پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ / ۲۱:۱۲
کد مطلب: 46782
۱

به مناسبت روز مرد: خشونت خاموش

به مناسبت روز مرد: خشونت خاموش
‌مرد، همان مخلوق قوی خداوند است که غالبا به تنهایی بار سخت مشکلات، چالش‌ها، تنهایی و دغدغه‌های زندگی خودش و خانواده‌اش را به دوش می‌کشد تا عزیزانش کوچک ترین آسیب و ناراحتی را متحمل نشوند.

متاسفانه بسیار است زمان هایی که مردان تنها از روی چهره مصمم و جدی خود مقایسه می‌شوند؛ گاهی زنان فراموش می‌کنند که پشت این چهره جدی و سرسخت مردانه، قلبی از جنس طلا نهفته که گاهی نیازمند گریه، بهانه گیری و دوست داشته شدن است؛ مردان گاهی فراموش می‌شوند؛ گاهی در سایه سرد غرور خودخواسته‌شان نیازهایشان پنهان شده و از این رو مورد آزارهای روحی فراوانی قرار می‌گیرند؛ به گمان خیلی از افراد جامعه مردان هیچ‌گاه مورد آزار و اذیت و ظلم واقع نمی‌شوند، این درحالیست که همین تفکر حاکم در جامعه خود، اصلی ترین آزار بزرگ برای مردان است.

قربانیان مرد خشونت‌های خانگی درحال‌ حاضر جایی را برای پناه‌بردن به آن نداشته و در سکوتی سرد، با بی‌رحمی تمام قربانی خشونت روانی و گاه فیزیکی می‌شوند؛ این درحالیست که حمایت‌های مراجع قانونی محدود بوده و زنان با تکیه بر حقوق مادی(مهریه و نفقه) خود قدرت عمل بیشتری را دارند.


غرور مردانه، عامل جلوگیری از ثبت خشونت علیه مردان است
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان با بیان اینکه همسرآزاری در زندگی مشترک تنها شامل زنان نمی‌شود، گفت: مردان نیز در زندگی مشترک از سوی همسرانشان مورد آزار و اذیت واقع می‌شوند؛ اما آمار مراجعه و ثبت شکایت در بین آن‌ها بسیار محدود است.

سعید گلستانی، با تاکید بر اینکه تعداد کم پرونده‌های مردآزاری در زندگی مشترک، نشان از اقلیت در آن‌ها ندارد، مطرح کرد: مردان به‌دلیل غرور موجود و افکار حاکم در جامعه از ثبت شکایت و مراجعه به پزشکی قانونی اباء دارند؛ از این رو تعداد این گونه از پرونده‌ها بسیار کم است.
وی ادامه داد: افکار حاکم در جامعه از مردان شخصیتی فولادین و شکست ناپذیر دارند از این رو قبول مردآزاری در جامعه برای عموم افراد کمی دشوار است و این عاملی برای پنهان سازی آسیب‌ها و آزارهای وارد بر مردان در زندگی مشترک است.


پرونده‌های ثبت شده مرد آزاری با آنچه که در جامعه است تناقض دارد
مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان نیز با بیان اینکه همسر آزاری همواره از خط قرمزهای این سازمان است، اظهار کرد: همسرآزاری نیز شامل مرد آزاری حتی به شکل فیزیکی نیز می‌شود؛ اما پذیرش این مسئله در جامعه بسیار سخت و به نوعی غیرقابل باور است.
علی‌احسان صالح با اشاره به روحیات مردان، ادامه داد: ‌مراجعات مردان به پزشکی قانونی به‌دلیل همسرآزاری بسیار کم است اما این درحالیست که تعداد پرونده‌های ثبت شده با آنچه که در جامعه است تناقض دارد.
وی افزود: ‌یکی از دلایل عدم مراجعه مردان به پزشکی قانونی برای ثبت همسرآزاری از سوی زنان، به‌دلیل ترس از قضاوت‌ها و تمسخر اطرافیان است.


مردان نیز مورد همسرآزاری قرار می‌گیرند
مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز مردان را بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی، روانی و عاطفی دانست.
حمید رنجبران با بیان اینکه جامعه از مردان تصویر یک انسان قوی، شکست ناپذیر و عاری از هرگونه مشکلات را دارد، مطرح کرد: همین طرز تفکر در جامعه باعث شده تا مردان در برابر بیان عواطف، احساسات و مشکلات موجود، از مراجعه به اعضای خانواده و یا روانشناسان اجتناب کنند؛ چراکه در تصور مردان، صحبت کردن درمورد مشکلات روحی، عاطفی و یا مالی یک نقطه ضعف به شمارمی‌آید.

وی عدم تخلیه روانی آقایان را عاملی برای بروز و یا افزایش بیماری‌های روانی دانست و گفت: ایجاد خودپنداری منفی در بین آقایان به دلیل عدم بیان مشکلات و یا احساسات در بلند مدت بسیار خطرناک و زیان آور است؛ عموما مردان نسبت به بانوان کم‌تر به سلامتشان توجه می‌کنند.
مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در رابطه با همسرآزاری و آسیب دیدن مردان در زندگی مشترک از سوی همسرانشان، بیان کرد: همسرآزاری صرفا شامل آسیب رساندن به زن نمی‌شود بلکه مردان نیز گاها با همسرآزاری مواجه ‌اند؛ اما عموما درجامعه زن‌ها بیشتر از مردان در معرض همسرآزاری قراردارند.

وی ادامه داد: همسرآزاری تنها شامل آسیب‌های فیزیکی و ضرب و جرح نمی‌شود بلکه دارای انواع مختلفی اعم از آسیب‌های عاطفی، جنسی، روانی و مالی را هم شامل می‌شود.

رنجبران با تاکید بر مقاومت مردان در بازگو کردن مشکلاتشان، خاطرنشان کرد: اکثر مردانی که با همسرآزاری موجه اند از مراجعه به پزشک و روانشناس اجتناب کرده و غالبا روانشناسان در مشاوره‌های زوجین موفق به کشف مردآزاری در زندگی مشترک می‌شوند، چراکه آقایان بیان مردآزاری در زندگی مشترکشان را یک نقطه ضعف بزرگ دانسته و از بیان آن هراس دارند؛ به همین خاطر آمار دقیقی از مردآزاری در کشور وجود ندارد.
وی آزار عاطفی و جنسی را بیشترین نوع همسرآزاری بر مردان دانست و بیان کرد: براساس تجارب و تحقیقات به عمل آمده، همسرآزاری از نوع عاطفی و جنسی عموما شامل مردان می‌شود؛ نقش مخرب شبکه‌های اجتماعی در ارتباط برون خانوادگی و ارائه راه‌حل‌های نامناسب برای حل مشکلات زندگی زناشویی از جمله دلایل بروز و تشدید این نوع از همسرآزاری علیه مردان است.

حقوق مردان در جامعه نادیده گرفته می‌شود
یک روانشناس بالینی نیز با بیان اینکه گاهی حقوق مردان در جامعه نادیده گرفته می‌شود، گفت: بدون شک حقوق بانوان در جامعه در معرض فراموشی و پایمال شدن قرار دارد اما نکته قابل توجه این است که زنان با تمام تلاش به‌دنبال اثبات و یادآوری حقوق خود در جامعه هستند؛ این درحالیست که مردان به‌دلایل گوناگونی اعم از غرور، کم‌رویی و اهمال کاری خود تلاشی برای یادآوری حقوقشان در اجتماع نمی‌کنند.

امیرحسین یاوری با اشاره به عدم توجه برابری حقوق مردان و زنان در جامعه، مطرح کرد: بانوان در جامعه با تلاش‌های فراوان توانستند شغل‌های ویژه مردان مانند رانندگی ماشین‌های سنگین را به‌دست گیرند؛ این به‌گونه‌ایست که جامعه و بانوان تاکنون اجازه ورود مردان به شغل‌هایی مانند مربی مهدکودک که جامعه ویژه زنان می‌داند را نداده‌اند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد : در جامعه‌ای که حرف از برابری زن و مرد است باید هر دو کفه ترازو نیز در عمل یکسان باشد؛ بسیاری از مردان با داشتن مدارک تحصیلی مربوطه به‌دلیل مقاومت افکار جامعه اجازه ورود به برخی از شغل‌ها را ندارند؛ مربی مهد، معلم مراکز پیش‌دبستانی و اول ابتدایی از جمله هزاران حرفه‌هایی هستند که اکثریت در اختیار بانوان بوده و جامعه با ورود مردان مخالف است.

فراموشی حقوق مردان در سطح کلان کشوری
موسس مرکز مشاوره روزبه همدان با اشاره به ۲ نمونه بارز پایمال شدن حقوق مردان در سطح کشور، اظهار کرد: وجود معاونت امور بانوان در تشکیلات سازماندهی شده ریاست جمهوری و ساخت بیمارستان‌هایی ویژه زنان در سراسر کشور نشانه اهمیت دولت به بانوان است؛ این درحالیست که مردان در کشور هیچ‌گاه معاونتی ویژه و جداگانه به‌منظور رسیدگی به امور مخصوص خود ندارند؛ ‌همچنین آقایان در کشور هرگز بیمارستان و یا درمانگاهی ویژه خود را پیدا نمی‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه انکار وجود مردان خجالتی در جامعه غیر ممکن است، عنوان کرد: ‌تعدادی از مردانی که در جامعه زندگی می‌کنند از کم‌رویی رنج می‌برند؛ این درحالیست که اجتماع هرگز به این افراد توجهی نکرده است.

یاوری عدم وجود تخصصی ویژه مردان و یا فعالیت مراکز یا مغازه‌هایی ویژه آقایان را از جمله کمبودهای موجود در جامعه دانست و تصریح کرد: مردان در صورت مشکلات مردانه هیچ‌گاه پزشکی ویژه خودشان را پیدا نمی‌کنند؛ در تمامی شهرها و حتی روستاهای کشور مغازه‌هایی ویژه فروش البسه بانوان با هشدار (ورود مردان ممنوع) وجود دارد؛ این به‌شکلی است که برای مردان چنین موردی هرگز وجود نداشته و مردان کم‌رو و خجالتی در جامعه همواره برای تهییه لباس‌های خود در رنج هستند.

این روانشناس بالینی عدم وجود پارک ویژه مردان را نیز از دیگر موارد پایمال شدن حقوق مردان خواند و افزود: ساخت و راه‌اندازی پارک بانوان در تمام شهرهای کشور باعث شده تا زنان آزادانه با میل و رغبت مشغول تفریح و ورزش کردن شوند؛ این درحالیست که مردان خجالتی هرگز از این امکان بهره‌مند نبوده و نمی‌توانند هنگام ورزش کردن لباس‌های راحتی و موردعلاقه خودشان را استفاده کنند.

این دکتر متخصص با تاکید بر اینکه دغدغه و حقوق مردان کم‌رو در جامعه در حال فراموشی و بی‌توجهی است، بیان کرد: معاونت امور بانوان، بیمارستان زنانه، الزام قانونی وجود یک پزشک و پرستار زن در تمامی بخش‌های بیمارستان‌ها، پارک بانوان و ورود به شغل‌های مردانه از جمله حقوقی است که بانوان به آن دست یافته‌اند اما مردان از داشتن آنان محروم هستند.

وی ادامه داد: در جامعه هیچ انتظاری از تلاش و بدست آوردن این حقوق از سوی مردان وجود ندارد؛ همین عدم انتظار، خود به نوعی مردآزاری محسوب می‌شود.



گزارش از: فائزه صلواتی
خبرنگار ایسنا، منطقه همدان
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!