سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۵ فروردين ۱۳۹۸ / ۱۷:۴۲
کد مطلب: 46815
۱

مقابله با افسردگی پس از طلاق با ۷ روش کلیدی

مقابله با افسردگی پس از طلاق با ۷ روش کلیدی
میگنا: سیمه صالحی روانپزشک با اشاره به بالا رفتن آمار طلاق اظهار کرد: طلاق یا اتمام وضعیت تاهل، یکی از مهمترین پدیده‌های اجتماعی است که برای افراد تبعات زیادی را به همراه خواهد داشت؛ طلاق یک پدیده چند عاملی است که آسیب‌هایی را بر سطح فردی،خانوادگی و اجتماعی چه برای زن و چه برای مرد ایجاد می‌کند.
 
وی ادامه پیرامون آسیب‌های ایجاد شده بر اثر طلاق بیان کرد: طلاق، باعث برهم‌خوردن توازن خانواده می‌شود و ممکن است سازگاری و ارتباط با فرزندان با مشکل‌ رو به رو کند؛ این اتفاق در سطح فردی می‌تواند باعث ایجاد سرخوردگی، افسردگی، احساس گناه بدبینی، طردید، نگرانی از آینده‌ای مبهم، کنترل فرزندان، خیانت،  ترس از تنهایی، افسردگی، خلاء عاطفی، مشکلات روانی، اختلال خواب، کاهش انرژی و ریسک پذیری، مشکلات دوگانگی نقش، انزوا اجتماعی، کاهش فرصت‌های ازدواج، کاهش رضایت از زندگی و مشکلات اقتصادی در افراد شود.

صالحی با اشاره به سخت و تلخ بودن تجربه طلاق گفت: طرد شدن، تجربه دردناکی است که فرد تجربه می‌کند؛ فرد در روز‌های اول  پس از طلاق شرایط دشواری خواهد داشت، مراجعانی که برای این موضوع و برای پیداکردن خود و سازگاری با شرایط بعد از طلاق مراجعه می‌کنند با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو هستند که طرد شدن یکی از این موارد است.

وی ادامه داد: فردی که خواستار طلاق نبوده ممکن است احساس طرد شدگی بیشتری را حس و غصه خوردن را عمیق تر تجربه کند، اما این بدان معنا نخواهد بود که فرد پیشنهاد دهنده طلاق احساس طرد شدن را درک نمی‌کند؛ فرد پس از طلاق احساس خود سرزنشی، اشتباه و ابهام اینکه آیا اندازه کافی به خودم فرصت ندادم یا نه،کم شدن ارزش فردی خود و درد هیجانی را تجربه می‌کند. در هر شرایطی اولین مکانیزم دفاعی که فرد  دارد، سرزنش خود است.

این روانپزشک با توجه بالا بودن آسیب‌های روانی در خانم‌ها تصریح کرد: به طور معمول خانم‌ها پس از تجربه طرد شدن در خود فرو می‌روند و به جست و جو در گذشته می‌پردازند؛ همچنین برای کنار آمدن با فشار و اضطرابی که در حال تحمل آن هستند برای مدتی با دیگران صحبت نمی‌کنندو فاصله می‌گیرند.راه کار‌های ساده‌ای وجود دارد که قبل از مراجعه به مشاوره  به افراد کمک می‌کند تا به حالت طبیعی بازگردند.


طردشدگی را بپذیرید
صالحی بیان کرد: یکی از راهکارهای درمانی این است که افراد احساس طرد شدن را بپذیرند، احساس طرد شدن بخشی از فرایند جدایی است و هرچند این تجربه لذت بخش نخواهد بود اما کنار آمدن و پذیرش این درد کمک بیشتری خواهد کرد تا این دوران سریع تر بگذرد،  همچنین نباید این احساس را انکار کرد پس افراد باید آهسته به سمت پذیرش بروند و تمایل نداشته باشند به سرعت تغییر کنند؛ این احساس با حرف زدن و دلیل و منطق از بین نمی‌رود؛ برای آرام شدن و کنار آمدن با این احساس نباید عجول بود و تلاش بیهوده کرد.

خودتان را سرزنش نکنید
این روانپزشک افزود: مرور گذشته برای شناخت اشتباه و بررسی فرایندی که  قطار زندگیتان را به‌ ایستگاه طلاق رسانده است می‌تواند مفید باشد؛ همچنین افراد با مراجعه به مشاور آگاه خانواده می‌توانند، این مسیر را قابل پذیرش‌تر کنند، البته باید بسیار محتاطانه رفتار کرد تا فرایند به وسواس ذهنی ختم نشود، اینکه هر لحظه از خود بپرسید که « از من چه خطایی سر زده است؟ »یا «چگونه می‌توانستم مانع طلاق بشوم» و تاسف خوردن و سرکوفت زدن به خود نتیجه‌ای نخواهد داشت.

به خود ارزشمندی خود حمله نکنید!
وی در ادامه تاکید کرد: سرزنش کردن خودمان درواقع حمله به احساس خود ارزشمندی است که باعث می‌شود فقط درد هیجانی را در لحظه  بهبود بخشیم، قبل از خودسرزنشی، به این نکته توجه کنید که شما هر کاری را که می‌توانستید انجام داده‌اید؛ سرزنش کردن خود و مرور اشتباهات گذشته، نمی‌تواند چیزی را جبران کند؛ درست است که شما در حال تجربه کردن احساس دردناکی هستید، اما زیان سرزنش کردن از سود آن بیشتر است.

صالحی تصریح کرد: خانم‌ها تصور می‌کنند خودشان تنها هستند و همسر سابق آنها احساسات تلخی را تجربه نمی‌کند؛ همچنین این احساس زمانی بیشتر می‌شود که به تنهایی خود فکر می‌کنند، اما خانم‌‌ها باید بدانند هر ۲ طرف رابطه طرد شده‌اند این در حالی است که مرد نیز به چنین احساساتی دچار شده است و طلاق برای او نیز درد و رنجی را به همراه خواهد داشت؛  اگر شما دچار این نوع احساس شده اید، باید بدانید همسر شما هم در این مسیر آسیب دیده است.

با دوستان خود وقت بگذرانید
وی افزود: همه ما به اینکه دیگران دوستمان داشته و با ما همدلی کنند نیاز داریم؛ در این شرایط روحی رفت و آمد با آدم‌هایی که به آنها دل بستگی داشته‌ایم و برایمان ارزش‌ قائل هستند، بسیار مفید است زیرا باعث کاهش دردهای هیجانی خواهد شد.

تعمیم دادن افراطی ممنوع!!
این روانپزشک تاکید کرد: همسر شما به هر دلیلی نخواسته زندگی خود را با شما ادامه دهد به این معنا نخواهد بود که شما دوست داشتنی نیستید  و جذابیت خود را از دست داده‌اید،  این تجربه قرار نیست با دیگر افراد نیز تکرار شود؛ البته لازم است شما به خود فرصت دهید تا این موضوع را بپذیرید تا روابط آینده شما نیز به جدایی ختم نشود.
وی افزود: در مسیر مشاوره شما به این توانایی خواهید رسید که تصمیم گیری قاطعانه داشته باشید و  افکار نادرست و آزاردهنده را از خود دور  کنید؛  هر طلاق شامل عوامل زیادی است که شما و همسرتان را به این ایستگاه رسانده است.

وارد رابطه جدید نشوید
این روانپزشک افزود: تا زمانی که زخم طرد شدگی را با خود به همراه دارید، وارد رابطه جدیدی نشوید. این یک اشتباه است که بیشتر خانم‌ها مرتکب آن می‌شوند؛ این احساس طرد شدگی گاها  بسیار زیاد است و به احساس خود ارزشمندی شما آسیب می‌رساند؛ زمانی که هنوز این احساس در شما التیام پیدا نکرده است، شما باید از خود مراقبت کنید و وارد رابطه جدیدی نشوید، اگر این اتفاق بیفتد شکست بیشتر و راحت‌تر اتفاق خواهد افتاد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد