کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سن بلوغ دختران و پسران ایرانی چقدر است؟

ایسنا , 14 ارديبهشت 1398 ساعت 15:59

رییس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت با اعلام سن بلوغ دختران و پسران ایرانی، از تدوین پکیجی برای آموزش‌های مرتبط با بلوغ به والدین، اولیای مدرسه و دانش آموزان تا پایان امسال خبر داد.


میگنا: دکتر گلایل اردلان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت سن بلوغ در  نوجوانان ایرانی، گفت: طبق پژوهشی که در سال ۱۳۸۶ انجام شده سن بلوغ دختران ایرانی یک سال کاهش پیدا کرده است. حال قرار است امسال پژوهش جدیدی در این زمینه انجام و بررسی شود و ببینیم آیا سن بلوغ نسبت به قبل همچنان ثابت مانده یا خیر.

وی افزود: طبق پژوهشی که در سال ۸۶ انجام شد، سن بلوغ در دختران ۱۲.۸ سال بوده است، اما از سن بلوغ پسران در کشور عدد دقیقی در دست نداریم و آن را بر اساس منابع بین المللی بالای ۱۳ سال تخمین می‌زنیم که در دوره ۱۴ تا ۱۶ سالگی ممکن است رخ دهد.

اردلان با بیان اینکه به هر حال کاهش سن بلوغ باعث می‌شود که رابطه میان کودکان و نوجوانان با والدین‌شان خدشه‌دار شود، گفت: در سن بلوغ درصد خود اتکایی در نوجوانان بالا رفته و عدم توجه به حرف‌های اطرافیان و به ویژه والدین‌شان در این سن به اوج می‌رسد. این موضوع به ویژه اگر والدین با سن بلوغ آشنا نباشند، تشدید هم می‌شود. از طرفی در این سن بحث‌هایی مانند پرخاشگری و تمایل به جنس مخالف هم رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: در زمینه ارایه آموزش‌های سن بلوغ به والدین، اولیای مدرسه و دانش آموزان پکیجی در حال تدوین است. در واقع این پکیج به نوعی دایره المعارفی از سن بلوغ است. البته این اقدامی است که امسال آغاز شده است، اما در عین حال از سال‌های ۷۳ و ۷۴ بحث آموزش بلوغ به والدین و نوجوانان در دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز خدمات بهداشتی درمانی در حال انجام بوده است. در حال حاضر در کل کشور همکاران ما آموزش‌هایی را به مربیان و دانش آموزان در قالب کمپ‌های دانش آموزی ارائه می‌دهند. در بسته خدمت ما هم از نظر ارزیابی سلامت روانی، اجتماعی و جسمانی در سن بلوغ اقداماتی در حال انجام است.

اردلان تاکید کرد: از طرفی تدوین پکیج کاملی در حوزه آموزش سن بلوغ در حال انجام است که تا پایان امسال یا اوایل سال آینده می‌تواند در اختیار عموم دانش آموزان، والدین و اولیای مدارس قرار گیرد. ما ابتدا اجرای این پکیج را به صورت پایلوت ارائه می‌دهیم و بعد از اصلاح اشکالاتش، آن را کشوری خواهیم کرد.
 


کد مطلب: 47116

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47116/سن-بلوغ-دختران-پسران-ایرانی-چقدر

میگنا
  https://www.migna.ir