سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ / ۱۷:۵۸
کد مطلب: 47122
۲

يك روان شناس: دروغ؛ بزرگترین آسیب اجتماعی

يك روان شناس: دروغ؛ بزرگترین آسیب اجتماعی
میگنا: دكتر علیرضا آقایوسفی در گردهمایی روان شناسان و مشاوران استان قم که به مناسبت بزرگداشت روز روان شناس به همراه کارگاه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مشارکت در مدیریت بحران و ارتقای روان شناسی و مشاوره در دانشکده علمی کاربردی پردیسان قم برگزار شد، عنوان کرد: کار روانشناس، تجارت و کسب درآمد نیست، روانشناس، محرم دل ها و امانت دار زندگی مردم است.

این روانشناس افزود: روانشناس از نزدیک، دغدغه ها و دشواری های اجتماع را درک می کند و فقط در اتاق و پشت میز به درمان نمی پردازد.

وی اظهار کرد: اولین شرط مهم در روان شناس و مشاور بودن، نوعدوستی و علاقه مندی به مردم است تا بتوانیم درد ها را درمان کنیم.

آقایوسفی بیان کرد: روان شناس يا مشاور هر روز مراجعه کنندگان زیادی دارد و اگر بخواهد بعد از رفتن هر مراجعه کننده ای، حرف ها و غم ها و دردهای او را فراموش کند نمی تواند در درمان موفق باشد، روان شناس به واکاوی دقیق می پردازد و دردهای را از یاد نمی برد.

وی گفت: یک روان شناس و مشاور اگر دلش به حال مردم نسوزد، حرفها و دغدغه های جامعه برایش اهمیتی ندارد، وقتی مردم با بحران هایی مانند طلاق و اعتیاد روبرو می شوند و یا دچار مشکلات روحی و روانی به واسطه بروز حوادثی مانند سیل و زلزله می شوند باید حرفهایشان را شنید و برای رفع مشکلاتشان، دل سوزاند.

این روانشناس در ادامه با اشاره به افزایش آسیب های اجتماعی عنوان کرد: بزرگترین آسیب اجتماعی، طلاق یا اعتیاد نیست بلکه دروغ است.

وی بیان کرد: دروغ منشاء و ریشه بسیاری از آسیب ها و از جمله گناهان کبیره است، زیرا وقتی دروغ در جامعه گسترش یافت بسیاری از باورها و ارزش ها از یاد می رود و آسیب های جدی جایگزین آن می شود.

آقایوسفی اظهار کرد: دروغ می تواند مانند سیل و زلزله ویران گر باشد و فاجعه بیافریند و مانع از احقاق حقوق افراد شود،پس یکی از رسالت های مهم روان شناسی و مشاوره در بهداشت روان، درمان دروغگوئی افراد است.

وی گفت: یکی از انتقاداتی که بر علم روان شناسی وارد می کنند این است که افراد در آن جا به گناهان خود اعتراف می کنند و این کار نزد خدای متعال پذیرفته نیست، روان شناس مانند پزشکی است که می تواند محرم اسرار باشد.

عضو انجمن روانشناسی ایران عنوان کرد: از طرفی اگر اعتراف به گناه توسط مراجعه کننده نزد روان شناس موجب درمان و جلوگیری از تکرار گناه و خطا شود مفید است و آثار و برکات زیادی دارد.
 
 

 
روان شناسی و مشاوره موجب می شود افراد مسیر زندگی خود را پیدا کنند
رییس جهاد دانشگاهی واحد استان قم گفت: روان شناسی و مشاوره در جهت رفع آسیب های اجتماعی و بحران ها، موجب می شود افراد مسیر زندگی خود را پیدا کنند و بتوانند بهترین تصمیم را برای عبور از مشکلات خود بگیرند.


دکتر محمد حیدری در حاشیه گردهمایی روان شناسان و مشاوران استان قم به مناسبت بزرگداشت روز روانشناس بیان کرد: روان شناسی یک علم در حال پیشرفت، نو، پویا و کاربردی است و در چند دهه اخیر این علم در ایران مورد توجه قرار گرفته است.

رییس جهاد دانشگاهی واحد استان قم افزود: برگزاری این همایش‌ها و گردهمایی‌ها موجب می‌شود سطح جامعه نسبت به اهمیت و جایگاه روان شناسی و مشاوره ارتقا پیدا کند؛ دست اندرکاران و متخصصان عرصه روان شناسی و مشاوره باید تلاش کنند با آگاهی بخشی، این دو مولفه مهم و حیاتی را از مهجوریت بیرون بیاورند.

حیدری بیان کرد:امروز مردم با توجه به فرهنگ سازی های انجام شده و فعالیت رسانه ها،تا حدی مشاوره و روان شناسی را می شناسند و نسبت به آن اقبال دارند.

وی گفت:خوشبختانه رشته روان شناسی و مشاوره اخیرا در میان روحانیون و حوزه های علمیه نیز مورد توجه قرار گرفته و در قم موسساتی در این عرصه فعالیت می کنند که متولیان آن ها را روحانیون تشکیل می دهند.

رییس جهاد دانشگاهی واحد استان قم افزود:این در حالی است که روحانیون، در گذشته به علم روان شناسی باور نداشتند اما امروز برخی از طلاب و روحانیون در این رشته تحصیل می کنند و علم روان شناسی را با مبانی اسلامی و اعتقادی تطبیق می دهند.

وی بیان کرد: باید بهزیستی، حوزه، دانشگاه، نهادهای علمی و پژوهشی همچون جهاد دانشگاه وارد شوند و مشاوره روان شناسی را در جامعه به خوبی ترویج دهند، در این میان رسانه ها نیز دارای نقش مهمی هستند.

حیدری عنوان کرد: مشاوره، راهنمایی و حضور متخصصین روانشناس، درمانگر و روانکاو می تواند بخش زیادی از آسیب های اجتماعی و فردی را درمان کند و سلامت روان را ارتقا دهد.

وی اظهار کرد: روان شناسی حرفه ای و تخصصی و مشاوره در واقعه مطالعه همه جانبه فرد است، روان شناسان و مشاورین یک رابطه عاطفی امنی را با مراجعه کننده برای درمان و مشاوره و ارائه راهکار ایجاد می کنند و دردهای آنان را التیام می دهند.

رییس جهاد دانشگاهی واحد استان قم گفت: اگر جامعه نسبت به روان شناسی و مشاوره، احساس نیاز کند، خود به خود سطح سلامت و بهداشت روان ارتقا پیدا می‌کند و بسیاری از آسیب ها و ناهنجاری ها، درمان می‌شود.
مرجع : خبرگزاري ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی