جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۶
کد مطلب: 47047
۰

برای كودكان و نوجوانان چه كتاب‌هایی بخریم؟

برای كودكان و نوجوانان چه كتاب‌هایی بخریم؟
کانال ریحانه از کانال‌های وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، به مناسبت آغاز فعالیت سی‌و‌دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، مطلبی با عنوان "برای كودكان و نوجوانان چه كتاب‌هایی بخریم؟"منتشر کرد که در ادامه می‌خوانید.
 
برای كودكان و نوجوانان چه كتاب‌هایی بخریم؟
این روزها كه نمایشگاه كتاب آغاز شده، انتخاب کتاب خوب و مفید برای کودکان و نوجوانان کار چندان آسانی نیست. چون این کتاب‌ها هستند که بخش عمده‌ای از فکر و نگرش کودک به جهان و دیگران را شکل می‌دهند.
رهبر انقلاب نیز بارها تاکید کرده‌اند که: از هرزه‌گردی در محیط کتاب باید پرهیز کرد، منتها این مسئله‌ی بعدی است؛ مسئله‌ی اول این است که کودکان و جوانان یاد بگیرند که اصلاً به کتاب مراجعه کنند، کتاب نگاه کنند. البته باید دستگاهها و اشخاص مواظب باشند، هدایت کنند به کتاب خوب؛ که با کتاب بد، عمر ضایع نشود. ۹۱/۷/۲۰
در ادامه چند پیشنهاد برای شما داریم؛

موضوعی انتخاب کنید
اکثر بچه‌ها ممکن است مشکلات یا رفتار‌هایی داشته باشند که والدین را ناراضی می‌کند. خواندن کتاب‌هایی در همان موضوع، به رفع و حل آن مشکل کمک می‌کند. موضوعاتی مثل لجبازی، ترس زیاد، کم‌رویی و جیغ زدن موضوعاتی هستند که درباره‌شان کتاب‌هایی نوشته شده. کودکان با شخصیت‌های کتاب‌ها ارتباط می‌گیرند و سعی می‌کنند مانند آن‌ها عمل کنند.

رنگ و متن هردو باهم
کودکان زیر هفت سال، توجه زیادی به نقاشی‌ها و رنگ‌هایی که در تصاویر استفاده شده می‌کنند. پس یادتان باشد کتاب‌هایی که انتخاب می‌کنید تصاویر کودکانه و شادی داشته باشند وگرنه کودک شما تمایلی به شنیدن داستان آن کتاب نشان نمی‌دهد، حتی اگر داستان جذابی داشته باشد.

تک‌بعدی نباشید
برخی والدین، فقط کتاب‌های علمی و آموزشی برای فرزندان‌شان می‌خرند و معتقدند کودک باید از لحاظ دانش‌های علمی قوی شود. یا برخی فقط کتب تخیلی یا داستانی تهیه می‌کنند. بهتر است بگذارید فرزندتان کتاب‌های خوب در موضوعات مختلف را بخواند و خودش موضوعات مورد علاقه‌اش را پیدا کند.

توجه به علاقه‌های نوجوانان
قرار نیست هر کتابی که بچه‌ی همسایه آن را دوست دارد، نوجوان شما هم به آن علاقه داشته باشد. پس حتما موضوعات مورد علاقه فرزندتان را از او بپرسید و بر آن اساس، برایش کتاب بخرید. قطعا کتابی که مورد علاقه فرزندتان نیست، رغبتی برای کتابخوانی در او ایجاد نمی‌کند.

راهنمایی بگیرید
برای خریدن کتاب خوب، یا باید به قلمِ نویسنده اعتماد داشته باشیم و کتاب‌های دیگرش را خوانده باشیم، یا اعتماد به انتشاراتی کنیم که می‌دانیم کتاب‌های بی‌فایده و هرز چاپ نمیکند. یا از دوستان و کسانی‌که زیاد کتاب می‌خوانند مشورت بگیریم. البته یادتان نرود از هرکسی هم نمی‌توان مشورت گرفت. سعی کنید از کسانیکه می‌شناسید و به آن‌ها اطمینان دارید، بپرسید.

اول خودتان بخوانید
گاهی بر اساس متن خلاصه شده پشت کتاب یا تعریف فروشنده از کتابی، آن را می‌خریم. حتما در این طور موارد ابتدا خودتان آن کتاب را بخوانید و از محتوای آن مطلع شوید. یادتان باشد همان‌قدر که مراقب خوردنی‌هایی که به بچه‌تان می‌دهید هستید، باید مراقب کتاب‌هایی که برای آن‌ها می‌خرید نیز باشد، زیرا این کتاب‌ها خوراک فکر فرزندان شما هستند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.