کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اولین اندیشکده اسلامی روان شناسی راه‌اندازی می‌شود

26 فروردين 1398 ساعت 0:39

رئیس سازمان نظام روانشناسی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا اندیشکده اسلامی بومی‌سازی رشته روانشناسی مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی را ایجاد کنیم، گفت: بر همین اساس یکی از برنامه‌های ما در حوزه روانشناسی که پاسخی به دغدغه‌های مقام معظم رهبری هم در این حوزه خواهد بود.


میگنا: دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه مسئله مشاوره و روان‌شناسی با موضوعات قرآنی ارتباط تنگاتنگی دارد، اظهار کرد: سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره می‌تواند یکی از مهم‌ترین پایه‌های حوزه روان‌شناسی دینی و مذهبی در کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه ما با پرداختن به مسئله روان‌شناسی دینی و مذهبی باید بتوانیم موضوع روانشناسی مبتنی بر فرهنگمان را در کشور نهادینه کنیم، افزود: با شروع این فعالیت و ادامه روند آن می‌توانیم مسئله روان‌شناسی مذهبی را به سایر کشور‌ها هم منتقل کنیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی با تاکید بر اینکه علم روان‌شناسی غربی صرف را به رسمیت نمی‌شناسیم، مگر اینکه مبتنی بر فرهنگ دینی و قرآنی‌مان باشد، گفت: در حال حاضر، کشور با روان‌شناسی مذهبی بیگانه نیست و به موضوعات آن می‌پردازد، اما هنوز نتوانسته‌ایم در دانشگاه‌ها همسوبودن آموزش‌های دینی را با علم روان‌شناسی تطابق دهیم. این در حالی است که در کشور‌های غربی و اروپایی به این مسئله بیشتر توجه می‌شود. کشور‌های غربی در خصوص آموزش و مشاوره اعتقاد به مشاوره با رویکرد دینی و ارزشی دارند، اما این موضوع در کشور به خوبی مورد توجه و تبیین قرار نمی‌گیرد.

 
 
راه‌اندازی اندیشکده‌ روان‌شناسی بومی مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی
وی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا اندیشکده‌ای بومی مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی برای روان‌شناسی ایجاد کنیم، گفت: بر همین اساس یکی از برنامه‌های ما در حوزه روانشناسی پاسخی به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در این حوزه خواهد بود، لذا بحث اندیشکده اسلامی بومی‌سازی رشته روانشناسی مبتنی بر فرهنگ بومی ایرانی و اسلامی را را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی ارائه آموزش‌ در چهارچوب اخلاق حرفه‌ای به روانشناسان را ضرورت دانست و گفت: در این جریان تلاش می‌کنیم که این رشته را با مبانی دینی و اسلامی خودمان بومی‌سازی کنیم و به منظور تحقق این موضوع قطعاً از اندیشمندان حوزه و دانشگاه بهره خواهیم برد و کارگروه‌های مختلفی را در این زمینه ایجاد خواهیم کرد.

حاتمی اظهار کرد: از طریق این اندیشکده در کوتاه‌ترین زمان می‌توانیم برای انجام فعالیت‌های حرفه‌ای با رویکرد دینی به پیشنهاد‌ها و راهکار‌های خوب برای مردم کشور دست پیدا کنیم. البته اینکه چه پیوست‌هایی را به روانشناسان ارائه دهیم تا آن‌ها خودشان را با دین و فرهنگ جامعه تطبیق دهند، از طریق این اندیشکده ممکن خواهد بود.
 
 
اجازه سازمانی هم نباشد شخصا وارد می‌شود
وی همچنین افزود: ما علم روانشناسی را قبول داریم، اما برای خدمات‌دهی به مردم کشورمان باید فرهنگ اسلامی را به رسمیت بشناسیم و مبتنی بر این فرهنگ خدمات‌دهی کنیم. حتی اگر سازمان روانشناسی هم این اجازه را به من ندهد، بنده این کار را به عنوان یک دغدغه شخصی و پاسخ به دغدغه مقام معظم رهبری راه‌اندازی خواهم کرد.

حاتمی در خصوص تجاری‌سازی رشته روانشناسی هم گفت: نکته بعدی این است که ما در دهه پنجم انقلاب اسلامی علمی را به رسمیت نمی‌شناسیم مگر علمی که بتوانیم آن علم را تجاری سازی کنیم. به این معنی که با نیاز‌های جامعه ارتباط برقرار کند و بتواند درآمدزا باشد. امروز در وزارت علوم به رشته‌هایی مجوز می‌دهند که بتوانند درآمدزایی در کشور داشته باشد و خوشبختانه روانشناسی و مشاوره در دنیا جز 10 رشته برتر درآمدزاست.

رئیس سازمان نظام روانشناسی اظهار کرد: متاسفانه در موضوع تجاری‌سازی علم روانشناسی ما ضعیف عمل کرده‌ایم و اقتصاد روانشناسی را شکوفا نکرد‌ه‌ایم؛ لذا در برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت این موضوع و تجاری‌سازی این رشته را هم مد نظر قرار خواهیم داد.


کد مطلب: 46951

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/46951/اولین-اندیشکده-اسلامی-روان-شناسی-راه-اندازی-می-شود

میگنا
  https://www.migna.ir