پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ / ۲۲:۳۵
کد مطلب: 46766
۱

همه آنچه درباره درمان دارویی افسردگی باید بدانید

همه آنچه درباره درمان دارویی افسردگی باید بدانید
میگنا: اختلال افسردگی عمده یک بیماری معمول و جدی پزشکی است که علاوه بر ایجاد احساسات منفی در شما، بر نحوه فکر کردن و رفتار شما تاثیر می‌گذارد. خوشبختانه این اختلال قابل‌درمان است. افسردگی باعث می‌شود احساس غم و اندوه داشته باشید و علاقه خود را به فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌بردید از دست بدهید.

این اختلال می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی از لحاظ احساسی و جسمی شود و توانایی فرد را در کار و خانه کاهش دهد. همچنین شرایط سلامت فرد - مشکلات تیرویید، تومور مغزی یا کمبود ویتامین- می‌تواند علایم افسردگی را افزایش دهد، بنابراین مهم است که علل عمومی پزشکی را کنار هم بگذاریم.

برآورد شده در افراد 15 سال به بالا میزان افسردگی 7/6 درصد است و از هر 6 نفر، یکی -6/16درصد- گاهی در زندگی خود دچار افسردگی می‌شود. افسردگی می‌تواند در هر زمان برای فرد اتفاق بیفتد، اما به طور متوسط، ابتدای نوجوانانی تا اواسط 20 سالگی ظاهر می‌شود. زنان بیشتر از مردان به افسردگی مبتلا می‌شوند. نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد یک‌سوم زنان در طول زندگی خود مدتی افسردگی عمده را تجربه خواهند کرد.


داروهای ضدافسردگی چگونه کار می‌کنند؟
بیشتر داروهای ضدافسردگی با تغییر تعادل شیمیایی مغز به نام «نوروترانسمیتر» کار می‌کنند. در افراد مبتلا به افسردگی، سلول‌های مغز به مقدار درست به این پیام‌های شیمیایی دسترسی ندارند. داروهای ضدافسردگی مواد شیمیایی مورد نیاز را برای سلول‌های مغز فراهم می‌کنند. این داروها می‌توانند توسط هر پزشکی تجویز شوند، اما افرادی که علایم شدید افسردگی دارند اغلب به روان‌پزشک مراجعه می‌کنند.

انتظارات واقعی
به طور کلی، داروهای ضدافسردگی به خوبی کار می‌کنند، به‌خصوص هنگامی که همراه با روان‌درمانی استفاده می‌شوند. بیشتر افراد مبتلا به داروهای ضدافسردگی علایم بهبود در حس غم، کاهش میل به انجام کار و ناامیدی را گزارش می‌کنند، اما این داروها همیشه درست عمل نمی‌کنند. ممکن است 3-1 هفته زمان لازم باشد برای اینکه احساس بهتری داشته باشید و حتی زمان بیشتری برای درمان کامل شما لازم باشد. این موضوع شایع نیست، اما برخی افراد با داروهای ضدافسردگی بهبود نمی‌یابند و باید با پزشک خود سعی در درمان با روش دیگر داشته باشند.
 
آیا نیاز به تغییر دارید؟
اگر علایم شما بعد از 4 تا 6 هفته بهبود نیافته باشد، به پزشک خود بگویید. ممکن است به یک دوز بالاتر یا داروی دیگری نیاز داشته باشید.نخستین داروی تجویزشده برای افسردگی برخی افراد مناسب نیستند. بیشتر این افراد با یک داروی دیگر به نتیجه مطلوب می‌رسند. به یاد داشته باشید، رسیدن به فواید کامل داروهای ضدافسردگی می‌تواند تا 3 ماه طول بکشد.همچنین داروهای ضدافسردگی ممکن است در تعداد کمی از افرادی که به مدت طولانی آنها را مصرف کرده‌‌اند، تاثیر خود را متوقف کنند.
 
داروهایی با نام تجاری معروف -برند- در مقابل داروهای عادی
طبق نظر سازمان غذا و داروی آمریکا، هیچ‌گونه تفاوتی در قدرت، ایمنی و کیفیت داروهای عادی و داروهای معروف افسردگی به جز نام تجاری آنها وجود ندارد، اما یک مطالعه نشان داد ممکن است تغییرات اندک در نحوه جذب ماده دارویی توسط بدن وجود داشته باشد. اگر داروهای خود را به انواع عادی آن تغییر دادید و تاثیری مشاهده نکردید، به پزشکتان بگویید.

تاثیرگذاری داروهای ضدافسردگی
دوره درمان موفق معمولا چند ماه تا یک سال طول می‌کشد. حتی اگر احساس خوبی دارید مصرف داروی خود را ترک نکنید. اگر مصرف داروهای خود را قطع کنید، ممکن است افسردگی شما دوباره بازگردد.پزشکتان می‌تواند به شما در ایجاد روال مناسب برای استفاده منظم از داروهایتان کمک کند، برای مثال، قرص‌های خود را هر روز با صبحانه مصرف کنید.
 
مقابله با عوارض جانبی
از صحبت با پزشکتان درباره عوارض جانبی دارو خجالت نکشید. اغلب راه‌هایی برای مدیریت آنها وجود دارد. در ادامه چند نمونه بیان می‌شود، اما ابتدا با پزشک خود بررسی کنید که آیا این دارو برای شما مناسب است یا نه؟ مصرف داروهای ضدافسردگی با غذا می‌تواند به رفع حالت تهوع شما کمک کند. اگر دچار مشکلات جنسی هستید، تغییر داروی ضدافسردگی ممکن است به شما کمک کند. اگر احساس خستگی می‌کنید، سعی کنید داروی خود را 2-1 ساعت قبل از خواب مصرف کنید. اگر داروهای ضدافسردگی باعث بی‌خوابی شود، صبح آن را مصرف کنید. بسیاری از عوارض جانبی پس از چند هفته کاهش می‌یابد.

 تداخل‌های دارویی 
امروزه داروهای ضدافسردگی اغلب عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای ضدافسردگی قدیمی‌تر دارند و با متابولیسم بدن سازگارترند. با این حال، هر نوع داروی ضدافسردگی می‌تواند با سایر داروها و حتی مکمل‌های گیاهی یا رژیم غذایی تداخل داشته باشد. تداخل‌های دارویی می‌تواند منجر به عوارض جانبی شدیدتری شود بنابراین بر تاثیر داروی خود به خوبی توجه کنید. اجازه دهید پزشکتان در مورد هر داروی تجویزی جدید یا مکمل غذایی‌ای که قصد دارید مصرف کنید، اطلاع داشته باشد.
 
 درمانتان را  پیگیری کنید 
در صورت داشتن داروهای ضدافسردگی، پیگیری طول درمان ضروری است.بازگشت بیماری رایج است. اگر علایم افسردگی شما بازگشت داشت، ممکن است پزشکتان دوز دارو را تغییر دهد یا سعی کنید از داروی جدیدی استفاده کنید.اطمینان حاصل کنید که پزشکتان از تغییرات عمده زندگی شما، مانند از دست دادن شغل، ایجاد یک روند پزشکی دیگر یا باردار شدن شما آگاه است.
 
افسانه‌های داروهای ضدافسردگی
بعضی افراد نگران هستند که داروهای ضدافسردگی آنها را وارد زندگی روباتیک ‌کند. واقعیت این است که داروهای ضدافسردگی باعث کاهش احساس غم و اندوه می‌شود، اما احساسات شما را از بین نمی‌برد.نگرانی دیگر این است که شما باید داروهای ضدافسردگی را برای تمام سال‌های زندگی خود مصرف کنید. یک دوره معمول داروهای ضدافسردگی 6 تا 12 ماه طول می‌کشد. داروهای ضدافسردگی از نظر جسمانی اعتیادآور نیستند، اما نباید به طور ناگهانی متوقف شوند.

 
مزایای روان‌درمانی
نتایج مطالعات نشان می‌دهد روان‌درمانی در حالی که داروهای ضدافسردگی را مصرف می‌کنید می‌تواند روش موثری برای درمان افسردگی باشد.انواع روان‌درمانی شامل درمان رفتار شما می‌شود که بر افکار و رفتار منفی‌تان تمرکز دارد و روان‌درمانی فردی که بر روابط اجتماعی شما با دیگران متمرکز است.

افسردگی و ‌ورزش
ورزش «اندورفین» را در بدن شما آزاد می‌کند. این ماده شیمیایی مرتبط با بهبود خلق‌وخوی شماست و میزان افسردگی را پایین می‌آورد.
نتایج مطالعات متعدد نشان می‌دهد ‌ورزش منظم بدون دارو، درمان موثری برای افسردگی خفیف است.‌ ورزش همچنین می‌تواند به تاثیر بهتر دارو کمک کند،به‌خصوص جلسات گروهی یا تمرین با یک شریک ممکن است مفید باشد.
مرجع : یهداشت نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد