سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳ فروردين ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۹
کد مطلب: 46798
۰

کودک بیش فعال خود در مهمانی‌های نوروزی چگونه کنترل کنیم؟

کودک بیش فعال خود در مهمانی‌های نوروزی چگونه کنترل کنیم؟
میگنا: ماندانا رکنی روانشناس کودک و نوجوان در خصوص نحوه برخورد والدین با کودکان بیش‌فعال در مهمانی‌های نوروزی اظهار کرد: همان‌طور که از اسمش پیداست، یعنی فعال بودن بیش از اندازه همه مشکل از آنجا شروع می‌شود که این «اندازه» چقدر هست که بیشتر از آن، اختلال حساب می‌شود؟

وقتی شیطنت، جست و خیز، ابراز شدید و کنترل‌نشده هیجانات، سر و صدا راه‌انداختن هنگام بازی و البته بی‌توجهی به تذکر و هشدار اطرافیان، بیش از حد می‌شود، رفتار‌های کودک معمولا فقط با یک عنوان بیش‌فعالی مشخص معنی می‌شود.

اگر چنین کودکی دارید لابد بخشی از قضاوت‌ها و حرف‌های درگوشی دیگران را هم شنیده اید که مثلاً بچه را چقدر بد تربیت کرده اند یا لابد مشکلی دارند و از این حرف‌ها، کم نیستند خانواده‌هایی که به خاطر این مسأله منزوی شده اند. نه دوست دارند به میهمانی بروند و نه میهمان به خانه شان بیاید.

واقعیت این است که رفتار فرزند آن‌ها ارتباطی به تربیت او ندارد و نوعی اختلال محسوب می‌شود. این روز‌ها بیش فعالی کودکان جهان تنها یک معضل مربوط به حوزه سلامت و بهداشت نیست و فراوانی و تبعات آن، این پدیده را به یک بحران اجتماعی تبدیل کرده است.

رکنی با بیان اینکه برای رفتار صحیح با کودکان بیش فعال باید نگرش خود را تغییر داد افزود: بدانید رفتار کودک اختلال است و از روی قصد و عمد نیست و کودک شما توانایی یادگیری و موفقیت را دارد.

این روانشناس ادامه تصریح کرد: در هنگام صحبت کردن با کودک به حرف هایش به دقت گوش کنید و با او تماس چشمی برقرار کنید. با جملات ساده، آرام و محکم منظور خود را مطرح کنید و گاهی خود را به جای کودک بگذارید و سعی کنید بهتر است او را درک کنید.

به کودک فعالیت درست را آموزش دهید و قوانین و مقررات خانه را شفاف و روشن توضیح دهید همچنین سعی کنید رابطه صمیمی با او برقرار کنید و احساس خود را به او بگویید به عنوان مثال وقتی که جیغ می‌زند به او بگویید که وقتی جیغ می‌زنی من ناراحت می‌شم.

 با رفتار خود کار‌های درست و غلطی را که انجام می‌دهد به او نشان دهید و کودکتان را با سایر کودکان مقایسه نکنید و صفات او را تحسین کنید همچنین به او توجه مثبت داشته باشید و به او بگویید کدام رفتار او را دوست دارید.

این روانشناس با تاکید بر اینکه با فرزند بیش فعال، به هیچ وجه نباید جرو بحث کرد افزود: سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید، زیرا با دعوا کردن به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسید و در نهایت منجر به برقراری رابطه‌ای نادرست می‌شود.

بهترین راه در کاهش بی نظمی و آشفتگی کودکتان استفاده از روش ستاره دهی است به این شکل که قواعد و برنامه ریزی‌هایی را برای کودک در نظر بگیرید در ازای موفقیتش در هر کار به او یک ستاره بدهید و در نهایت بعد از جمع آوری تعداد مشخصی ستاره جایزه اصلی را (از قبل با او در مورد اینکه جایزه اصلی چه باشد هماهنگ کرده باشید) به او بدهید.

قبل از رفتن به مهمانی شرایطی را که قرار است به وجود آید را شناسایی کنید. پس از شناسایی موقعیت ها، ۳ تا ۴ رفتار مثبتی را که انتظار دارید کودک در مهمانی انجام دهد مشخص کنید و به او کاملا توضیح دهید که در مقابل انجام هر یک از رفتار‌های مثبت یک ستاره دریافت خواهد کرد و در ازای تعداد مشخصی ستاره جایزه اصلی را به او می‌دهید.

خیلی محترمانه مانع از دخالت دیگران در اجرای برنامه هایتان شوید اگر بعد از اجرای یک راهبرد نتیجه مثبتی نگرفتید صبور باشید و ناامید نشوید. علاوه بر فرا گرفتن مهارت‌های فرزند پروری باید انگیزه مثبت در خودتان ایجاد کنید که تعاملات سازنده‌ای را با فرزندتان داشته باشید.
 
 
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.