سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ / ۱۶:۴۷
کد مطلب: 46959
۰

مسیر بلوغ شغلی باید از مقطع ابتدایی آغاز شود

مسیر بلوغ شغلی باید از مقطع ابتدایی آغاز شود
میگنا: امروزه در پروسه تحصیل دانش آموزان معضل جدی به نام انتخاب رشته تحصیلی وجود دارد. کمتر دانش آموز و خانواده‌ای است که فرزندی در پایه نهم داشته باشد و درگیر بحث انتخاب رشته تحصیلی نشود و چه بسا این مجادله‌های درون خانوادگی بر سر انتخاب رشته تحصیلی که در نهایت به انتخاب رشته دانشگاهی و انتخاب شغل قرار است بیانجامد، از بسیار پیش تر از زمان موعد آغاز می‌شود.

نگاهی به جامعه این واقعیت تلخ را نشان می‌دهد که سردرگمی انتخاب مسیر تحصیلی و مسیر شغلی تا سال‌های میانه جوانی گریبان افراد را می‌گیرد چرا که این موضوع زیربنایی ناسالم دارد. فشار خانواده‌ها برای انتخاب رشته تحصیلی و شغلی بر خواسته دانش آموزان غلبه می‌کند و مدارس نیز در شناسایی استعداد واقعی افراد بسیار دچار چالش و در جاماندگی هستند و عموماً هم راهکاری برای جلب رضایت والدین و توجیه آنها ندارد که فرزندانشان را فردی مستقل ببینند. برای همین است که تغییر رشته دانشگاهی نسبت به رشته تحصیلی، تغییر رشته از کارشناسی به کارشناسی ارشد و حتی انصراف دانشجویان در مقطع کارشناسی از یک رشته و ادامه تحصیل در رشته دیگر را زیاد مشاهده می‌کنیم و در نهایت نیز انتخاب شغلی بی ارتباط با رشته تحصیلی.

میگنا: حسین کشاورز دارای دکترای مشاوره و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران درباره این چالش نظام آموزشی و خانواده‌ها گفت: یک بحث باز می‌گردد به برنامه‌ریزی کلان در آموزش و پرورش و سیاست گذاری و خط مشی‌های این نهاد تربیتی که بتواند این موضوع را جا بیاندازد که انتخاب شغل و حرفه‌ای شدن در آن تصادفی نیست و اینگونه نیست که یک فرد اراده کند و بتواند به راحتی از یک شغل به شغل دیگر برود؛ بلکه انتخاب مسیر شغلی از کودکی آغاز می‌شود و از زمان انتخاب آن شغل در ذهن فرد، مسیر حرفه‌ای شدن در آن شغل آغاز می‌شود و یک پروسه طولانی است.

وی ادامه داد: برای اینکه فردی در مسیر بلوغ شغلی قرار بگیرد لازم است در مدارس ابتدایی بحث‌هایی چون خودشناسی، کشف استعدادها و شغل شناسی بسیار جدی گرفته شود. به نظر می‌رسد ما در این حوزه دچار ضعف‌های جدی هستیم.

کشاورز بیان کرد: در بحث راهنمایی تحصیلی ما مشاوران معتقد هستیم بلوغ شغلی یک ضرورت است. باید مشاوران در ۶ سال اول مدرسه در این محل حضور داشته باشند و به دانش آموزان کمک کنند تا خودشان و توانایی‌ها و اهدافشان را بشناسند و همچنین به والدین کمک کنند تا درباره انتخاب آزادانه مسیر شغلی فرزندانشان توجیه شوند. آزمون سنجش رغبت و تشکیل پرونده تحصیلی خوب است اما در حال حاضر بسیاری از اینها به صورت الکترونیکی پر می‌شود و ممکن است توسط والدین پر شود. باید سیستماتیک تر این مسیر طی شود.

به گفته این مشاور کارهای خوبی این روزها در آموزش و پرورش صورت گرفته است اما کافی نیست و برنامه‌ریزی برای گسترش بلوغ شغلی در افراد یکی از ملزومات است.

وی ادامه داد: بسیاری از مراجعین ما نوجوان و جوانانی هستند که یا به آن بلوغ شغلی نرسیده اند و یا تحت فشار خانواده مسیری را رفته‌اند که آن را دوست ندارند و حتی دچار یک نوع استیصال برای جلب رضایت خانواده هستند. تعارض‌های بین رغبت والدین و خواسته‌های فرد باعث می‌شود این چرخه معیوب شکل بگیرد و یک تضاد و مدلی پیش بیاید که عبور از آن در بزرگسالی نیز دشوار است.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها باید بدانند که شغل هر فرد متعلق به خود شخص است و متعلق به والدین نیست و این موضوع باید کاملاً در جامعه ما نهادینه شود.

واقعیت این است که این اساس مشکل امروز جامعه است که والدین بعضاً آرزوها و خواسته‌های ناکام مانده خود را در کودکانشان جستجو می‌کنند و این میان چه از سمت مدرسه و چه والدین آنچه فراموش می‌شود رغبت و استعداد اصلی افراد است. استعدادی که گاهی اگر فردی شانس آن را داشته باشد در اوایل جوانی آن را در خود پیدا می‌کند و پی می‌گیرد اما در بسیاری موارد این میل و خواسته و استعداد به ناکامی‌های بزرگ افراد تبدیل می‌شود تا شاید در دوره‌ای دیگر آن را در فرزندان خود دنبال کنند و این چرخه معیوب ادامه پیدا می‌کند.
 
مرجع : خبرگزاري مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن