سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ / ۱۹:۳۶
کد مطلب: 46893
۱
خطرات بروز عفونت‌های مغزی در کودکان

عاملی که به بروز رفتارهای خشونت‌آمیز منجر می‌شود

عاملی که به بروز رفتارهای خشونت‌آمیز منجر می‌شود
کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند نوزادانی که به بیماری‌هایی، چون مننژیت یا دیگر عفونت‌های سیستم اعصاب مرکزی مبتلا می‌شوند، در آینده ۲۰ درصد بیش از سایرین در زندگی رفتار‌های خشونت آمیز انجام می‎دهند.
 
بروز عفونت‌هایی چون مننژیت، انسفالیت و تبخال می‌تواند ریسک انجام رفتار‌های خشونت آمیز در سال‌های آینده در کودکان را تشدید کند.
 
کارشناسان اعتقاد دارند باکتری و ویروس‌ها سبب تحریک سیستم ایمنی بدن انسان و بروز التهاب دربدن می‌شوند، این التهاب می‌تواند بر مناطقی از مغز که مسئول کنترل رفتار است اثر بگذارد و به این ترتیب سبب بروز رفتار‌های خشونت آمیز و پرخاشگری در افراد شود.
 
محققان این یافته‌ها را با بررسی برروی ۲.۲ میلیون نوزاد که مبتلا به انواع عفونت‌های سیستم اعصاب مرکزی درطی سال اول تولد بوده‌اند به دست آورده‌اند.
 
عفونت‌های CNS شامل مننژیت، انسفالیت و ویروس تبخال است که همچنین می‌تواند زمینه ساز زخم‌های سرطانی شود؛ عفونت سیستم ایمنی بدن انسان را تحریک و سبب التهاب می‌شود.
 
مطالعه درباره ارتباط رفتار‌های خشونت آمیز در افراد با ابتلای آن‌ها در سال‌های دور به بیماری‌های عفونی سیستم اعصاب مرکزی به وسیله محققان موسسه کارولینسکا دراستکهلم کشور سوئد انجام شده است.
 
محققان اعتقاد دارند اعمال رفتار‌های خشونت آمیز برگرفته از خصوصیت‌های ژنتیکی، سبک زندگی و حوادث آن است و همچنین می‌تواند در اثر ابتلا به برخی بیماری‌ها روی دهد.
 
عفونت‌های مرتبط با سیستم اعصاب مرکزی بر فعالیت بخش زیادی ازبدن انسان اثر می‌گذارد و می‌تواند سبب نابینایی، ناشنوایی، ناتوانی ذهنی و حتی بروز اختلال در عملکرد شناختی فرد شود.
 
این نخستین بار است که کارشناسان به مطالعه درباره ارتباط عفونت‌های مغزی در نوزادان با انجام رفتار‌های خشن به وسیله آن‌ها درسال‌های آینده پرداخته‌اند.
 
در این مطالعه دانشمندان به بررسی وضعیت سلامت حدود ۲۲۶۲۵۹۷ نوزاد که در طی سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۵ در کشور سوئد متولد شده‌اند؛ پرداخته‌اند.
 
به گفته دانشمندان تنها بروز عفونت‌های مغزی و مرتبط با سیستم اعصاب مرکزی می‌تواند زمینه ساز بروز خشونت در رفتار افراد درسال‌های آتی شوند و بروز عفونت در سایر مناطق بدن سبب ایجاد چنین دگرگونی‌هایی در رفتار کودکان نمی‌شود.
 
کارشناسان با بررسی اسکن مغزی افراد بزرگسال که مرتکب جرم و جنایت شده‌اند؛ دریافتند در مغز بیشتر آن‌ها نوعی پروتئین التهابی وجود دارد که در اثر فعالیت سیستم ایمنی بدن به وجود می‌آید.
 
این پروتئین‌ها معمولاً در اثر ابتلای افراد به عفونت‌های مغز ایجاد می‌شوند و می‌توانند مانع از رشد برخی از بخش‌های مغز یا عملکرد متفاوت آن شوند.
 
افزون بر ابتلای نوزاد به عفونت‌های مغزی برخی دیگر از عامل‌ها چون سطح سواد والدین، میزان تحصیلات فرد و حوادث پیش آمده در طول زندگی هم می‌تواند در بروز رفتار‌های ناهنجار در افراد اثرگذار باشد.
 
 
برخی جهش‌های ژنتیکی نیز می‌توانند زمینه ساز بروز رفتار‌های جنایتکارانه و خشونت آمیز شوند که از آن جمله می‌توان جهش ژن CDH۱۳ را نام برد.

این ژن همچنین می‌تواند سبب بیش فعالی در کودکان شود. نتیجه‌های این مطالعه درمجله Brain, Behavior and Immunity منتشر شده است.

منبع:Dailymail
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...