کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

يك روان شناس تبريزي معلم نمونه استاني شد

خبرگزاري پانا , 24 ارديبهشت 1398 ساعت 10:46

معلم نمونه تبریزی: تدریس و تحقیق دو بخش جدانشدنی از فعالیت‌های من است. از نگاه نمایشی برخی از مسئولان به پژوهش اذیت می‌شوم.


ميگنا:  «خداوند رحمان اولین معلم است چرا که در قرآن کریم، سوره الرحمن، می‌فرماید "الرحمن، علم القرآن...". دومین معلم، پیامبر گرامی (ص) است که خود فرمود: من معلم برانگیخته‌ شده‌ام و درنهایت ائمه اطهار (ع) که هرکدام معلمان بزرگ زمان خود بوده‌اند»، این جملاتی است که معلم نمونه ناحیه 4 تبریز می گوید.

علی بهاری قره گوز متولد 1352 با 28 سال سابقه خدمت در حوزه‌های مختلف آموزش پرورش، مربی کودکان استثنایی، دبیر، مدیر مدرسه، کارشناس و کارشناس مسئول آموزش را در کارنامه خود دارد و در چند سال اخیر نیز به‌عنوان مشاور مدرسه، در مدرسه نمونه دولتی آیت‌الله طالقانی و مدرسه شاهد (سالار شهیدان) در حال خدمت است.

تدریس در دانشگاه فرهنگیان، مدیریت مرکز آموزش و توان‌بخشی همراه مدرسه وابسته به آموزش‌ و پرورش استثنایی استان و ارائه خدمات روان‌شناسی زیر نظر سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران و همکاری با مرکز جامع اوتیسم و مرکز جامع رشد و تکامل دانشگاه علوم پزشکی تبریز بخش دیگری از فعالیت‌‌های این معلم نمونه استانی در حوزه نظام آموزشی و سلامت کشور است.

وی ارتباط خود با دانش آموزان، همکاران و اولیا را خیلی صمیمی و خوب می‌داند و می‌گوید: دانش آموزان به‌ راحتی با من حرف می‌زنند و درد دل می‌کنند و محرم اسرار صدها کودک و نوجوان هستم. از صمیم قلب دانش‌آموزانم را دوست دارم و از خداوند متعال برای همه فرزندان سرزمینم آرزوی موفقیت و کامیابی دارم.

بهاری می‌افزاید: سرمایه یک ملت، نیروی انسانی آن کشور است که بعد از خانواده، معلم بیشترین نقش را در تربیت نیروی انسانی دارد و خلوص نیت، گذشت و فروتنی و چشم‌پوشی از خطاهای شاگردان، عدالت در بین شاگردان، عطوفت و مهربانی، احترام به شخصیت و نام شاگردان و صلاحیت علمی (انتقال علم و دانش به دانش‌آموزان) را ازجمله ویژگی‌های یک معلم موفق بر می‌شمارد.

معلم نمونه استانی از ناحیه 4 تبریز در خصوص تاریخچه تحصیلی خود می‌گوید: بعد از اتمام دوران تحصیل در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در شهرستان جلفا در سال 1372 با قبولی در کنکور سراسری در رشته کودکان استثنایی وارد تربیت‌ معلم بلال حبشی تهران شدم. بعد از فارغ‌التحصیلی در شهرستان مرند مشغول خدمت به بهشتیان روی زمین شدم، به دلیل علاقه وافر به ادامه تحصیل علی‌رغم دوری راه و سختی‌های آن زمان، مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس را در رشته روان شناسی کودکان استثنایی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران با رتبه برتر به اتمام رساندم و اکنون مشغول تدوین رساله دکتری در رشته روان شناسی کودکان استثنایی دردانشگاه علامه طباطبایی تهران هستم.


نگاه نمایشی به پژوهش مرا آزار می دهد
وی در ادامه اضافه می‌کند: از همان بدو ورود به مدرسه نیاز روزافزون نظام آموزشی به تحقیق و پژوهش را احساس کردم و به همین جهت در این مدت همیشه تدریس و تحقیق دو بخش جدانشدنی از فعالیت‌های من بوده است. کسب چندین دوره به‌ عنوان پژوهشگر برتر، انجام ده‌ها پروژه تحقیقاتی، شرکت در همایش‌های علمی در سطح ملی و بین‌المللی ازجمله فعالیت‌‌های پژوهشی‌ام بوده است و پژوهش را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای حل معضلات موجود در نظام آموزشی می‌دانم و از اینکه برخی از مسئولان نگاه نمایشی به پژوهش دارند اذیت می‌شوم.
 

بهاری قره گوز تمام لحظات معلمی را پر از خاطرات تلخ و شیرین می داند و ادامه می‌دهد: تلخ‌ترین خاطرات سال 74 کلاس پیش‌دبستانی در گروه استثنایی است یکی از کودکان گوش یکی از کودکان را گاز گرفت به‌طوری‌که چهره خونین هر دو کودک هنوز در ذهنم برای من معلم حرف‌ها دارد و شیرین‌ترین خاطره‌ام باز به گروه پیش‌دبستانی در سال‌های اخیر بر می گرد که در مقطع پیش‌دبستانی همه متفق‌القول برای کودکی به نام فاتح، برچسب کم‌توان ذهنی همراه بیش‌فعالی زده بودند اما در سایه لطف و عنایت خداوند متعال، تلاش خانواده و پشتیبانی اینجانب، موفق شد در مسابقات رباتیک و چندین رقابت علمی رتبه برتر کشوری را کسب کند و این خاطره شیرین و تاریخچه فاتح دیباچه و اولین برخورد میان من و خوانندگانی است که مشوق آن‌ها برای ادامه مطالعه کتاب مدیریت بر رفتار کودکان بیش‌فعال در هفت گام است.

وی در خصوص برنامه‌های بعد از بازنشستگی خود می گوید: بعد از بازنشستگی در صورت عنایت خداوندی تلاش خواهم کرد با گسترش فعالیت‌های آموزشی و روانشناسی ضمن ایجاد کارآفرینی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های روان‌شناسی و توان‌بخشی، حوزه فعالیت‌های خود را در بخش کودک و نوجوان بخصوص سن زیر سه سال را برای کودکان در معرض خطر رشد و تحولی در استان گسترش دهم چراکه اکنون خیلی از مشکلات تحصیلی و رفتاری مدارس کشور ناشی از بی‌توجهی به اوایل کودکی و نبود برنامه‌های مبتنی برداده های پژوهشی برای بهبود و ارتقای مهارت‌های رشد و تحولی در سه حوزه مهارت‌های اجتماعی- هیجانی، زبان و شناخت و تفکر است.

بهاری معتقد است: نگرش علمی و تجربی به یادگیری‌ها و تجارب اوایل کودکی و سرمایه‌گذاری به‌موقع، در رشد و پرورش مغز کودک تأثیر گذاشته و منجر به رشد و تکامل سالم کودکان می‌شود، بر ساختار مغز و عملکرد آینده فرد تأثیر می‌گذارد و می‌تواند هزینه‌های آینده آموزشی، اجتماعی و مراقبت‌های پزشکی و غیره را کاهش دهد.

وی در پایان اظهار دکرد: احساس موفقیت خود را مدیون، عنایت خداوندی ،دعای خیر پدر و مادر ، تلاش معلمان و اساتید خود، تحمل سختی ها توسط خانواده و تلفیق پژوهش با تدریس در مدرسه میدانم و برای تمامی دست‌اندرکاران نظام تعلیم و تربیت کشور بخصوص مسئولان آموزش‌وپرورش، کارشناسان و همکارانم در مدارس آرزوی سلامت و عاقبت‌به‌خیری رادارم و برای کسانی که هنوز آموزش و پرورش را یک سازمان هزینه‌بر دانسته، از سرمایه گذاری در این حوزه نگران بوده و صدای معلم را نمی‌شنود از خداوند متعال برای آن ها گوش شنوا و چشم بینا می‌طلبم.

تبريز- پانا


کد مطلب: 47221

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47221/يك-روان-شناس-تبريزي-معلم-نمونه-استاني

میگنا
  https://www.migna.ir