کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روانپزشک غربی:

افسردگی حاصل سبک زندگی تمدن امروز

كيهان , 23 ارديبهشت 1398 ساعت 13:50

«استفان ایلداری»، استاد روان شناسی و نویسنده کتاب معروف «افسردگی درمان می‌شود» می‌گوید که افسردگی فزاینده امروز جامعه غرب، یک بیماری طبیعی نیست، بلکه ناشی از سبک زندگی صنعتی و به اصطلاح متمدن امروز است.


ميگنا: «ایلداری» علت بیماری افسردگی در غرب که هر ساله بیش از یک میلیون قربانی می‌گیرد را به دلیل عدم تطابق و سازگاری سبک زندگی رایج در غرب با ساختار ژنتیکی و یا فطرت انسان‌ها می‌داند.

براساس گزارشی که وب سایت Return to Now منتشر کرده، این روانپزشک معتبر می‌گوید: «... افسردگی حاصل استرس طولانی‌مدت است. مغز به استرس طولانی مدت چنین پاسخ می‌دهد و این کار شباهت دارد به جنگ یا جنگ واکنشی... مشکل خیلی از افراد در جهان غرب این است که استرس واکنشی آنها، هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها ادامه دارد و چنین شرایطی بسیار سمی و خطرناک است...»

ایلداری که در یکی از برنامه‌های موسوم به Ted Talk سخن می‌گفته، اظهار می‌دارد: «... زندگی در شرایط استرس مداوم، آن طور که خیلی از انسان‌های دنیای مدرن امروز در غرب تجربه می‌کنند، می‌تواند منجر به اختلال خواب، آسیب مغز، اختلال در سیستم ایمنی و عفونت شود...»

او ادامه می‌دهد: «... اپیدمیولوژیست‌ها فهرستی طولانی از بیماری‌هایی دارند که به استرس مرتبط‌ بوده و بیماری‌های تمدن خوانده می‌شوند. دیابت، تصلب شرایین، آسم، آلرژی، چاقی مفرط و سرطان از آن جمله‌اند. این بیماری‌‌ها در جهان متمدن امروز شیوع دارند اما تقریبا در میان مردم بومی یا انسان‌هایی که کمتر با سبک زندگی غربی مواجه هستند، وجود ندارند...»

این گزارش حکایت از آن دارد که در یک پژوهش در میان دو هزار نفر از مردمان مناطق بومی‌نشین که کمتر با زندگی به اصطلاح متمدن امروز درگیر هستند، تنها یک مورد افسردگی یافت شد.

استفان ایلداری که تحقیقات مفصلی درباره بیماری‌های روانی امروز بشر انجام داده است، می‌گوید: «... ناسازگاری عمده‌ای بین ساختار ژنتیکی بدن و مغز ما و جهانی که خود را در آن می‌یابیم یا سبک زندگی که با آن سر می‌کنیم، وجود دارد. انسان هرگز برای زندگی در محیط داخلی، انزوای اجتماعی، فست فود، محرومیت از خواب، 50-60 ساعت کار در هفته، اضطراب مالی و سرعت زندگی مدرن طراحی نشده‌ است...»

این روانپزشک استفاده از داروی ضد استرس یا افسردگی که امروزه بسیار هم رایج است را درمان بیماری یاد شده نمی‌داند. راهی که او پیشنهاد می‌کند، تغییر این سبک زندگی فعلی است. او از جمله مهم‌ترین پارامترهای این تغییر سبک زندگی را ایجاد ارتباطات اجتماعی می‌داند که متاسفانه در اثر ایجاد روابط مجازی امروزی، به حداقل خود و حتی صفر رسیده و ناسازگاری این نوع روابط اینترنتی یا موبایلی با ساختار ژنتیک بدن انسان (که خواستار رابطه اجتماعی است)، از مهم‌ترین عوامل ایجاد استرس روانی و در نتیجه بیماری افسردگی است.

ایلداری، یک قدم زدن نیم ساعته با دوستان و آشنایان را از دهها ساعت ورزش یا صدها قرص ضد استرس، برای درمان این بیماری موثرتر می‌داند.


کد مطلب: 47216

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47216/افسردگی-حاصل-سبک-زندگی-تمدن-امروز

میگنا
  https://www.migna.ir