برگزاری ضیافت افطاری فرهنگیان به دلیل نگاه نو به "پرورش" بوده است
مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به انتقادات وارده نسبت به برگزاری ضیافتهای افطاری فرهنگیان، آن را در راستای نگاهی نو به مقوله «پرورش» و الهام گرفته از آموزههای دینی عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، در پی انتشار یادداشتی در خبرگزاری فارس با عنوان «ضیافت افطاری فرهنگیان و انتقادات بیپاسخ رسانهها» در تاریخ دوشنبه 7 شهریورماه 90، مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی را بیان کرد.
در توضیحات مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش آمده است: «در ابتدا لازم میداند از انصاف و دقت نظر نگارنده محترم در انعکاس مثبت بخشی از طرحها و برنامههای هفتادگانه دوران وزارت دکتر حاجیبابایی که آن را نوعی جسارت و نوآوری تلقی کرده است، تشکر کند؛ مزید استحضار، بسیاری از طرحها و برنامهها ریشه در ارزشهای اسلامی داشته و از پشتوانه روایی محکمی برخوردار است؛ از جمله طرح سباح (آموزش شنا) که در واقع تحقق حدیث شریف "علّموا اولادکم السّباحة و الرّمایة" است».
در ادامه این توضیحات آمده است: «بحث ضیافت افطاری فرهنگیان همانند سایر دستگاهها نیز در همین تغییر رویکردها قابل بررسی است، چرا که وزارت آموزش و پرورش به تناسب شأن وجودی و به ملاحظات قانونی، علاوه بر تولیت امر آموزش، مسئولیت مهندسی رفتار و پرورش کودکان و نوجوانان کشور را نیز بر عهده دارد و پرورش را با نگاهی نو و با الهام از آموزههای دینی و ارزشهای والای اسلامی در دستور کار خود قرار داده است که احداث نمازخانه در مدارس، احداث 20 هزار کتابخانه، راهاندازی 10 هزار مدرسه قرآنی و ضیافت افطاری تنها قطرهای از دریای وسیع مظاهر و مصادیق احیای ارزشهای والای اسلامی است؛ البته کاملاً پذیرفته است که یک ضیافت افطاری نمیتواند پاسخگوی مناعت طبع و کرامت شأن جامعه فرهنگیان باشد، ولی کوچکترین وسیله است برای تکریم شأن و منزلت معلمان فرهیخته که بازخورد مثبتی داشته و مورد استقبال جامعه منیعالطبع فرهنگی قرار گرفته است».
روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش افزوده است: «ای کاش نگارنده محترم در چند مراسم شرکت میکرد و با نظرسنجی عمومی به نتایجی علمی و متقن دست مییافت و سخن چند نفر را حجت قرار نمیداد؛ البته در خبر مذکور عبارت «به ما گفته شده» ملاک قرار گرفته و مشخص نمیکند از کجا و چه تعداد؟؛ صاحبنظران آشنا با مسائل اداری مالی نیک میدانند اعتبارات دولتی هریک سرفصل خاص خود را دارد و نمیتوان وجهی را از فصلی به فصل دیگر انتقال داد و اشاره به هزینه آب و برق موضوعیت ندارد؛ چنانچه مدرسهای به زعم نگارنده در پرداخت پول آب و برق و غیره مشکل دارد، معرفی شود تا در اسرع وقت نسبت به حل مشکل آنان اقدام شود، چرا که آموزش و پرورش مدعی است در این خصوص اعمال مدیریت شده و مشکلی وجود ندارد».
* پاسخ خبرگزاری فارس
ضمن تشکر متقابل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به دلیل اهتمام نسبت به پاسخگویی، تذکر چند نکته ضروری به نظر میرسد؛
اولاً، مشخص نیست که این مرکز محترم دقیقاً به چه نکتهای پاسخ داده است؛ به تعبیر دیگر، معلوم نیست که چه نکتهای را رد کرده و چه چیزی را تأیید کرده است؛ هدف از نگارش این یادداشت همانطور که در خاتمه آن اشاره شده است، صرفاً اشاره به برخی از نقاط «بیم و امید» موجود در برنامههای وزارت آموزش و پرورش است که البته از رسانهها انتظاری جز این نیز نباید مطرح باشد که با قلمی منصفانه و در عین حال موشکافانه، دیدگاهها و مطالبات بدنه جامعه را منعکس کرده و با مطرح کردن نقاط ضعف و کاستیها، نسبت به وجود آنها هشدار دهند.
ثانیاً، اینکه بدون پاسخ به این سؤال که «دستاورد پایدار چنین طرحهایی در نظام آموزش و پرورش چیست؟»، برگزاری ضیافتهای افطاری فرهنگیان در راستای نگاه نو به مقوله پرورشی! عنوان شده است، قابل تأمل به نظر میرسد.
علاوه بر این، معلوم نیست که منظور از قید عباراتی مانند «نظرسنجی عمومی»، «نتایج علمی و متقن» و «سخن چند نفر» چیست؟! مستند یادداشت منتشر شده در خبرگزاری فارس، دیدگاههای متعدد و متنوع فرهنگیان محترم به ویژه مدیران مدارس بوده است که در اظهارات و گلایههای خود، نسبت به غیرضروری بودن این طرح و لزوم مطرح شدن دیدگاههای آنان در شورای آموزش و پرورش مناطق و استانها، تأکید کردهاند.
در واقع اگر قدری با تحمل، اعتماد و حُسن ظن نسبت به اینگونه نقدها نگاه شود، قطعاً شرایط تغییر خواهد کرد؛ هر چند ناگفته نماند که قید عبارت «به ما گفته شده»! در این توضیحات و انتساب آن به یادداشت مذکور نیز تعجب برانگیز بوده و نشان از عدم دقت کافی به متن و پیام آن دارد، چراکه اساساً چنین عبارتی در متن یادداشت خبرگزاری فارس نیامده است.
همچنین، با اشاره به غیرممکن بودن جابجایی اعتبارات دستگاهها و معرفی مدارس برای پرداخت قبوض آب و برق و گاز آنها، تصریح شده است که «آموزش و پرورش مدعی است در این خصوص اعمال مدیریت شده و مشکلی وجود ندارد»؛ اما نباید غفلت کرد که به صرف ادعا و گفتن «مشکلی وجود ندارد»، شرایط تغییر نمیکند؛ گواه این مطلب نیز اظهارات مدیران مدارس به خبرنگاران فارس مبنی بر ناکافی بودن اعتبارات پرداخت قبوض دولتی و مهمتر از آن، صراحت معاون آموزش متوسطه این وزارتخانه در گفتوگوی 10 تیرماه امسال با فارس است که در آن با اشاره به افزایش سرسامآور قیمت حاملهای انرژی در مدارس، خواستار نگاه ویژه به این موضوع شده بود.
در خاتمه، بازهم بر این نکته تأکید و پافشاری میشود که چنین تلنگرها و نقدهایی از سر دلسوزی و احساس مسئولیت نسبت به نظام تعلیم و تربیت بوده و توجه به پیام اصلی آن و پرهیز از حواشی، کمک شایانی به ارتقای نظام تعلیم و تربیت خواهد کرد.