سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۶
کد مطلب: 46849
۱
چند توصیه برای رفع مشکلات خواب کودکان

چرا بچه ها هنگام خوابیدن مقاومت می کنند!

چرا بچه ها هنگام خوابیدن مقاومت می کنند!
میگنا: کودک یکساله ای دارم که خیلی سخت به خواب می رود و برای خوابیدن بسیار مقاومت می کند. لطفاً بفرمایید چگونه خواب او را تنظیم کنم؟

خوابیدن کودکان در شب آن‌هم سریع و بی‌دردسر، بیشتر شبیه افسانه‌هاست و به‌ندرت اتفاق می‌افتد. من در مورد خواباندن کودکتان یک سری توصیه ارائه می‌دهم.

این توصیه‌ها را حتماً به کار ببرید. زود خسته نشوید. ایجاد هر عادت مثبتی در کودکان زمان‌بر و گاه بسیار خسته‌کننده است پس صبورتر باشید:

- اگر والدین هر شب، خودشان کودکان را بخوابانند، او یاد نمی‌گیرد که خودش به‌تنهایی بخوابد و ممکن است برای به تخت خواب رفتن و جلب‌توجه والدین، گریه کند. او را هنگامی‌که هنوز نیمه‌خواب است و کامل نخوابیده در تخت خواب بگذارید. با این روش می‌آموزد که برای خوابیدن به خود متکی باشد، حتی اگر نیمه‌های شب از خواب بیدار شود.

- کودکان نوپا و پیش‌دبستانی، اگر به میزان کافی نخوابند، می‌توانند تحریک‌پذیر باشند و این باعث می‌شود برخی از کودکان حتی، بیشتر از قبل در برابر خوابیدن، مقاومت کنند. کودکان نوپا و پیش‌دبستانی، نیاز به 11 تا 14 ساعت خواب در هر 24 ساعت دارند. مقداری از این زمان نیز صرف چرت زدن می‌شود. در این سنین داشتن یک برنامه منظم و دقیق برای خوابیدن، بیدار شدن، چرت زدن و همچنین وعده‌های غذایی و زمان بازی مناسب برای کودکان، امری بسیار مهم و اساسی است.

- اضطراب جدایی نیز می‌تواند مشکلات خواب را افزایش دهد. صحبت کردن، آواز خواندن، تکان‌های گهواره و یا پرخوری، به‌نوبه خود ممکن است این مرحله را به عادت بد شب‌بیدار شدن، تبدیل نماید. در حدود 6 ماهگی می‌توانید او را برای تنها خوابیدن آماده کنید. در صورت بیدار شدن، اگر کودک،
علائم بیماری ندارد، برایش به‌آرامی لالایی گفته و پشتش را بمالید؛ اما بلندش نکنید یا به او غذا ندهید. برای کودکان نوپایی که از تاریکی شب می‌ترسند، یک چراغ‌خواب کوچک می‌تواند باعث آرامش شود.

- هر شب انجام کارهای یکسان قبل از خواب، به کودک کمک می‌کند که فرق بین زمان بیداری و خواب را بفهمد. یک برنامه‌ی خواب منظم که شامل کارهایی مانند حمام کردن، داستان گفتن، غذای سبک و پس‌ازآن چراغ‌های خاموش باشد، به او در درک زمان خواب کمک می‌کند. این برنامه باید هر شب به‌طور یکسان اجرا شود و همیشه به اتاق‌خواب کودک منتهی شود. متخصصین پیشنهاد می‌دهند که این برنامه را از 4 ماهگی برای کودک اجرا کنید.

- خواه به دلیل اضطراب جدایی باشد یا نبود یک برنامه‌ی دقیق خواب، یا به هر بهانه دیگر، بعضی از کودکان برای بیدار ماندن پافشاری و بهانه‌تراشی می‌کنند. ممکن است بخواهند داستان دیگری برایشان بخوانید یا نوشیدنی دیگری بنوشند و یا دوباره به حمام بروند؛ اما شما کوتاه نیایید، هر چند دقیقه یک‌بار به اتاق کودک بروید و او را با مهربانی به خوابیدن تشویق کنید؛ مدت‌زمان این سر زدن‌ها، هر بار باید کوتاه‌تر شود.

- اگر فرزندتان در طول روز از خواب کافی برخوردار نباشد، خواه‌ناخواه هنگام شب، در خوابیدن، دچار مشکل می‌شود. بیشتر نوزادان به دو یا سه وعده خواب کوتاه در روز نیاز دارند. کودکان نوپا نیاز به حداقل یک‌بار چرت زدن در روز و کودکان کوچک‌تر اغلب به دو بار چرت زدن نیاز دارند. بیشتر کودکان تا سن 5 سالگی عصرها می‌خوابند. به خلق‌وخوی فرزندتان توجه کنید، اگر بداخلاق و خواب‌آلود است، اجازه دهید چرت بزند؛ اما مانع خوابیدن او تا وقت خواب شبانه و یا خواب‌های مقطع بشوید.
مرجع : تبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد