سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ / ۰۴:۰۰
کد مطلب: 46913
۱

چرا نوزادان به زردی مبتلا می‌شوند؟

چرا نوزادان به زردی مبتلا می‌شوند؟
میگنا: دکتر هادی سماعی فوق تخصص طب نوزادی و پیرامون تولد درباره علت زردی در نوزادان اظهار کرد: هنگام بیماری، پوست بیمار و سفیدی چشم رنگ زرد به خود می‌گیرد به بیماری نیز زردی گفته می‌شود. با بالا رفتن ماده‌ای به نام بیلی‌روبین در خون فرد بیماری زردی ایجاد می‌شود. این بیماری در هر سنی با علت و مقدار متفاوتی بروز خواهد کرد، که عوارض متفاوتی نیز به همراه دارد.
 
وی ادامه داد: از کودک چند ساعته تا فرد صد ساله مستعد ابتلا به بیماری زردی هستند، زردی در هر سنی علل متفاوتی دارد؛ نوزادان در ساعات و روزهای اولیه زندگی خود ممکن است به زردی مبتلا شوند، اکثرا این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که گروه خونی نوزاد با گروه خونی مادر یکسان نباشد؛ به طور مثال اگر گروه خونی مادر O باشد  و نوزاد گروه خونیA یا B داشته باشد؛ احتمال اینکه نوزاد به زردی مبتلا شود بسیار زیاد است. 
 
سماعی با اشاره به ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد تصریح کرد: این ناسازگاری می‌تواند براثر ناسازگاری RH گروه خونی باشد؛ مادر با گروه خونی RH منفی، اگر نوزاد RH مثبت متولد کند، ممکن است نوزاد دچار زردی شود, همچنین در مناطق شمالی و جنوبی ایران کمبود یک نوع باکتری در خون افراد  که به آن فاویسم می‌گویند و به شکل مادرزادی نیز است،  در نوزادان باعث ابتلا به زردی می‌شود.

وی افزود: همچنین نخوردن و ناکافی بودن شیرمادر در روزهای اول تولد نوزاد را  به زردی مبتلا خواهد کرد؛ در بعضی از موارد نیز در شیرمادر ماده‌ای وجود دارد که باعث ایجاد زردی در نوزاد می‌شود؛ با این اوصاف خطر ابتلای نوزادان به بیماری زردی باید مورد توجه قرار گیرد،  نوزاد باید در بدو تولد معاینه و در صورت بالا بودن مقدار بیلی روبین خون، اقدامات درمانی آغاز شود.

سماعی درباره پیشگیری از این بیماری بیان کرد:  مادر و پدر قبل از اقدام به بارداری باید از این اختلاف گروه خونی مطلع و از خطر ابتلا به این بیماری آگاهی کافی داشته باشند؛ متخصص زنان و زایمان نیز باید با مشخص کردن گروه خونی مادر و پدر نوزاد همچینین RH خون مقدار ریسک ابتلای نوزادشان به زردی را به آنها اطلاع دهد؛ همچنین درباره بیماری فاویسم و احتمال ابتلا به این بیماری نیز باید آزمایشات لازم انجام شود.
 
این فوق تخصص طب نوزادی و پیرامون تولد درباره درمان بیماری زردی در نوزادان نیز توضیح داد: در اولین اقدام باید برای  پیشگیری از بالا رفتن میزان زردی در نوزاد آزمایشات لازم انجام شود و برای درمان آن با پزشک مشورت کرد، پزشک با توجه به میزان زردی نوزاد روش درمان را انتخاب می‌کند و اقدامات لازم را انجام خواهد داد؛ خواباندن نوزاد زیر چراغ‌های مخصوص یکی از راه‌های درمان است،  این چراغ‌ها خاص بوده و با مهتابی‌های عادی تفاوت دارد. اگر زردی نوزاد بالا باشد برای جلوگیری از آسیب‌های مغزی خون نوزاد تعویض می‎‌شودغ پدر و مادرها باید بدانند خوراندن گیاه‌های مختلف به نوزاد یا مادر و ارتباط دادن این بیماری به طبع گرم و سرد مواد غذایی، انجام حجامت و دیگر اقدامات بدون اطلاع پزشک نوزاد، نادرست است و تاثیر چندانی در روند درمان نوزاد نخواهد داشت.
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد