جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ / ۰۶:۲۸
کد مطلب: 47097
۲
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره؛

مردم گول روانشناس نماها را نخورند/ صدور پروانه نظام در 4 استان

مردم گول روانشناس نماها را نخورند/ صدور پروانه نظام در 4 استان
میگنا: رئیس سازمان نظام روان شناسی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت : تنها روان شناسان و مشاورانی می توانند به مردم خدمات ارائه دهند که دارای مجوز و پروانه این سازمان باشند و در مطب آنها پروانه اخلاق حرفه ای و میزان تعرفه ها و شماره تلفن بازرسی سازمان در معرض دید مراجعه کنندگان قرار گرفته باشد.

دکتر محمد حاتمی  افزود: مردم گول روانشناس نماها در فضای مجازی را نخورند ، اسامی پنج هزار روانشناس مورد تایید این سازمان در سایت سازمان به نشانی www.pcoiran.ir قرار دارد.

وی گفت : نهادهایی به جز سازمان نظام روان شناسی در سال های اخیر مجوز روان شناسی داده اند که به آسیب های روانی اجتماعی منجر شده است و با جلسات متعددی که در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی داشته ایم این موضوع در حال حل و فصل است .

حاتمی با اشاره به زمان طولانی کسب مجوز پروانه برای روان شناسان و مشاوران گفت: این موضوع نیز در حال حل شدن است و از ماه آینده مجوز و پروانه مشاوره در 4 استان خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و شیراز مجوزها در همان استان صادر می شود .

وی با تاکید بر نقش مهم پیشگیری گفت : براساس گزارش ها، سه دهم یک درصد بودجه سلامت کشور به پیشگیری اختصاص دارد و مسئول واحدی هم ندارد این درحالی است که در کشورهای پیشرفته 15 تا 18 درصد بودجه سلامت برای پیشگیری است .

دکتر حاتمی با تاکید بر اهمیت پیشگیری و نقش موثر مشاوران و روانشناسان در این زمینه گفت: براساس برخی آمارها سن اعتیاد تا 13 سال هم رسیده است این یعنی فرایند مشاوره و روانشناسی در آن جا ناموفق بوده است چرا که طبق استانداردهای جهانی هر مدرسه حداقل باید یک مشاور و روانشناس داشته باشد تا استرس، ناایمنی روانی، اضطراب و مشکلات را رصد کند.

وی گفت : همچنین معلمان باید در این زمینه آموزش های روانشناسی دیده باشند این در حالیست که کل مشاوران آموزش و پرورش 20 هزار نفر است اما ما 120 هزار واحد آموزشی در کشور داریم یعنی حدود صد هزار روانشناس و مشاور کم است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی افزود: ما طرحی به آموزش و پرورش پیشنهاد دادیم که جدی نگرفتند نامه هم می فرستیم جواب نمی دهند.

حاتمی ادامه داد: ما می توانیم 30 هزار روانشناس و مشاور مورد تایید را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم که نه نیاز به استخدام و نه نیاز به مسائل مالی دارند اما آموزش و پرورش درگیر مسائلی است که به مسائل روانشناسی و آسیب ها کمتر توجه می کند.

وی گفت: آموزش و پرورش انگیزه ای ندارد تا تفاهم نامه ای را که با سازمان نظام روانشناسی منعقد کرده اجرایی کند و فقط تفاهم نامه امضا و نوشته شده و در اجرا هیچ اقدامی نیست.

­رئیس سازمان نظام روانشناسی افزود:بسیاری از مسائل حاد از جمله اُفت های تحصیلی از یک نقطه کوچک شروع می شود و با بی توجهی به رفتارهای نامناسب تا نافرمانی پیشرفته و رفتارهای ضد اجتماعی و فرار و اعتیاد ختم می شود اینها قابل پیشگیری است تمام مسائل دوران کودکی و نوجوانی قابل پیشگیری و مداخله است.
وی گفت: ما با تشکر از خدمات مسئولان ، خواهان پیگیری بیمه خدمات روانشناسی نیز هستیم ، خدمات روانشناسی هزینه خدمات درمانی را پایین می آورد و این به نفع کشور است .

حاتمی افزود: برای 45 دقیقه مشاوره بر حسب شهرستان و استان و درجه تحصیلی روانشناس بین 70 تا 140 هزار تومان هزینه دریافت می شود که قشرهای کم درآمد نمی توانند از خدمات روانشناسان استفاده کنند بنابراین بیمه این خدمات کمک بزرگی در راستای استفاده بیشتر از خدمات روانشناسی و کاهش هزینه های درمانی خواهد شد.
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.