پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۵
کد مطلب: 47034
۰

نهمین جایزه روان شناسي دکترعلیمحمد کاردان با معرفي برگزیدگان برگزارشد

نهمین جایزه روان شناسي دکترعلیمحمد کاردان با معرفي برگزیدگان برگزارشد
میگنا: این مراسم عصر دوشنبه دوم ارديبهشت 1398 با حضور دكتر غلامعلی افروز استاد ممتاز دانشگاه تهران و دبیر جایزه علمی دکتر علیمحمد کاردان، دكتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران، دكتر شهلا پاکدامن عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، دكتر محمدعلی بشارت عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، دكتر رضا پورحسین عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران،دكتر رضا داروی اردکانی رئیس فرهنگستان علوم و دكتر غلامرضا اعوانی استاد پیشکسوت فلسفه، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از اساتید روانشناسی برگزار شد.

در این مراسم سعید صدرائیان رییس فرهنگ سرای ارسباران ضمن خیرمقدم به میهمانان و ابراز خرسندی از برپایی چنین برنامه ای در این مرکز مذاکره و برنامه ریزی اجرای دهمین جایزه علمی دکتر علیمحمدکاردان در این مرکز را نوید داد.

دكتر غلامعلی افروز استاد ممتاز روان شناسی و دبیر جایزه علمی مراسم گفت: علیمحمد کاردان خدمت عظیمی به روان شناسی ایران داشت.
وی بنیان گذار روان شناسی اجتماعی در ایران بود. وی با ترجمه کتاب های فصیح و جهان شمول به زبان فارسی به این علم رونق داد. بعد از وداع ایشان با جهان نیز بهترین رساله های روان شناسی که متضمن حرفی تازه هستند با کسب اعتبار از جایزه علمی ایشان مطرح می شوند.

افروز همچنین محمود منصور را از ستون های روان شناسی جهان خواند که در اعتلای این علم نقش بسزایی داشته است و در پایان از دکتر احمد احمدی و محمد امین قانعی راد برگزیدگان سال های قبل این همایش یاد کرد.

وی افزود: دکتر کاردان دانش روانشناسی اجتماعی را با تیزبینی، دقت و ترجمه کتاب های اصیل جهان شمول به زبان فارسی، به کشور منتقل کردند و حیف بود که بعد از رحلت ایشان، جایزه ویژه ای به نامشان برگزار نکنیم.

افروز گفت: قرار شد هر سال به بهترین رساله های دکتر در حوزه های روانشناسی و علوم تربیتی، جایزه دکتر کاردان اهدا شود و امروز نهمین جایزه را اهدا می کنیم.

دبیر جایزه علمی دکتر علیمحمد کاردان با اشاره به ارسال یکصد رساله به نهمین دوره این جایزه اظهارداشت: دقت در تدوین رساله ها، نوآوری در رساله های روانشناسی و علوم تربیتی مورد توجه داوران جایزه دکتر کاردان است و این جایزه ملی است و در جوایز ملی وزارت علوم از آن یاد شده است و برگزاری چنین جوایزی ارتقای اعتبار رساله ها و کیفیت آنها را در پی دارد.


دكتر محمد حاتمی رییس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: بدو ورودم به سازمان طرح نکوداشت بزرگان روان شناسی کشور و تشکیل موزه روان شناسی برای حفظ و آشنایی مخاطبان با تاریخ روان شناسی و آثار اساتید این حوزه را پیشنهاد کردم.

حاتمی تاکید کرد: امروزه بیش از 200 هزار دانشجوی روان شناسی و مشاوره داریم حتی
برخی از دانشجویان رشته های دیگر از دانشگاه های دولتی نیز وارد این رشته شدند و حال این رشته با دهه 60 متفاوت است . امروز مراجعه مردم به روانشناس و مشاور برای حل مشکلات خانوادگی و فردی به فرهنگ تبدیل شده است و نگرش مردم و جایگاه این علم تغییریافته است. ما می توانیم کنگره و همایش بی شماری درباره اندیشه های دکتر منصور و دکتر دادستان با حفظ کیفیت بخشی به روان شناسی و مشاوره، افزایش اشتغال به کار، کارآفرینی و اعتلای فرهنگ خانواده ها برگزار کنیم.

حاتمی در ادامه افزود: با عزم جدی و نوآوری هدف اعتلای تحصیل کرده های رشته های روان شناسی و فعالان این حوزه، سطح سلامت خانواده ها را پیگیری می کنیم.


دكتر شهلا پاکدامن عضوهیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، از دانشجویان دکتر منصور گفت: دید عمیق دکتر منصور به من آموخت باید از زوایای گسترده به همه چیز نگاه کنم.

وی به عنوان پدر علم روان شناسی تحولی در ایران با تهیه لغت نامه روان شناسی به سه زبان، معادل سازی اصطلاحات روان شناسی به فارسی ، مشارکت در پایه گذاری انجمن های روان شناسی مثل کودکان استثنایی، کلینیک هدایت کودک ، راه اندازی مجله روان شناسی به عنوان مدیرمسئول، ترجمه کتب ارزشمند روان شناسی و نگارش مقالات ارزنده این رشته همه وهمه سبب شد وی به عنوان چهره ماندگار روان شناسی ایران انتخاب و مطرح شوند. به پاس 36 سال بهره مندی مستمر از محضر استاد منصور از ایشان سپاسگزارم.

دكتر محمدعلی بشارت عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز پویایی، نوآوری وجویایی در فرایند درون سازی، برون سازی و سازش فرایندی که به مثابه جریان خون برای حیات موجود زنده ضروری است را از ویژگی های استاد منصور برشمرد.

وی افزود: نگاه به روش دکتر منصور مرا به این درجه رسانده که وی در درون و برون سازی و سازش در سطحی متعالی قرار داشته و هرآنچه دریافت می کند توانسته در سطح پرداز ش های ذهنی به درجه ای برسد همان فرایندی که حاصل آن نه تقلید علم بلکه تولید علم است. روان بُنه سازی به معنی ساخت های بنیادی که براساس سازش و درون سازی و برون سازی صورت می گیرد که ما آن را از ویژگی های استاد می دانیم.

دكتر رضا پورحسین عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: در زمانی زندگی می کنیم که دغدغه علم داشتن از سکه افتاده و تکثیر علم به جای تولید علم جا افتاده است. آنچه از بزرگان آموختیم با روش انتقال توام بوده و از تحلیل خبری نیست. آنچه سکه است نوعی توصیف علمی است.
 
پورحسین یادآورشد: در روان شناسی هستیم بدون اینکه بدانیم مبنای روان شناسی ما بومی است و قایل به انسان شناسی الهی هستیم. وی به اینکه شناخت ما همچنان در قالب توصیف مانده است و از تبیین دور مانده ایم از یادداشت های دکتر منصور را بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه محمودمنصور یک روان شناس جامع نگر است روان شناسی امروز ایران را کلینیک محور خواند.

پورحسین اشاره کرد: دکتر منصور معتقد است روان
شناسی وارداتی است این علم باید راه خود را طی کند و به علم بومی تبدیل شود و بعد به طور مثال به عنوان روش های علمی روان شناسی جامعه ایران صادر شود. منصور متعصب به زبان فارسی، جستجوگر مسائل سیاسی، اجتماعی و همواره حمله و رفتارهای آمریکارا در خاورمیانه و جهان سوم نوعی رفتارمرزی می خواند.
 

رساله های «مفهوم بندی فرهنگی حریم خصوصی در ارتباط درمانی بین روان درمانگر و درمانجو» نوشته عباس ذبیح زاده در حوزه روانشناسی بالینی به راهنمایی محمدعلی مظاهری و جواد حاتمی از دانشگاه شهید بهشتی، «اثر القاء هیجان بر تغییرپذیری ضربان قلب؛ ارزیابی نقش تعدیل گر ریسک فاکتورهای زیستی-رفتاری، ویژگی های زیرآستانه ای اختلالات شخصیت و سبک های دلبستگی» نوشته سارا کشاورز مقدم در حوزه روانشناسی سلامت به راهنمایی رضا رستمی و نیما باقری از دانشگاه تهران در نهمین جایزه علمی دکتر علیمحمد کاردان برگزیده شدند.

رساله های «واکاوی ماهیت راهیابانه و پدیده نگاری تدریس راهیابانه معلمان ایرانی» نوشته آسیه آل مراد در حوزه برنامه ریزی درسی به راهنمایی هاشم فردانش از دانشگاه تربیت مدرس و «جزئی نگری: بازتاب نشخوار ذهنی افسرده ساز در بازشناسی و تفسیر تظاهرات هیجانی چهره در زنان افسرده خو» نوشته عذرا جهانی تابش در حوزه روانشناسی به راهنمایی پرفسور یامین هالبرستاد از دانشگاه اوتاگو زلاندنو در این دوره برگزیده شدند.
 

شالوده روانی تربیت، احساس کُهتری، روان شناسی ژنتیک، زمینه بزهکاری کودکان و نوجوانان، بیماری های روانی، روانشناسی ژنتیک تحول روانی از تولد تا مرگ و اولین لغت نامه روانشناسی برخی از تالیفات استاد محمود منصور است.

وی همچنین جوایز هشتمین و هجدهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برای کتاب های شخصیت و کتاب روان شناسی ژنتیک تحول روانی از تولد تا پیری را از آن خود کرده است.


تاکنون در دوره های گذشته این جایزه علمی، اساتیدی چون مرحوم علی شریعتمداری، رضا داوری اردکانی، مرحوم غلامحسین شکوهی، مرحوم احمد احمدی و استاد احمد صافی و غلامعباس توسلی تجلیل شده اند.

براساس این گزارش، همه ساله همزمان با سالروز درگذشت دکتر علی محمد کاردان، استاد برجسته روانشناسی و تعلیم و تربیت و بنیانگذار روانشناسی اجتماعی در ایران، موسسه روانشناسی و علوم تربیتی دکتر کاردان (دانشگاه تهران) با همکاری سازمان ها و انجمن های علمی و تخصصی جایزه ای به نام آن استاد فقید به رساله‌های برگزیده دانش‌پژوهان مقطع دکتری در حوزه های روانشناسی و علوم تربیتی اهدا می کند.


فراخوان نهمین جایزه علمی دکتر علیمحمد کاردان دی ماه سال گذشته منتشر شد، تاکنون در دوره های گذشته این جایزه علمی، اساتیدی همچون مرحوم علی شریعتمداری، رضا داوری اردکانی، مرحوم غلامحسین شکوهی، مرحوم احمد احمدی و استاد احمد صافی و غلامعباس توسلی تجلیل شده اند.
مرجع : خبرگزاري ايرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...