سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ / ۱۵:۳۱
کد مطلب: 46891
۰

۱۱ غذای سرطان زایی که هر روز مصرف می‌کنید

میگنا: حتماً خوب می‌دانید که داشتن رژیم غذایی سالم یکی از مهمترین اقداماتی است که برای کاهش ابتلا به سرطان می‌توان انجام داد. برای محافظت از سلامت بدن، مواد غذایی سرطان زا را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

در ادامه این مطلب با ۱۱ ماده غذایی سرطان زا آشنا می‌شوید که باید هر چه سریعتر مصرف آن‌ها را به طور کامل قطع کنید. خوشبختانه برخی از این موارد در صورتی که با روش متفاوتی پخته شوند، خطری برای سلامتی به وجود نمی‌آورند. ولی باقی آن‌ها ارزش غذایی ندارند و مصرفشان باید محدود شود. نخوردن مواد غذایی محبوب کار ساده‌ای نیست، ولی با کمی اقتدار و تصمیم جدی می‌توانید راهی نو را پیش بگیرید.



۱ - غذای رژیمی
شاید باورتان نشود، ولی بسیاری از مواد غذایی آماده که با نام غذای سالم و رژیمی به فروش می‌رسند، سرطان زا هستند. زمانی که چربی ماده غذایی به صورت طبیعی حذف گردد، ماده باقی مانده طعم چندان خوبی ندارد. پس تولید کنندگان مواد غذایی بعد از این مرحله شیرین کننده‌های مصنوعی و سدیم را جایگزین چربی می‌کنند.

این اقدام نه تنها باعث نمی‌شود فرد مصرف کننده غذای کم چربی مصرف کند، بلکه میزان زیادی ماده سرطان زا را وارد بدن خود می‌کند. در حقیقت بسیاری از خوراکی‌های بسته بندی شده حاوی مواد افزودنی هستند که یا اعتیاد به وجود می‌آورند و یا متاسفانه منجر به مرگ می‌شوند. برای کاهش وزن بهتر است از مواد غذایی کاملی مانند میوه و سبزیجات به جای مواد رژیمی تقلبی استفاده کنید. با مصرف این خوراکی‌های سالم از چربی و قند سالم، از عناصر ضروری رژیم غذایی که به میزان متعادل وجود دارند، لذت می‌برید.


۲ - نوشابه‌های گازدار
بله، باید مصرف سودا و نوشابه‌های گازدار را هم کنار بگذارید. این نوشیدنی هیچ ارزش غذایی ندارد و فقط مقدار زیادی قند وارد بدن شما می‌کند. بدتر آنکه نوع قند یافت شده در نوشابه‌های گازدار از نوع شربت ذرت پر فروکتوز است. این ماده نوع بسیار غلیظ شده قند است و تجزیه آن برای بدن به سختی انجام می‌شود. این قند درون کبد باقی می‌ماند و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
کولا یا نوشابه سیاه نیز یکی از نوشابه‌های گازدار خطرناک است که علاوه بر قند ذکر شده، نوعی رنگ مصنوعی دارد که حاوی ماده سرطان زای شیمیایی ۴ -MEI است. نوشیدن نوشابه‌های گازدار را کنار بگذارید و به جای آن به سراغ نوشیدن چای سیاه با طعم عسل یا آب میوه‌های طبیعی بروید.


۳ - آرد سفید تصفیه شده
تصور نکنید که با نخریدن نان سفید دیگر از این ماده دوری کرده اید. آرد سفید تصفیه شده در بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده از ماکارونی و نان گرفته تا کیک و شیرینی وجود دارد. مشکل اینجاست که آرد سفید هر ذره از مواد با ارزش گندم را در حین عمل فرآوری از دست داده و در مرحله آخر با جریان زیاد گاز کلر به رنگ سفید با بافت ملایم در آمده است.
مصرف زیاد آرد سفید تصفیه شده احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. به جای استفاده از نان سفید به سراغ نان‌های غله کامل بروید و به جای ماکارونی از برنج قهوه‌ای و کینوا استفاده کنید. اگر بخواهید خودتان در خانه نان بپزید، قطعاً نتیجه سالمتری بر جای می‌گذارید.


۴ - چیپس سیب زمینی
حقیقتاً چیپس بسیار خوشمزه است، ولی مقدار زیادی اسید چرب ترانس، نمک، مواد نگهدارنده و نوعی ماده سرطان زای شناخته شده به نام آکریلامید دارد. این ماده سرطان زا در هر ماده غذایی که در درجه حرارت بالا گرمادهی شده و به صورت چیپس در می‌آید، یافت می‌شود چرا که این خوارکی‌ها در روغن داغ در حال سوختن سرخ می‌شوند. خوشبختانه گزینه‌های شور و ترد سالمتری در دسترس هستند.
برخی از بیسکوییت و کراکرها به دلیل اینکه درون فر پخته می‌شوند و سرخ نمی‌شوند، انتخاب بهتری هستند. ذرت بو داده هم به دلیل اینکه از دانه غله کامل تهیه شده گزینه مناسبی است، به شرط آنکه در خوردن آن زیاده روی نکنید.


۵ - روغن‌های هیدروژنه
شاید تصور کنید که روغن‌های گیاهی و نباتی سالم‌تر هستند. باید بدانید که در واقع این روغن‌ها به صورت طبیعی از درون گیاه خارج نمی‌شوند، بلکه به صورت شیمیایی و طی فرآیندی به نام هیدروژنه کردن به دست می‌آیند. روغن‌های هیدروژنه حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ هستند و مصرف مقدار زیاد آن باعث افزایش احتمال بروز سرطان می‌شود.
بسیاری از محصولات پخته شده تجاری با استفاده از روغن‌های هیدروژنه تولید می‌شوند. برای آشپزی در خانه از روغن زیتون، سویا و کانولا استفاده کنید. برای سلامت بیشتر می‌توانید انواع شیرینی، کیک و حتی نان را درون خانه آماده کنید یا برای خرید در فروشگاه‌ها به برچسب روی خوراکی‌ها و مواد تشکیل آن‌ها بیشتر دقت کنید.


۶ - مارگارین
مارگارین به عنوان جایگزین کره، گزینه بدتری به شمار می‌رود. به دلیل اینکه این ماده از روغن‌های گیاهی ساخته شده، سرشار از اسید چرب ترانس است. مارگارین احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، زیرا در فرآیند تولید آن، روغن‌ها در درجه حرارت بالایی گرمادهی می‌شود که موجب تولید مواد شیمیایی خطرناک لیسیدول و ۳ -MCPD می‌گردد. زمانی که این مواد شیمیایی هضم می‌شوند، سم خطرناکی را درون بدن آزاد می‌کنند. بهتر است همان کره را مصرف کنید، ولی در مصرف حجم آن بی گدار به آب نزنید.


۷ - گوشت قرمز کبابی یا فرآوری شده
گوشت قرمز منبع غنی پروتئین محسوب می‌شود، ولی مقدار زیادی هم اسید چرب اشباع شده دارد. مصرف این ماده خوراکی باید به صورت محدود صورت بگیرد و در حین مصرف، به طبخ و نحوه آماده سازی آن دقت شود. زمانی که گوشت را کباب می‌کنید، لکه‌های سیاه و زغالی روی گوشت کبابی نشانه واضحی از حضور ماده آکریلامید است، این ماده سرطان زا در اثر حرارت بالا به وجود می‌آید. بر اساس برخی از مطالعات، گوشت زغالی سرطان لوز المعده را تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد!
گوشت‌های کنسروی و فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و مانند آن هم به دلیل نحوه تولیدشان خطرناک هستند. مواد شیمیایی سرطان زا مانند نیتریت و نیترات برای ماندگاری بیشتر گوشت استفاده می‌شود، ولی برای بدن مضر هستند. حتی دودی کردن گوشت هم نوعی متد خطرناک برای محافظت و عمر بیشتر آن است.


۸ - پاپ کورن مایکروویوی
آماده کردن پاپ کورن در مایکروویو بسیار ساده است، ولی باید بدانید که پاکت‌های آماده آن واقعاً سمی هستند. این پاکت‌ها با ماده شیمیایی به نام PFOA که عامل سرطان است، پوشش دهی شده اند. کره استفاده شده در این ذرت که برای طعم دهی به کار می‌رود نیز به نوعی خطرناک بوده و حاوی ماده شیمیایی به نام دی استیل است. برای آماده کردن ذرت می‌توانید دانه‌های تازه و سالم را به صورت باز خریداری کرده و با روغن زیتون و سبزیجات معطر طعمدار کنید.


۹ - مواد غذایی کنسروی خصوصاً گوجه فرنگی
معمولاً سبزیجات زمانی که به صورت کنسروی نگهداری می‌شوند، مواد مغذی کمتری نسبت به انواع تازه یا حتی فریز شده دارند و دلیل آن هم مقدار زیاد سدیمی است که در فرآیند محافظت و نگهداری به کنسرو اضافه شده است. میوه‌های کنسروی در شربت ذرت فروکتوزی نگهداری می‌شوند. ولی این نکته دلیل ممنوعیت توصیه شده در مصرف کنسروها نیست. مشکل واقعی خود قوطی‌ها هستند. این قوطی‌ها با ماده شیمیایی به نام بیسفنول‌ای یا BPA پوشش دهی شده اند. BPA به عنوان بازدارنده هورمونی شناخته می‌شود و با سرطان نیز در ارتباط است. هیچ راهی وجود ندارد که این ماده شیمیایی درون ماده غذایی داخل قوطی کنسرو وارد نشود، ولی در رابطه با غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی تاثیر آن بیشتر می‌شود. بهتر است از کنسرو استفاده نکنید مگر اینکه برچسب عاری از BPA روی آن وجود داشته باشد.


۱۰ - ماهی سالمون پرورشی
ماهی سالمون وحشی زندگی سالمتری دارد و قادر است از هر غذایی که دوست دارد، لذت ببرد. غذای این ماهی‌ها زمانی که کوچک هستند شامل زئوپلانکتون و بی مهرگان کوچک بوده و زمانی که بزرگتر می‌شوند از شاه ماهی و ماهی کریل تغذیه می‌کنند. در حالی که ماهی سالمون پرورشی معمولاً با ترکیبی از ماهی‌های مختلف، غذای گیاهی و آنتی بیوتیک‌ها تغذیه می‌شوند.

سالمون وحشی در اثر تغذیه‌ای که دارد، به طور طبیعی صورتی رنگ است، ولی پرورش دهنده‌های ماهی سالمون رنگ صورتی را به غذای آن‌ها اضافه می‌کنند تا ظاهر طبیعی داشته باشند. نتیجه نهایی نوعی ماهی پرورشی سرشار از ماده سرطان زای PCB، دی اکسین و جیوه است. این ماهی همچنین اسید چرب امگا ۳ کمتری برای سلامت قلب دارد. به یاد داشته باشید که همیشه ماهی سالمون وحشی بخرید تا هم طعم بهتری داشته باشد و هم مواد غذایی مورد انتظار را به بدن شما برساند.

۱۱ - میوه و سبزیجات غیر ارگانیک
محصولات ارگانیک قیمت بالاتری نسبت به محصولات دیگر دارند. دلیل ترجیح استفاده از انواع میوه وسبزیجات ارگانیک این است که اغلب کشاورزان از سموم و کودهای شیمیایی مختلفی در حین پرورش گیاهان استفاده می‌کنند که برای سلامت بدن مضر است. برای مثال علف کش آترازین باعث رشد تومور و اختلالات تولید مثلی می‌شود. برای کاهش مصرف مواد شیمیایی سرطان زا از محصولات ارگانیک استفاده کنید تا بتوانید سلامت بیشتر و عمر طولانی تری به خود ببخشید.
 
 
مرجع : برترین ها
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...