شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ / ۱۸:۴۲
کد مطلب: 47095
۴
محتوای موضوعات روانشناسی در فضای مجازی کنترل می شود

خبرخوش رئيس سازمان نظام روانشناسي: برگزاري مصاحبه هاي حرفه اي در استانهاي برخوردار

خبرخوش رئيس سازمان نظام روانشناسي: برگزاري مصاحبه هاي حرفه اي در استانهاي برخوردار
میگنا: دكتر محمد حاتمی بعد از ظهر امروز در همایش روز روانشناس و مشاور در تالار شريعتي دانشگاه اصفهان، همگرایی سازمان نظام روان شناسی، بهزیستی استان، اداره ورزش و جوانان و دیگر ارگان‌ها را در برپایی روز روانشناس، ستودنی دانست و با اشاره به افزایش نرخ آسیب‌های اجتماعی، اظهار داشت: یکی از علل این افزایش، دخالت افراد غیر مرتبط در حوزه روان‌شناسی و مشاوره است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور، معیار و استاندارد بودن، ناظر بودن و آموزش و توانمندسازی را سه وظیفه سازمان نظام روانشناسی عنوان و خاطرنشان کرد: هدف همه ارگان‌ها ارتقاء سلامت روان و سلامت اجتماعی است اما پذیرش این وظایف از انجام اقدامات موازی پیشگیری کرده و کار را به نحو شایسته بین همه ارگان‌ها تقسیم می‌کند.

حاتمی با بیان اینکه، سازمان نظام روانشناسی در بین دستگاه‌ها، سازمانی ناشناخته است، تأکید کرد: نگاه این سازمان یک نگاه تعاملی و بر اساس همکاری و همراهی است. بر این اساس همراهی سازمان‌های مجری با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وي افزود: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد؛ ورود روان شناسی زرد و دخالت افراد غیرمسئول و غیر مرتبط در این حوزه باعث تشدید و ایجاد اختلالاتی در سلامت روان جامعه می‌شود.

رییس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور گفت: کمیسیونی به منظور کنترل فضای مجازی در زمینه تولید و انتشار محتواهای روان شناسی در این سازمان تشکیل شده است

وی با اشاره به فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب در ارائه خدمات روان شناسي و مشاوره‌ای، گفت: ایجاد این زیرساخت‌ها به‌عنوان واحدی قدرتمند، سبب توسعه خدمات کیفی می‌شود. 

حاتمي به نقل از رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و با اشاره به محتوای مطالب در فضای مجازی تصریح کرد: بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته؛ 32 درصد از مطالب فضاهای مجازی به رد و بدل کردن مطالب روان شناسی اختصاص دارد و باید با آموزش استفاده از این فضا و نظارت و کنترل آن، مراقب این میزان قدرت و نفوذ بود تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرد.

وی تاکید کرد: این مطالب شامل نکاتی درباره مهارت های زندگی، مشاوره خانواده، شیوه های فرزندپروری و سایر مسائل مرتبط است که از کتاب های روان شناسی استادان این حرفه برداشت می شود.

حاتمی اظهار داشت: تنها پنج درصد فضای مجازی در اختیار استادان و دانش آموختگان روان شناسی است در حالی که سوء استفاده از حرفه روان شناسی توسط افراد بدون تخصص آسیب های عاطفی و مالی بسیاری به اجتماع وارد می کند.


وی همچنین با اشاره به اینکه دیدگاه مردم نسبت به روان شناسی و مشاوره و مراجعه به این مراکز نسبت به 2 دهه قبل تغییرکرده است، گفت: هم اکنون مردم بحث مشاوره را در تمام امور زندگی از جمله رفتار در خانواده، تربیت فرزندان، مهارت های زندگی و بسیاری موارد دیگر وارد کرده اند.

رییس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشورگفت: هم اینک بیش از 150 هزار دانشجو در دانشگاه های مختلف کشور در رشته روان شناسی مشغول به تحصیل هستند و به مرور زمان این توسعه کمی توسعه کیفی را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: به دنبال انعقاد تفاهم نامه ای با وزارت علوم و همچنین وزارت بهداشت هستیم تا بتوانیم امکانات کارورزی و ارتقای صلاحیت حرفه ای را برای دانشجویان و دانش آموختگان این رشته فراهم کنیم.

حاتمی با اشاره به اهمیت سازمان نظام روان شناسی و مشاوره به عنوان سازمانی با سرمایه اجتماعی گفت: وظایف این سازمان شامل استاندارد سازی فعالیت های روان شناسی در دستگاه های مختلف، نظارت و همچنین آموزش روان شناسان است.


رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور از راه‌اندازی اندیشکده روانشناسی مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: وظیفه سازمان، تنها کار سلبی نبوده و باید به فعالیت‌های ایجابی و معرفی الگوهای برتر روانشناسی نیز بها داد.

وی با اعلام این نوید که دیگر از نوبت‌های طولانی برای انجام مصاحبه متقاضیان خبری نخواهد بود، خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده است در استان‌هایی که از ظرفیت و پشتوانه علمی خوبی در روان شناسي برخوردار هستند، مصاحبه‌هاي تعيين صلاحيت حرفه اي به‌صورت استانی انجام شود و اصفهان با دارا بودن اساتید بزرگ روان شناسی از این ظرفیت برای ارائه خدمات به استان و حتی استان‌های هم‌جوار برخوردار است.

در پایان این مراسم که با حضور استادان، دانشجویان و نماینده مردم اصفهان در مجلس و مدیرکل بهزیستی اصفهان برگزار شد؛ شماری از استادان پیشکسوت روان شناسی استان اصفهان تجلیل شدند
مرجع : خبرگزاري ايرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا