سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ / ۲۳:۴۹
کد مطلب: 46991
۱
رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران:

ورود روانکاوی به عرصه اجتماع نیاز امروز جامعه است

میگنا: دکتر مریم رسولیان در سخنانی در این کنگره افزود: در نگاه اول موضوع 'پرخاشگری، ویرانگری و مرگ در میانه راه' عنوان موضوع همایش، ناامید کننده است، اما کمی عمیق تر که بنگریم واقعیتی است نه چندان تلخ که هر کجا زندگی است، تنازع و نا آرامی هم هست.

وی افزود: نبود حرکت و آرامش مطلق خود تداعی کننده مرگ است و این چرخه بود و نبود خود زندگی است. همان گونه که از عنوان همایش بر می آید، ورود روانکاوی به عرصه جامعه و در واقع خروج از درون انسان و درون اتاق، نیاز امروز جامعه ماست.

رسولیان گفت: همان گونه که کودک الگوی زندگی خود را از والدین و روابط ابتدایی زندگی می گیرد، جامعه نیز الگوی زندگی خود را از دولت و حکومت می گیرد و البته که این رابطه ها یک سویه نیست و پویاست.

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران افزود: ورود تئوری ها و نظریه های روان پویایی به درون امور اجتماعی و ضرورت نظریه پردازی در زمینه اصول و رفتارهای اجتماعی نیاز به همکاری مشترک کلیه متخصصان علوم انسانی دارد.

رسولیان اظهار داشت: یکی از اصلی ترین نیازهای زندگی اجتماعی امروز در جهان همین همکاری‌های مشترک است و مهمترین عنوان این همایش نیز ورود به نیازهای اجتماعی است.

رئیس سومین کنگره روانکاوی و روان درمانی پویای ایران نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: بیش از 90 سال است که اندیشه روانکاوی به ایران آمده است، ولی آموزش روانکاوی و روان درمانی پویا به تدریج و طی سه دهه گذشته در کشور پا گرفته و اکنون جایگاه آکادمیک قابل توجهی در آموزش روان گران در حوزه سلامت دارد.

دکتر محمد صنعتی افزود: شاید در واقع دیگر روانکاوی نمی تواند خود را به تخت روانکاوی محدود سازد، باید همان گونه که بنیانگذاران آغازین روانکاوی به جنبه های اجتماعی و فرهنگی آن توجه داشتند، علاوه بر جنبه های بالینی رابطه آن با آبژه و امر درونی به مسائل بین فردی آسیب های روانی نیز پرداخته شود.

صنعتی افزود: در این کنگره گذشته از روانکاوان برجسته ای که از اروپا و آمریکا حضور دارند روانکاوان و روان درمانگران ارزشمند ایرانی با رویکردهای گوناگون نیز حضوری فعال دارند و مانند 2 کنگره گذشته دانش پژوهان بسیار مشتاق را در این همایش می بینیم که آینده کشورمان ایران هستند.

دبیر علمی کنگره نیز در این مراسم گفت: موضوع پرخاشگری ویرانگری و مرگ در میانه زندگی توسط کمیته روان درمانی انجمن علمی روانپزشکان ایران در سال 96 و پس از برگزاری کنگره دوم تصویب شد.

دکتر مهدیه معین اظهار داشت: زندگی، سرزندگی و تهدیدهای آن مورد توجه کمیته روان درمانی این کنگره قرار داشت و برای آسیب شناسی زندگی و بازشناسی دلایل توقف و یا کندی توسعه، پیش رفتن با نگاه روانکاوانه و تاثیر گرفتن از آرا و عقاید و نظریه های دکتر صنعتی رئیس کنگره، این همایش برگزار می شود.

وی گفت: نظریه فرهنگ مرگ چند سالی است که توسط دکتر صنعتی در سخنرانی ها و مصاحبه های ایشان بیشتر پرداخته شده و علاوه بر نکات مهم تاریخی و روانکاوی اجتماعی، شامل یک سوال مهم است که در دهه های اخیر بسیار مورد توجه صاحب نظران قرار گرفته است.

دبیر علمی کنگره افزود: این سوال مطرح است که آیا ایران در طول هزاره ها و قرن ها جدا از جنگ ها و هجوم ها و عوامل محیطی ممکن است درگیر با پدیده هایی بوده که پیشرفت و توسعه را دشوار می‌کند و به جای آن، خشم و پرخاشگری و ویرانی را بازتولید کند.

معین اظهار داشت: بر همین اساس و برای ایجاد فرصتی برای تعمیق و تفکر و جستجوی روانکاوانه با بسیاری از چهره‌های مشهور و صاحب نظر در سطح جهانی تماس برقرار شد تا برای هم فکری و اعلام نظر و عقاید در این کنگره حضور یابند.

سومین کنگره روانکاوی و روان درمانی پویای ایران با حضور مهمانان داخلی و خارجی از امروز تا 31 فروردین در سالن همایش های بیمارستان میلاد تهران برگزار می شود. این کنگره با برپایی کارگاه های مختلف و نشست ها به ارائه راهکار و برنامه ها در زمینه پرخاشگری و آسیب های اجتماعی ناشی از سوء مصرف مواد و خشونت و تروریسم و خودکشی می پردازد.
 
مرجع : خبرگزاری ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...