کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون دادستان کل کشور در گفت و گو با ایرنا:

آموزشگاه‌های کنکور به حال خود رها شده‌اند

ایرنا , 28 اسفند 1397 ساعت 21:32

معاون قضایی دادستان کل کشور با تاکید بر پیگیری حقوق عامه در قوه قضاییه از نظارت نکردن نهادهای مسئول بر فعالیت‌های مؤسسات آموزشی کنکور انتقاد کرد و گفت: تبلیغات برخی موسسات کنکور که مجوز هم ندارند، همچنان از تلویزیون پخش می‌شود.


 محمدجواد حشمتی، افزود: هر مؤسسه‌ای که برای آموزش و کنکور مجوز می‌گیرد، باید طبق قاعده و ضابطه فعالیت کند و از طرف دیگر نهادها و سازمان‌های مسئول نیز باید بر عملکرد این آموزشگاه ها نظارت داشته باشند.

وی افزود: قابل پذیرش نیست که برخی موسسات کنکور هر مطلبی را منتشر کنند و نظارتی بر آنها نباشد. نکته عجیب این است که وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و همچنین سازمان سنجش کشور نظارت کافی بر این موسسات ندارند و در واقع این آموزشگاه‌ها به حال خود رها شده‌اند.

حشمتی گفت: اگر این مؤسسات مجوز نشر گرفته‌اند، وزارت ارشاد باید نظارت کند و اگر مجوزشان برای فعالیت‌های آموزشی است، ضرورت دارد وزارت آموزش و پرورش نظارت داشته باشد و وزارت علوم یا سازمان سنجش نیز باید بر محتوای این آموزشگاه‌ها نظارت داشته باشند.

وی افزود: گاهی می‌بینیم برخی از این موسسات چند سی دی و جزوه را به قیمت چند میلیون تومان می‌فروشند و مردم فکر می‌کنند بر این موسسات نظارت لازم صورت می‌گیرد و به این انتشارات و تبلیغات اعتماد می کنند.

معاون دادستان کل کشور اضافه کرد: برای مردم موفقیت فرزندانشان مهم هست و به خیلی از مسائل جزیی و حاشیه‌ای توجه ندارند. رویش قارچ گونه موسسات و آموزشگاه‌های فعال در این حوزه که حتی برخی از آنان مجوز فعالیت هم ندارند و تبلیغاتشان نیز در صدا و سیما پخش می‌شود، جای تأمل و نگرانی دارد.

وی افزود: وقتی این مسائل به صدا و سیما اعلام می‌شود، آنان مساله کسب درآمد و انعقاد قرارداد و الزام به پخش این تبلیغات را مطرح می‌ کنند و زمانی که به وزارت ارشاد اعلام می‌کنیم، می‌گویند این آموزشگاه‌ها 30 درصد حجم تألیفات را به خود اختصاص داده‌اند و باعث رونق بازار کتاب شده و مسائلی مانند اشتغال را پیش می‌کشند.

حشمتی گفت: در نتیجه قرار شد هر کدام از دستگاه‌ها طبق وظیفه قانونی خود عمل کنند. اگر مسئولان نمی‌توانند در شرایط کنونی کنکور را حذف کنند حداقل می‌توانند بر بازار موسسات فرهنگی که برای کنکور فعالیت می‌کنند، نظارت داشته باشند.
وی خواستار تعیین معیاری برای هزینه‌هایی شد که این موسسات از مردم می‌گیرند و افزود: برای گرفتن پول از مردم باید ملاک و معیاری مشخص شود و نظارت موثر اعمال شود تا حقوق دولت و مردم تضییع نشود و این را هم در نظر بگیریم که در فعالیت‌های فرهنگی فقط کسب درآمد ملاک نیست.

حشمتی افزود: برخی از این موسسات برای برگزاری یک جلسه مشاوره و تعیین رشته بیش از 500 هزار تومان دریافت می‌کنند. البته مسئولان توصیه می‌کنند که مردم از پرداختن چنین هزینه‌هایی خودداری کنند ولی همان طور که می‌دانیم با توصیه مشکل حل نمی‌شود، ‌همان گونه که موقع ثبت نام دانش آموزان در مدارس هم این تذکر را می‌دهند ولی عملاً مدارس پول‌هایی از اولیا می‌گیرند و اتفاقی هم نمی‌افتد.


کد مطلب: 46774

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/46774/آموزشگاه-های-کنکور-حال-خود-رها-شده-اند

میگنا
  https://www.migna.ir