کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از سفیدی زودرس موها تا کاهش میل جنسی

همه بیماری‌هایی که از استرس می‌گیرید

سلامت نیوز , 8 ارديبهشت 1398 ساعت 12:21

استرس و اضطراب بخشی از زندگی روزمره همه ما شده. از مشکلاتی که هرکدام در زندگی‌هایمان داریم تا شرایط زندگی امروز مخصوصا زندگی شهرنشینی مثل ترافیک، آلودگی‌های صوتی و آلودگی هوا باعث شده‌اند نسبت به نسل‌های قبلی استرس بیشتری داشته باشیم.


به گزارش میگنا به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، آنقدر که برای خیلی‌ها عادی شده است و دیگر زیاد هم حسش نمی‌کنند غافل از اینکه این استرس‌ها چه تاثیرات منفی نه تنها بر روح که روی جسم می‌گذارد.

از قلب تا روده

قبلا مردم با کنایه می‌گفتند پزشکان هرجا دلیل بیماری را نمی‌دانند می‌گویند از اضطراب است اما اخباری که از تاثیرات این واکنش شدید ذهن هر روز می‌رسد نشان می‌دهد این حرف پزشکان اصلا بیراه نبوده است.

به تازگی محققان چینی اعلام کرده‌اند استرس مزمن در ابتلا به سرطان سینه بسیار موثر است.

بیماران سرطانی معمولا احساسات منفی مانند اضطراب، ناامیدی و ترس دارند که از فاکتورهای پرخطر افزایش سرعت رشد تومور و افزایش روند پیشرفت سرطان است. ‏البته پیش از این هم درباره تاثیرات منفی استرس و نقشش در ابتلا به سرطان اخباری منتشر شده بود اما شاید ندانید که اضطراب و استرس چقدر می‌تواند سلامتی تان را به خطر بیندازد.

مثلا استرس احتمال بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. البته هنوز ارتباط مستقیم میان استرس مزمن و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و بروز سکته اثبات نشده اما باعث افزایش ضربان و کارکرد قلب می‌شود، رگ‌های قلب را تنگ می‌کند و ضرب‌آهنگ آن را تحث تأثیر قرار می‌دهد.

غلظت خون را هم افزایش می‌دهد و با افزایش فشار خون لایه‌ درونی رگ‌ها را تخریب می‌کند. باعث سختی سرخ‌رگ‌ها (تصلب شرایین) هم می‌شود که عامل مؤثر دیگری در افزایش احتمال سکته است‎.‎‏ ضمن اینکه به گفته‌ انجمن روان‌شناسی آمریکا، استرس درمان و بهبودی را پس از حمله‌قلبی دشوار می‌کند.‏اثر دیگر آن بر سیستم ایمنی است و آن را ضعیف و مبارزه با بیماری‌ها را دشوارتر می‌کند. افراد مضطرب و افرادی که زیاد در موقعیت‌های استرس‌زا قرار می‌گیرند، بیشتر دچار عفونت شده و هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار عوارض شدیدتری می‌شوند‏‎.

استرس سد خونی مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این سد از مغز در برابر هر ماده‌ای که وارد بدن می‌شود و قابلیت اثرگذاری بر مغز را دارد مانند دارو، سم و ویروس‌ها محافظت می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند نفوذپذیری سد خونی مغز در سربازان جنگی بیشتر است‎
.‎
استرس مزمن روی گوارش هم اثر می‌گذارد و از شدت فعالیت‌های گوارشی هم کاسته می‌شود. نفخ، دردهای شکمی، یبوست، اسهال، تُرش کردن و سندرم روده‌ تحریک‌پذیر از نشانه‌های رایج استرس مزمن هستند. زخم معده و ورم روده هم همینطور. ‏

یکی دیگر از مشکلاتی که از استرس تاثیر می‌پذیرد میل جنسی است. ضمن اینکه باعث تشدید سندرم پیش از قاعدگی می‌شود و بر توانایی باروری زنان اثر می‌گذارد. در دوران بارداری اگر مادر استرس زیاد داشته باشد ممکن است با زایمان زودرس و سقط جنین مواجه شود. تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی هم شدیدتر می‌شود.

پوستی که با استرس خراب می‌شود

اگر از کسانی هستید که روی پوست خود حساس هستید باید بدانید که‎ ‎استرس مزمن پوست تان را خراب می‌کند. از طرفی باعث پیری می‌شود چون بسیاری از فرایندهای فیزیولوژیک را که ضروری به نظر نمی‌رسند، متوقف می‌کند. مثلا جریان خون در پوست را کاهش می‌دهد که همین باعث پیری پوست می‌شود.

استرس باعث می‌شود که پوست محافظ طبیعی خود را از دست داده و در برابر عوامل محرک و عوامل عفونت زا آسیب‌پذیر باشد در نتیجه پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و زمینه برای بروز زودهنگام چین و چروک در مناطقی مانند صورت، گردن و یا دست‌ها فراهم می‌شود‏‎.‎

از طرف دیگر تغییرات هورمونی ناشی از استرس روی پوست اثر می‌گذارد و باعث آکنه، کهیر، صدفک، ریزش مو و بیماری‌های لثه می‌شود‏‎.‎استرس و بیخوابی‌های مکرر ارتباط زیادی با به خطر افتادن زیبایی صورت دارند. نگرانی‌ها، مشکلات زناشویی، پرکاری و تشویش‌های دائمی باعث کاهش کیفیت خواب شده و باعث ایجاد‌هاله‌ای سیاه در اطراف چشم‌ها یا گودی آنها می‌شود.

فشار ناشی از استرس باعث ایجاد اختلال در آب رسانی مناسب به پوست می‌شود چون افرادی که تحت استرس زندگی می‌کنند و قادر به کنترل آن نیستند، کمتر میل به نوشیدن آب دارند و بیشتر به سمت مصرف قهوه و یا نوشابه‌ها گرایش پیدا می‌کنند.اما نوشیدن آب کافی یکی از قوانین داشتن پوست سالم است. مصرف آب باعث رطوبت دهی به پوست شده و اکسیژن رسانی آن را ضمانت می‌کند‏‎.‎جوش، پسوریازیس (بیماری صدفی)، اگزما و دیگر بیماری‌های پوستی هم از استرس تاثیر می‌گیرند.

گاهی ریزش شدید موها در اثر قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا است. این وضعیت مانع از رشد فولیکول مو شده و موها را حساس و آسیب‌پذیر می‌کند که به ریزش آنها منجر می‌شود‎.

با وجود اینکه سفید شدن زودهنگام موها بیشتر جنبه ژنتیکی دارد، اما استرس نیز باعث پیر شدن زودهنگام موها می‌شود. خوشبختانه با افزایش مصرف بیوتین، پروتئین و ویتامین‎ E ‎می‌توان تا حدودی اثرات منفی استرس را کاهش داد و استحکام و جوانی موها را حفظ کرد‏‎.

برخی مواقع تاول‌هایی روی دست‌ها ایجاد می‌شود که ما آنها را با قارچ یا دیگر عفونت‌های ایجاد شده توسط قارچ‌ها اشتباه می‌گیریم. اما این نوع تاول‌ها نشان دهنده یک بیماری پوستی به نام «دیس هیدروز» است که ارتباط نزدیکی با استرس شدید و طولانی مدت دارد‏‎.

در نهایت اینکه استرس باعث می‌شود که پوست محافظ طبیعی خود را از دست داده و در برابر عوامل محرک و عوامل عفونت زا آسیب پذیر باشد. ‏
 
 


کد مطلب: 47056

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47056/همه-بیماری-هایی-استرس-می-گیرید

میگنا
  https://www.migna.ir