سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۶ فروردين ۱۳۹۸ / ۰۸:۰۰
کد مطلب: 46819
۱

بیشترین و کمترین نرخ بیکاری مربوط به کدام رشته‌های دانشگاهی است؟

میگنا: مرکز آمار و اطلاعات راهبردی، آمار جدیدی از میزان اشتغال و بیکاری در رشته‌های تحصیلی مختلف به تفکیک جنسیت منتشر کرده است؛ در این جدول نرخ بیکاری در برخی از رشته‌ها به عنوان رشته دارای درصد بالای بیکار عنوان شده است که شاید کمتر کسی تصور کند در این رشته آمار بیکاری بالاست و ممکن است بسیاری از افراد که به این رشته‌ها علاقه‌ای ندارند به امید اشتغال وارد این رشته‌ها شده‌اند.
 
آمار اعلام شده درباره ۱۲۵۰۰۵۷۱ نفر یعنی ۶۵۷۱۹۱۱ مرد، ۵۹۲۸۶۶۰ زن و در ۲۲ رشته دانشگاهی است؛ بر اساس این آمار رشته حفاظت محیط زیست با ۳۷.۵ درصد بالاترین نرخ بیکاری و رشته بهداشت با ۸.۷ درصد پایین‌ترین نرخ بیکاری را دارد.

پس از رشته حفاظت محیط زیست، رشته‌های علوم کامپیوتر با ۳۳.۱ درصد، رشته علوم حیاتی (زیستی) با ۲۸.۴ درصد، رشته معماری و ساختمان سازی با ۲۶.۲ درصد، رشته علوم فیزیکی (طبیعی) با ۲۵.۷ درصد، رشته صنعت و فرآوری با ۲۵.۲ درصد و رشته حقوق با ۲۴.۱ درصد بیشترین نرخ بیکاری را دارند.

بر اساس این آمار رشته‌هایی که کمترین نرخ بیکاری را دارند به ترتیب شامل رشته بهداشت با ۸.۷ درصد، رشته تربیت معلم و علوم تربیتی با ۹.۳ درصد، رشته خدمات امنیتی با ۱۰.۰ درصد، رشته خدمات حمل و نقل با ۱۰.۶ درصد، رشته دامپزشکی با ۱۳.۳ درصد و رشته علوم انسانی با ۱۴.۱ درصد نرخ بیکاری است.

نکته قابل توجه در این آمار نرخ بیکاری در رشته مهندسی و حرفه‌های مهندسی است که علی رغم تقاضا و استقبالی که از این رشته وجود دارد نرخ بیکاری در آن ۲۱.۰ درصد است که نسبت به فارغ‌التحصیلان این رشته آمار بالایی است.

رشته هنر در این آمار نرخ بیکاری ۲۳.۵ درصد را دارد که نشان دهنده نادیده گرفته شدن این رشته در جامعه و جایگاه آن است. رشته ریاضیات و آمار هم علی رغم اهمیتی که دارد دارای نرخ بیکاری ۱۵.۴ درصد است که در مقایسه با رشته‌های دیگر قابل چشم پوشی است.

بر اساس این آمار سهم زنان از بیکاری بیشتر از مردان است؛ نرخ بیکاری در زنان ۳۰.۴ درصد و در مردان ۱۳.۵ درصد است که خود می‌تواند دلایل متعدد و مختلفی داشته باشد.

 

 
 
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين