه به آمارهاي اخير اما، ميزان ازدواج و در نتيجه تشکيل نهاد خانواده در جامعه ما، سيري نزولي يافته و از هر سه ازدواج يک مورد آن به طلاق مي‌انجامد و اين در حالي است که ازدواج به‌صورت رسمي و ثبت‌شده اتفاق افتاده باشد، چراکه اخيراً با ماجراي ناخوشايند و سنت و قانون‌گريز ازدواج سفيد هم مواجهيم که غيررسمي است و لاجرم هيچ تعهد خاصي بين دو نفر در جهت سازوکارهاي مرسوم خانواده ايجاد نمي‌کند.

به نظر مي‌رسد معضل خانواده اگر بزرگان و مسئولان نخواهند چاره مناسبي براي آن بينديشند مي‌رود که به مصيبتي اجتماعي بدل شود. در جايي که دو جوان که با سنگ‌اندازي‌هاي خانواده و شرايط سفت و سختي که والدين براي همديگر مي‌تراشند از رسيدن به هم و تشکيل خانواده در مجراي رسمي آن نااميد مي‌شوند، اين بسيار طبيعي است که همين جوانان امروز، متوسل به شيوه‌هاي نامرسومي شوند که از سوي نهادهاي رسمي جامعه نه‌ تنها پذيرفته نيست که حتي گاهي جرم هم محسوب مي‌شود.

به نظر مي‌رسد حتي افزودن وام ازدواج در سال‌هاي اخير، گره‌اي از اين مشکل باز نکرده،چرا که پرداخت اقساط اين وام نياز به کار هر دو طرف دارد و در چنين شرايطي که جامعه با بحران بيکاري و اقتصادي مواجه است، بسياري از جوانان نمي‌توانند حتي روياي دريافت اين وام را در سر بپرورانند. و چنين مي‌شود که ما هرازگاهي با جواناني پرشوري مواجه مي‌شويم که به سبک و سياقي نه‌چندان مناسب جامعه و سنت‌هاي ما، به همديگر پيشنهاد ازدواج مي‌دهند؛ در کوچه و بازار، در دانشگاه ، در کافي‌شاپ... و البته که توسط پليس مورد بازخواست قرار مي‌گيرند. اما حقيقت اين است که اگر واقعاً درپي سروسامان دادن جوانان در پوشش امن خانواده هستيم، به‌جاي جرم‌انگاري چنين رفتارهايي، بهترين شيوه کمک به رساندن اين دو نفر به هم است؛ يعني ورود همين مراجع قضايي به مسئله و گفت‌وگو با خانواده‌ها و مهيا و آسان کردن شرايط ازدواج براي اينان. و پس از آن دادن مشورت در پيچ‌ها و بحران‌هاي خانوادگي براي جلوگيري از طلاق که اين روزها به آساني اتفاق مي‌افتد.

مسئله نگه‌داشتن نهاد خانواده و تداوم آن، به همان اندازه تشکيل خانواده، مهم است. درست مثل نهالي که تازه پس از کاشتن، نياز به مراقبت‌هاي خاص دارد و بدون اين مراقبت‌ها به‌زودي خشک خواهد شد.

انتظار تمام اين جوانان قرارگرفتن در محيط امن خانواده‌اي است که سرشار از عواطف انساني و نه معادلات و حساب‌وکتاب‌هاي منفعت‎طلبانه است و چه نيکو خواهد بود که نهادهاي اجتماعي و نيز مسئولان، ورودي جدي‌تر و دلسوزانه‌تر نسبت به اين مسئله داشته باشند.
مرجع : آفرینش
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد